NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK: Jak zwiększyć bezpieczeństwo na remontowanych liniach kolejowych?

| inf. prasowa 19.01.2018 2,4k

UTK: Jak zwiększyć bezpieczeństwo na remontowanych liniach kolejowych?
Fot. PKP PLK
Wygrodzenia linii kolejowych, na których prowadzone są prace remontowe oraz wprowadzenie systemów informowania o nadjeżdżającym pociągu – to niektóre z działań, które mogą poprawić bezpieczeństwo w trakcie robót na liniach kolejowych. Takie rozwiązania zostały zaproponowane w trakcie spotkania Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce działającego przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.
PKP PLK i wykonawcy robót torowych muszą zagwarantować bezpieczeństwo podczas prac budowlanych. Urząd zwrócił uwagę na rosnący trend liczby zdarzeń związanych z prowadzonymi inwestycjami i remontami. Z danych UTK wynika, że przez dwa minione lata wystąpiły 42 zdarzenia mające związek z organizacją wykonywania robót torowych przy czynnych torach kolejowych. Problem jest tym bardziej istotny, bo w roku 2018 planowany jest znaczący wzrost liczby remontów i inwestycji kolejowych. 

W ostatnich miesiącach informowaliśmy m.in. o tym, jak BWE przytarł ciężarówkę wykonawcy prac remontowych, o zderzeniu na stacji Kobylnica na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem, czy o tym, jak pod pociąg Kijów – Przemyśl wjechał w pojazd wykonawcy robót torowych.
 
Zespół ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa spotkał się 17 stycznia w Urzędzie Transportu Kolejowego. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawców inwestycji na sieci zarządzanej przez PKP PLK. Jak donosi UTK, w trakcie spotkania omówiono zarówno przyczyny występowania zdarzeń, jak i działania podjęte przez wykonawców w celu wyeliminowania zagrożeń. Wśród działań systemowych i inicjatyw zaproponowane zostały m.in. wprowadzanie wygrodzeń czynnych linii kolejowych, czy systemów powiadamiania pracowników o nadjeżdżającym pociągu. Zasugerowano również wprowadzanie takich wymogów organizacji placu budowy, które zminimalizują ryzyko kolizji maszyn i pojazdów z pociągami. Zwrócono również uwagę na proces nadzorowania i odpowiedniego wyszkolenia wykonawców modernizacji. Zdaniem prezesa UTK autoryzowany zarządca infrastruktury powinien położyć szczególny nacisk na przeprowadzanie szkoleń i skuteczne przekazanie wiedzy wykonawcom. Powinno to być weryfikowane podczas ewentualnych dodatkowych egzaminów.

W ramach posiadanego systemu zarządzania bezpieczeństwem zarządca infrastruktury powinien weryfikować kompetencje zarówno dostawców, jak i wykonawców. Powinien również kontrolować i weryfikować stan bezpieczeństwa oraz efektywność procesów realizowanych przez wykonawcę. Zarządca powinien być również przygotowany na ograniczenie czy nawet zakończenie współpracy z wykonawcą w przypadku niedotrzymywania zasad bezpieczeństwa.

Jednocześnie zwrócono uwagę na konieczność organizowania obowiązkowych spotkań, zarówno wykonawców jak i zarządcy infrastruktury, z wykonawcami modernizacji. Spotkania takie stanowią doskonałą platformę wymiany poglądów oraz rozprzestrzeniania najlepszych praktyk w zakresie promowania bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz zapobiegania ewentualnym zdarzeniom.

Zespół działający przy Prezesie UTK będzie kontynuował bieżące monitorowanie poziomu bezpieczeństwa i reagowanie na wszelkie niepokojące trendy. Rolą zespołu jest również takie oddziaływanie na rynek, aby podmioty wyprzedzająco reagowały na pojawiające się nieprawidłowości i wdrażały działania zapobiegawcze – podsumowuje UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5