Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK: Jak zwiększyć bezpieczeństwo na remontowanych liniach kolejowych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK: Jak zwiększyć bezpieczeństwo na remontowanych liniach kolejowych?
Fot. PKP PLK
Wygrodzenia linii kolejowych, na których prowadzone są prace remontowe oraz wprowadzenie systemów informowania o nadjeżdżającym pociągu – to niektóre z działań, które mogą poprawić bezpieczeństwo w trakcie robót na liniach kolejowych. Takie rozwiązania zostały zaproponowane w trakcie spotkania Zespołu ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce działającego przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego.

PKP PLK i wykonawcy robót torowych muszą zagwarantować bezpieczeństwo podczas prac budowlanych. Urząd zwrócił uwagę na rosnący trend liczby zdarzeń związanych z prowadzonymi inwestycjami i remontami. Z danych UTK wynika, że przez dwa minione lata wystąpiły 42 zdarzenia mające związek z organizacją wykonywania robót torowych przy czynnych torach kolejowych. Problem jest tym bardziej istotny, bo w roku 2018 planowany jest znaczący wzrost liczby remontów i inwestycji kolejowych. 

W ostatnich miesiącach informowaliśmy m.in. o tym, jak BWE przytarł ciężarówkę wykonawcy prac remontowych, o zderzeniu na stacji Kobylnica na linii pomiędzy Poznaniem a Gnieznem, czy o tym, jak pod pociąg Kijów – Przemyśl wjechał w pojazd wykonawcy robót torowych.
 
Zespół ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa spotkał się 17 stycznia w Urzędzie Transportu Kolejowego. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawców inwestycji na sieci zarządzanej przez PKP PLK. Jak donosi UTK, w trakcie spotkania omówiono zarówno przyczyny występowania zdarzeń, jak i działania podjęte przez wykonawców w celu wyeliminowania zagrożeń. Wśród działań systemowych i inicjatyw zaproponowane zostały m.in. wprowadzanie wygrodzeń czynnych linii kolejowych, czy systemów powiadamiania pracowników o nadjeżdżającym pociągu. Zasugerowano również wprowadzanie takich wymogów organizacji placu budowy, które zminimalizują ryzyko kolizji maszyn i pojazdów z pociągami. Zwrócono również uwagę na proces nadzorowania i odpowiedniego wyszkolenia wykonawców modernizacji. Zdaniem prezesa UTK autoryzowany zarządca infrastruktury powinien położyć szczególny nacisk na przeprowadzanie szkoleń i skuteczne przekazanie wiedzy wykonawcom. Powinno to być weryfikowane podczas ewentualnych dodatkowych egzaminów.

W ramach posiadanego systemu zarządzania bezpieczeństwem zarządca infrastruktury powinien weryfikować kompetencje zarówno dostawców, jak i wykonawców. Powinien również kontrolować i weryfikować stan bezpieczeństwa oraz efektywność procesów realizowanych przez wykonawcę. Zarządca powinien być również przygotowany na ograniczenie czy nawet zakończenie współpracy z wykonawcą w przypadku niedotrzymywania zasad bezpieczeństwa.

Jednocześnie zwrócono uwagę na konieczność organizowania obowiązkowych spotkań, zarówno wykonawców jak i zarządcy infrastruktury, z wykonawcami modernizacji. Spotkania takie stanowią doskonałą platformę wymiany poglądów oraz rozprzestrzeniania najlepszych praktyk w zakresie promowania bezpieczeństwa transportu kolejowego oraz zapobiegania ewentualnym zdarzeniom.

Zespół działający przy Prezesie UTK będzie kontynuował bieżące monitorowanie poziomu bezpieczeństwa i reagowanie na wszelkie niepokojące trendy. Rolą zespołu jest również takie oddziaływanie na rynek, aby podmioty wyprzedzająco reagowały na pojawiające się nieprawidłowości i wdrażały działania zapobiegawcze – podsumowuje UTK.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5