Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Zmiana sposobu kształtowania opłat, zasady stosowania ulg za dostęp do infrastruktury kolejowej, sposób kontroli stawek oraz zwiększanie efektywności zarządców infrastruktury to podstawowe zadania powstałego Zespołu do spraw stawek. W inicjatywie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego uczestniczą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych, eksperci rynku kolejowego oraz organizacje zrzeszające przewoźników.

– Zespół ds. stawek będzie zajmował się poszukiwaniem systemowych rozwiązań stymulujących rozwój transportu kolejowego. Stawki dostępu do infrastruktury nie powinny ograniczać szans kolei w konkurowaniu z innymi środkami transportu. Szczególnie, że to pociągi są najbezpieczniejszym sposobem transportu lądowego a w dodatku są to przewozy przyjazne środowisku naturalnemu” – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego w komunikacie UTK.

Jak czytamy, w  posiedzeniach Zespołu uczestniczą nie tylko przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe, ale też organizacji przedsiębiorców: Railway Business Forum, Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Fundacji „ProKolej”, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Instytutu Praw Obywatelskich, Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego, Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych oraz Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. Są też związkowcy ze Związku Zawodowych Maszynistów Kolejowych.

Jak czytamy, do głównych zadań Zespołu należeć będą:
  • analiza i przygotowanie propozycji zmian metodologii kształtowania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej;
  • opracowanie mechanizmów zwiększenia efektywności zarządcy infrastruktury kolejowej (uwzględniających m.in. przepustowość i punktualność na sieci zarządcy);
  • ustalenie zasad dla uproszczonej kontroli opłat
  • podjęcie analizy porównawczej sektora transportu drogowego i kolejowego;
  • przegląd i analiza dobrych praktyk (przyjrzenie się wymiarowi europejskiemu i zastanowienie się, co można wdrożyć w Polsce);
  • wypracowanie propozycji zmian legislacyjnych w tym obszarze, w który Zespół sobie postawił za cel działania.
Podczas posiedzenia Zespołu 25 sierpnia 2022 r. rozpoczęto dyskusję nad zagadnieniem kwalifikacji kosztów jako kosztów bezpośrednich, na podstawie treści art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/909 z dnia 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu. Członkowie zespołu zostali zobowiązani do przedstawienia opinii w zakresie każdej kategorii/grupy kosztów wymienionych odpowiednio w art. 4 ust. 1 oraz art. 3 ust. 4 ww. rozporządzenia 2015/909. – Zespół wypracuje wspólne stanowisko w zakresie interpretacji ww. kosztów – ogłosił urząd.

Warto przypomnieć, że kwestia stawek dostępu do infrastruktury oraz kwalifikacji kosztów bezpośrednich jest w tym roku wyjątkowo trudna. Po dwóch odmowach Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdzenia projektu cennika zarządcy infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły do zatwierdzenia trzeci projekt cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2022/2023. Co ciekawe, został on opublikowany 25 sierpnia – tego samego dnia, w którym zaczął działać zespół.

Kolejne projekty cennika PLK zakładają podwyżkę opłat – mimo wieloletnich apeli branży, bo stawki obniżać, podobnie jak w innych krajach. W tym roku jest to szczególnie ważne ze względu na szalejący kryzys energetyczny i podwyżki cen energii trakcyjnej rzędu kilkuset procent.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Jakub Madrjas 03 sierpnia 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Prawo i polityka

UTK odrzucił projekt stawek SKM Trójmiasto

Jakub Madrjas 03 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5