Wygrodzenia linii kolejowych, na których prowadzone są prace remontowe oraz wprowadzenie systemów informowania o nadjeżdżającym pociągu – to niektóre z działań, które mogą poprawić bezpieczeństwo w trakcie robót na liniach kolejowych. Takie rozwiązania zostały zaproponowane w trakcie spotkania Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce działającego przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.
PKP PLK i wykonawcy robót torowych muszą zagwarantować bezpieczeństwo podczas prac budowlanych. Urząd zwrócił uwagę na rosnący trend liczby zdarzeń związanych z prowadzonymi inwestycjami i remontami. Z danych UTK wynika, że przez dwa minione lata wystąpiły 42 zdarzenia mające związek z organizacją wykonywania robót torowych przy czynnych torach kolejowych. Problem jest tym bardziej istotny, bo w roku 2018 planowany jest znaczący wzrost liczby remontów i inwestycji kolejowych.
W ostatnich miesiącach informowaliśmy m.in. o tym, jak
BWE przytarł ciężarówkę wykonawcy prac remontowych, o
zderzeniu na stacji Kobylnica na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem, czy o tym, jak
pod pociąg Kijów – Przemyśl wjechał w pojazd wykonawcy robót torowych.
Zespół ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa spotkał się 17 stycznia w Urzędzie Transportu Kolejowego. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawców inwestycji na sieci zarządzanej przez PKP PLK. Jak donosi UTK, w trakcie spotkania omówiono zarówno przyczyny występowania zdarzeń, jak i działania podjęte przez wykonawców w celu wyeliminowania zagrożeń. Wśród działań systemowych i inicjatyw zaproponowane zostały m.in. wprowadzanie wygrodzeń czynnych linii kolejowych, czy systemów powiadamiania pracowników o nadjeżdżającym pociągu. Zasugerowano również wprowadzanie takich wymogów organizacji placu budowy, które zminimalizują ryzyko kolizji maszyn i pojazdów z pociągami. Zwrócono również uwagę na proces nadzorowania i odpowiedniego wyszkolenia wykonawców modernizacji. Zdaniem prezesa UTK autoryzowany zarządca infrastruktury powinien położyć szczególny nacisk na przeprowadzanie szkoleń i skuteczne przekazanie wiedzy wykonawcom. Powinno to być weryfikowane podczas ewentualnych dodatkowych egzaminów.
W ramach posiadanego systemu zarządzania bezpieczeństwem zarządca infrastruktury powinien weryfikować kompetencje zarówno dostawców, jak i wykonawców. Powinien również kontrolować i weryfikować stan bezpieczeństwa oraz efektywność procesów realizowanych przez wykonawcę. Zarządca powinien być również przygotowany na ograniczenie czy nawet zakończenie współpracy z wykonawcą w przypadku niedotrzymywania zasad bezpieczeństwa.
Jednocześnie zwrócono uwagę na konieczność organizowania obowiązkowych spotkań, zarówno wykonawców jak i zarządcy infrastruktury, z wykonawcami modernizacji. Spotkania takie stanowią doskonałą platformę wymiany poglądów oraz rozprzestrzeniania najlepszych praktyk w zakresie promowania bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz zapobiegania ewentualnym zdarzeniom.
Zespół działający przy Prezesie UTK będzie kontynuował bieżące monitorowanie poziomu bezpieczeństwa i reagowanie na wszelkie niepokojące trendy. Rolą zespołu jest również takie oddziaływanie na rynek, aby podmioty wyprzedzająco reagowały na pojawiające się nieprawidłowości i wdrażały działania zapobiegawcze – podsumowuje UTK.