Urząd Transportu Kolejowego skontrolował kolejne pociągi uruchamiane przez PKP Intercity w ramach kontraktu PSC. Tym razem pod lupą znalazły się pociągi TLK Uznam i TLK Karkonosze. Urząd ma uwagi co do stanu i zabezpieczenia wagonów.
Urzędnicy UTK skontrolowali kursujące w godzinach nocnych pociągi TLK Uznam w relacji Kraków – Świnoujście oraz TLK Karkonosze w relacji Szklarska Poręba – Lublin.
W wyniku podjętych działań, prezes UTK stwierdził nieprawidłowości polegające na wyprawianiu przez przewoźnika niesprawnych wagonów pasażerskich z następującymi wadami:
• z uszkodzonymi blokadami drzwi bocznych, w tym również w zmodernizowanych wagonach sypialnych z elektronicznym sterowaniem otwierania drzwi,
• z niezabezpieczonymi drzwiami czołowymi pierwszego wagonu (zdjęcie nr 1), przez co możliwe było ich otwarcie przez pasażerów podczas jazdy pociągu,
• z niesprawnymi drzwiami między wagonami,
• z niesprawnymi kranami i brakiem wodowania,
• z zanieczyszczonymi siedziskami w przestrzeni pasażerskiej,
• z niezabezpieczonymi przewodami elektrycznymi.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości przewoźnika naruszają ustawę o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych, ustawę Prawo przewozowe oraz rozporządzenia nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Kontrole trwają
Prezes UTK wyłączył z eksploatacji lub ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania i nakazał przewoźnikowi usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości. Urząd nakazał przeprowadzenie analizy występowania analogicznych nieprawidłowości w innych pociągach przewoźnika i zobowiązał przewoźnika do natychmiastowego usuwania stwierdzanych nieprawidłowości mających wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego.
Ostatnio UTK miał uwagi co do stanu niektórych wagonów w pociągu TLK Ustronie. Problemy dotyczyły w głównej mierze niesprawnych wejść i niezabezpieczonych przejść międzywagonowych. Na początku marca urząd miał uwagi dotyczące zestawienia pociągu TLK Mazury. Po interwencji PKP Intercity zwiększyły liczbę wagonów w składzie.
Stanowisko PKP Intercity
Redakcja portalu Rynek Kolejowy otrzymała stanowisko PKP Intercity dotyczące ostatnich kontroli UTK. Oto jego treść:
"Bezpieczeństwo pasażerów jest naszym priorytetem. Każdy pociąg i wagon przed wyjazdem ze stacji początkowej podlega szczegółowym oględzinom technicznym i weryfikacji bieżącego stanu technicznego poszczególnych podzespołów, jeśli znajdujemy usterkę w wagonie jest on natychmiast naprawiany, a w przypadku braku możliwości takiej naprawy niezwłocznie wyłączany z pociągu.
Takie procedury wdrożone zostały także w przypadku uwag Urzędu i stanowią element utrzymania pojazdów kolejowych. Dziennie użytkujemy ok. 1200 wagonów, więc przypadki włączeń agonów przez UTK od początku roku stanowiły ułamek procenta eksploatowanego dziennie taboru. Wszystkie wyłączane czasowo wagony po naprawie wracają do pociągów. Wagony, co do których uwagi miał Urząd, po naprawie wróciły do eksploatacji.
W przypadku wskazanych przez Urząd pociągów zweryfikujemy, czy osoby odpowiedzialne za przygotowanie tego dnia składów do drogi rzetelnie wykonały powierzone im obowiązki. Warto pamiętać, że do końca 2015 r. wydamy 5,6 mld zł na inwestycje taborowe, dzięki czemu większość naszego taboru będą stanowić nowe i zmodernizowane pociągi."