Przetarg UTK na wykonanie Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy rozstrzygnięty. Nowoczesny elektroniczny system będzie kosztował ponad 20 milionów złotych.
Urząd Transportu Kolejowego
ogłosił w kwietniu przetarg na wykonanie Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy. Projekt tworzenia specjalnej bazy danych zakłada, że w jednym miejscu, pod kontrolą UTK, znajdą się spójne i wiarygodne dane dotyczące uprawnień prowadzących pojazdy kolejowe, dotąd rozproszone w różnych bazach danych. Uruchomienie centralnego rejestru pozwoli na stopniową likwidację wersji papierowych dokumentów przez automatyzację i elektronizację dokumentów.
W przetargu wpłynęły oferty od trzech konsorcjów. Najniższą ofertę złożyło S&T Services wspólnie z Niver i Matic, na kwotę 23,4 mln złotych brutto - i to ono zostało najwyżej ocenione. Kryteriami były: cena (60%), jakość (20%) i doświadczenie (20%). Urząd Transportu Kolejowego rozstrzygnął postępowanie, teraz oczekuje na ewentualne odwołania.
W ramach systemu planuje się stworzenie dwóch równolegle działających interfejsów. Jeden będzie umożliwił wymianę danych z systemami wewnętrznymi przewoźnika w warstwie aplikacyjnej (np. API), drugi będzie istniał w postaci strony internetowej, do której uprawniony pracownik może się zalogować i przekazać dane. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
W tym tygodniu Prezydent podpisał ustawę, zgodnie z którą
od 1 stycznia 2023 r. egzaminy na licencję maszynisty oraz pierwsze świadectwo maszynisty będą państwowe. Przeprowadzi je Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Szczegóły funkcjonowania przyszłego Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów
wyjaśniał na naszych łamach w ubiegłym roku dr Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.