NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

UTK odrzucił petycję w sprawie statystyk ZKA

| Roman Czubiński 30.06.2021 2,5k

UTK odrzucił petycję w sprawie statystyk ZKA
fot. MS
W Urzędzie Transportu Kolejowego złożono wniosek o zmianę sposobu prowadzenia statystyk na temat wielkości pracy eksploatacyjnej i przewozowej w transporcie pasażerskim. Wyodrębnienie pracy wykonywanej autobusami zastępczymi od tej realizowanej pojazdami kolejowymi pozwoliłoby – w myśl uzasadnienia petycji – ukrócić wiele patologii. UTK uznał jednak dotychczas zbierane dane za wystarczające.
Zdaniem wnioskodawców, którzy nie ujawnili swoich danych, większa szczegółowość danych o pracy przewozowej przyczyni się do lepszej diagnozy sytuacji branży kolejowych przewozów pasażerskich. Ma to szczególne znaczenie w kwestiach takich, jak czas trwania zakłóceń w ruchu czy przeciwdziałanie dyskryminacji na rynku. – Analiza błędnych danych może powodować ogromne skutki organizacyjne i materialne dla całego sytemu transportowego naszego kraju, zatem dane, które gromadzi i analizuje Prezes UTK, powinny być jednolite, spójne i w jak najszerszym stopniu oddające rzeczywisty obraz sytuacji rynkowej – czytamy w uzasadnieniu. Obowiązkiem gromadzenia takich danych byliby obciążeni przewoźnicy kolejowi.

Wnioskodawcy: Rzetelne dane – lepsza diagnoza

– Dotychczas gromadzone dane nie obrazują skali problemu wieloletniego zafałszowywania statystyk kolejowych poprzez wliczanie do pracy eksploatacyjnej i przewozowej przewozów zrealizowanych transportem samochodowym w ramach zastępczej komunikacji autobusowej. W ostatnich latach obserwujemy permanentne zakłamywanie statystyk przewozowych wynikających z przedłużających się prac modernizacyjnych oraz niesprawności taboru szynowego – ocenili autorzy. Zwrócili też uwagę na kwestię praw pasażera. – Prowadzenie przez kilka lat komunikacji zastępczej jest obecnie przy zachowaniu poziomu rekompensaty do pockm źródłem głębokich patologii, gdyż operatorowi wbrew interesom pasażerów opłaca się nie jeździć pociągami, gdy ma w skrajnych wypadkach finansowanie przewozów z dotacji od organizatora na kolej i z funduszu modernizacyjnego PKP PLK – stwierdzili.

Według wnioskodawców nowy sposób gromadzenia danych powinien wejść w życie jak najszybciej, najlepiej już od lipca bieżącego roku. – Pozwoli to w szczególności na realne monitorowanie skali wpływu procesów modernizacyjnych prowadzonych przez zarządców infrastruktury kolejowej na rynek przewozów oraz umożliwi uchwycenie skali nieprawidłowości utrzymaniowych i stosowania zastępczej komunikacji autobusowej przez przewoźników – przekonywali w piśmie do UTK. Ujawnienie licznych – jak stwierdzili – przypadków zawyżania stawek rekompensaty przez operatorów uznali za szczególnie ważne dla zachowania stabilności i transparentności rynku kolejowych przewozów pasażerskich „wobec planów reaktywacji przewozów na zawieszonych uprzednio liniach, na które brakuje środków publicznych w celu ich realizacji na akceptowalnym poziomie dostępności po udrożnieniu danej linii kolejowej”.

UTK: Więcej zagrożeń, niż korzyści

Urzędu jednak te argumenty nie przekonały. – W opinii Prezesa UTK dane zbierane od przewoźników w zakresie liczby przewiezionych pasażerów, wykonanej pracy przewozowej i pracy eksploatacyjnej są wystarczające do wykonywania zadań z zakresu regulacji transportu kolejowego. Natomiast wymaganie od przewoźników kolejowych konieczności wyodrębniania parametrów dla zastępczej komunikacji autobusowej mogłoby stanowić dodatkowe obciążenie, którego wyniki mogłyby być obarczone błędem – uzasadnia dyrektor Departamentu Obsługi Prawnej UTK Iwona Miedzińska.

Za odrzuceniem wniosku przemawia też – w ocenie Urzędu – brak jednolitych wytycznych dotyczących metody liczenia pracy przewozowej i eksploatacyjnej dla ZKA. Konsekwencją mogłaby być nieścisłość i brak porównywalności otrzymanych danych. Tym samym wiarygodność i rzetelność prezentowanych danych statystycznych mogłaby ulec pogorszeniu.

– Wytyczne dla druków sprawozdawczych (miesięcznych) dla przewoźników kolejowych, w których zbierane są dane o wykonanej pracy przewozowej i pracy eksploatacyjnej wynikają z wewnętrznych opracowań na potrzeby realizacji zadań Prezesa UTK, określonych w art. 13 ust. 3a ustawy o transporcie kolejowym – poucza wnioskodawców UTK. W zestawieniach takich należy przekazywać podstawowe dane dotyczące przewozów osób oraz towarów na sieci linii kolejowych – do których, według stanowiska Urzędu, dane na temat komunikacji zastępczej nie należą.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45793)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45793)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5