Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Energetyka podziela zdanie UTK. Nie ma potrzeby wymiany liczników

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Energetyka podziela zdanie UTK. Nie ma potrzeby wymiany liczników
Fot. Przemysław Król, SM42.pl
Zdaniem prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie ma konieczności wymiany liczników energii trakcyjnej w pojazdach kolejowych. Dlatego Ignacy Góra interweniował w spółce PKP Energetyka, która chce, by od 2019 r. przewoźnicy korzystali tylko z nowych liczników. Zdaniem Urzędu wymagania PKP Energetyki są nieuzasadnione i mogą narazić przewoźników na niepotrzebne koszty.

Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował wykorzystanie liczników energii trakcyjnej w pojazdach kolejowych. 76% pojazdów elektrycznych największych przewoźników pasażerskich jest wyposażonych w liczniki energii. Oznacza to, że w eksploatacji znajduje się ponad 1 100 takich pojazdów. W przypadku przewoźników towarowych udział pojazdów z licznikami jest znacznie mniejszy – 11 przewoźników towarowych z największym udziałem w rynku dysponuje około 120 lokomotywami z zamontowanymi licznikami energii.

Nawet 30 tys. zł za licznik

Liczniki są montowane w nowych pojazdach. Starsze wymagały doposażenia w urządzenia. Koszt zakupu i instalacji liczników dla jednego pojazdu waha się od 11 do ponad 30 tys. zł. Przewoźnicy oceniają, że inwestycja amortyzuje się od półtora do prawie sześciu lat po zamontowaniu urządzenia.

UTK przeanalizował wymagania PKP Energetyki dotyczące wymiany liczników w pojazdach od 1 stycznia 2019 r. oraz obowiązujące i projektowane przepisy TSI w tym obszarze. Według obecnego brzmienia Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej PKP Energetyka S.A., po 1 stycznia 2019 r. wszystkie liczniki energii elektrycznej, które zostały zainstalowane i oddane do eksploatacji przed 15 października 2015 r. mają podlegać wymianie na nowe, odpowiadające wymaganiom zgodnym z normą PN-EN 50463:2013.

Może się okazać, że liczniki trzeba będzie wymieniać jeszcze raz

– Narzucony przez PKP Energetyka termin i obowiązek wymiany liczników nie jest zasadny, ponieważ obecnie trwają prace nad nową normą pomiaru energii w pociągach. Może ona zmienić istniejące wymagania co do liczników. Jednocześnie przygotowywane są nowe przepisy TSI, które mogą określić inne zasady stosowania liczników energii elektrycznej – stwierdził Ignacy Góra, prezes UTK.

Z tego względu prezes UTK wystosował do PKP Energetyka pismo, w którym zdecydowanie wskazuje, że okres stosowania dotychczasowych liczników powinien być dłuższy i gwarantować przewoźnikom możliwość amortyzacji liczników i uzyskania zwrotu z inwestycji. W projektowanych zmianach przepisów TSI nie zawarto konieczności wyposażenia w liczniki energii elektrycznej już eksploatowanego taboru, o ile nie zostanie on poddany odtworzeniu bądź modernizacji. Oznacza to, że elektryczne pojazdy trakcyjne nie wyposażone w urządzenia pomiarowe zużycia energii elektrycznej nadal będą mogły kursować po sieci kolejowej.

W ocenie prezesa UTK stare i nowe typy liczników powinny funkcjonować na rynku równolegle, zgodnie z obowiązującymi i projektowanymi przepisami prawa. Wcześniejsza wymiana na nowy typ licznika powinna pozostać w gestii przewoźników kolejowych.

Przypomnijmy, że kilka dni temu Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę kilkudziesięciu liczników energii do swoich pojazdów – właśnie ze względu na wymagania PKP Energetyki. 

PKP Energetyka zgadza się z UTK

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Krzysztof Kiełmiński, dyrektor biura komunikacji PKP Energetyki, spółka pracuje obecnie nad aktualizacją wymagań dla liczników prądu stałego, co "jest związane z pracami organów UE nad nową normą pomiaru energii w pociągach". - Spółka o planowanych zmianach w zakresie wymagań dla liczników prądu stałego poinformowała Urząd Transportu Kolejowego i podziela stanowisko Urzędu w kwestii zasadności wymiany liczników po 1 stycznia 2019 roku - zapewnia przedstawiciel spółki. - PKP Energetyka poinformuje przewoźników o braku konieczności wymiany liczników - podkreśla Kiełmiński.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

Innowacje

PKP Energetyka rozwija innowacje w chmurze

inf. pras 13 stycznia 2022

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

Biznes

Zobacz również:

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Biznes

Powstała spółka PGE Energetyka Kolejowa. Zastępuje PKP Energetykę

Roman Czubiński, Michał Szymajda 04 kwietnia 2023

100% akcji PKP Energetyki w rękach państwowej spółki PGE

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5