NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

PKP Energetyka podziela zdanie UTK. Nie ma potrzeby wymiany liczników

| jm, Rynek Kolejowy 19.01.2018 48

PKP Energetyka podziela zdanie UTK. Nie ma potrzeby wymiany liczników
Fot. Przemysław Król, SM42.pl
Zdaniem prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie ma konieczności wymiany liczników energii trakcyjnej w pojazdach kolejowych. Dlatego Ignacy Góra interweniował w spółce PKP Energetyka, która chce, by od 2019 r. przewoźnicy korzystali tylko z nowych liczników. Zdaniem Urzędu wymagania PKP Energetyki są nieuzasadnione i mogą narazić przewoźników na niepotrzebne koszty.
Urząd Transportu Kolejowego przeanalizował wykorzystanie liczników energii trakcyjnej w pojazdach kolejowych. 76% pojazdów elektrycznych największych przewoźników pasażerskich jest wyposażonych w liczniki energii. Oznacza to, że w eksploatacji znajduje się ponad 1 100 takich pojazdów. W przypadku przewoźników towarowych udział pojazdów z licznikami jest znacznie mniejszy – 11 przewoźników towarowych z największym udziałem w rynku dysponuje około 120 lokomotywami z zamontowanymi licznikami energii.

Nawet 30 tys. zł za licznik

Liczniki są montowane w nowych pojazdach. Starsze wymagały doposażenia w urządzenia. Koszt zakupu i instalacji liczników dla jednego pojazdu waha się od 11 do ponad 30 tys. zł. Przewoźnicy oceniają, że inwestycja amortyzuje się od półtora do prawie sześciu lat po zamontowaniu urządzenia.

UTK przeanalizował wymagania PKP Energetyki dotyczące wymiany liczników w pojazdach od 1 stycznia 2019 r. oraz obowiązujące i projektowane przepisy TSI w tym obszarze. Według obecnego brzmienia Instrukcji Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej PKP Energetyka S.A., po 1 stycznia 2019 r. wszystkie liczniki energii elektrycznej, które zostały zainstalowane i oddane do eksploatacji przed 15 października 2015 r. mają podlegać wymianie na nowe, odpowiadające wymaganiom zgodnym z normą PN-EN 50463:2013.

Może się okazać, że liczniki trzeba będzie wymieniać jeszcze raz

– Narzucony przez PKP Energetyka termin i obowiązek wymiany liczników nie jest zasadny, ponieważ obecnie trwają prace nad nową normą pomiaru energii w pociągach. Może ona zmienić istniejące wymagania co do liczników. Jednocześnie przygotowywane są nowe przepisy TSI, które mogą określić inne zasady stosowania liczników energii elektrycznej – stwierdził Ignacy Góra, prezes UTK.

Z tego względu prezes UTK wystosował do PKP Energetyka pismo, w którym zdecydowanie wskazuje, że okres stosowania dotychczasowych liczników powinien być dłuższy i gwarantować przewoźnikom możliwość amortyzacji liczników i uzyskania zwrotu z inwestycji. W projektowanych zmianach przepisów TSI nie zawarto konieczności wyposażenia w liczniki energii elektrycznej już eksploatowanego taboru, o ile nie zostanie on poddany odtworzeniu bądź modernizacji. Oznacza to, że elektryczne pojazdy trakcyjne nie wyposażone w urządzenia pomiarowe zużycia energii elektrycznej nadal będą mogły kursować po sieci kolejowej.

W ocenie prezesa UTK stare i nowe typy liczników powinny funkcjonować na rynku równolegle, zgodnie z obowiązującymi i projektowanymi przepisami prawa. Wcześniejsza wymiana na nowy typ licznika powinna pozostać w gestii przewoźników kolejowych.

Przypomnijmy, że kilka dni temu Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na dostawę kilkudziesięciu liczników energii do swoich pojazdów – właśnie ze względu na wymagania PKP Energetyki. 

PKP Energetyka zgadza się z UTK

Jak poinformował "Rynek Kolejowy" Krzysztof Kiełmiński, dyrektor biura komunikacji PKP Energetyki, spółka pracuje obecnie nad aktualizacją wymagań dla liczników prądu stałego, co "jest związane z pracami organów UE nad nową normą pomiaru energii w pociągach". - Spółka o planowanych zmianach w zakresie wymagań dla liczników prądu stałego poinformowała Urząd Transportu Kolejowego i podziela stanowisko Urzędu w kwestii zasadności wymiany liczników po 1 stycznia 2019 roku - zapewnia przedstawiciel spółki. - PKP Energetyka poinformuje przewoźników o braku konieczności wymiany liczników - podkreśla Kiełmiński.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42041)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42041)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS