Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu
fot. MSStacja Warszawa Zachodnia
Punktualność, szczególnie w ruchu pasażerskim, w pierwszych trzech miesiącach 2023 r. poprawiła się mimo znacznie większej liczby kursów. Wciąż jednak mniej niż połowa pociągów towarowych dociera do celu bez opóźnień – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Ze statystyk za pierwszy kwartał wynika też, że organizacja zmian rozkładu jazdy pozostawia wiele do życzenia – opóźnienia wzrosły szczególnie mocno właśnie pierwszego dnia po korekcie.

Do stacji końcowej dojechało o czasie 90,94% pociągów pasażerskich i 48,45% towarowych. Przyczyn tak dużej rozbieżności można doszukiwać się w priorytetowym traktowaniu ruchu pasażerskiego na odcinkach o ograniczonej przepustowości (np. podczas inwestycji lub awarii). Statystykę dla przewozów pasażerskich mogą też nieco zawyżać pociągi przewoźników takich, jak WKD (98,48% – najlepszy wynik) czy PKP SKM Trójmiasto (98,11%), kursujące licznie, na krótkich trasach i w całości lub częściowo po wydzielonej infrastrukturze.

Pasażerskie: Lepiej, niż pod koniec 2022 r. – gorzej, niż na początku

Punktualność pociągów pasażerskich poprawiała się z upływem czasu. W styczniu jej wskaźnik wyniósł 90,70%, w lutym – 90,96%, a w marcu – 91,16%. Są to wyniki o 4,31 punktu procentowego lepsze, niż w ostatnim kwartale roku 2022. W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku wskaźnik punktualności pogorszył się natomiast o niespełna 0,01 pp. Należy zaznaczyć, że liczba uruchomionych w tym czasie pociągów pasażerskich (ponad 466,3 tysiąca) była wyższa rok do roku o 18,1 tys.

Jak zwykle, pociągi dalekobieżne są bardziej podatne na opóźnienia od aglomeracyjnych, lokalnych czy regionalnych. PKP IC osiągnęły punktualność na poziomie 74,04% – gorszy wynik wśród przewoźników pasażerskich (43,89%) osiągnął tylko RegioJet, uruchamiający pociągi międzynarodowe w śladowej w skali polskiej sieci liczbie.

Korekta + przebudowa = chaos

Zmniejszyła się przeciętna wartość opóźnienia pociągów (do niecałych 21 minut dla pociągów opóźnionych od 6 minut wzwyż i niespełna 8 minut dla wszystkich uruchomionych). Według danych PKP PLK najczęstszymi przyczynami opóźnień były: wydłużony czas przejazdu, wydłużony czas wymiany pasażerskiej i naprawa lub wymiana zepsutego taboru.

Jak zauważył UTK, wprowadzenie korekty rozkładu jazdy w niedzielę 12 marca zbiegło się w czasie z utrudnieniami, związanymi z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. – 13 i 14 marca część pociągów zanotowała poważne opóźnienia sięgające nawet do 100 minut. Niektóre połączenia zostały odwołane, a inne kursowały na skróconych trasach – przypomina Urząd w komunikacie. Prezes UTK dr inż. Ignacy Góra podkreśla, że PKP PLK musi wyciągnąć wnioski z całej sytuacji. – Konieczność właściwego planowania potwierdziła sytuacja z marca w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego. W przypadku opóźnień kluczowa jest także rzetelna, aktualna i wiarygodna informacja dla pasażerów – zaznacza.

Towarowe: 10,5 godziny średniego opóźnienia

Według statystyk UTK w pierwszym kwartale 2023 r. uruchomiono 106,1 tys. pociągów towarowych – o 5% (5640 pociągów) mniej, niż w pierwszych trzech miesiącach roku 2022. Zaledwie 48,45% z nich dotarło do celu zgodnie z planem. Wskaźnik dla relacji krajowych jest nieco lepszy (50,29%). Spośród towarowych pociągów międzynarodowych nie spóźniło się zaledwie 41,01%. – W porównaniu do IV kwartału 2022 r. oznacza to wzrost wskaźnika punktualności o 4,46 punktu procentowego, natomiast w przypadku analogicznego okresu ubiegłego roku wskaźnik punktualności wzrósł o 6,4 pp – komentuje UTK.

Podobnie jak w przewozach pasażerskich, najlepszym miesiącem był marzec. Punktualność przyjazdów do stacji końcowej wyniosła w nim 50,26% (w styczniu – 46,74%, a w lutym – 48,26%). Przeciętny czas opóźnienia wyniósł aż 630 minut (dla porównania: w ubiegłym roku – 689 minut).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

UTK: Większość pociągów towarowych wciąż się spóźnia

Infrastruktura

Punktualność pociągów znacznie spadła

Biznes

Punktualność pociągów znacznie spadła

Jakub Madrjas 12 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5