Pozostawiony na jednej ze stacji po wypadku na szlaku Nysa – Kluczbork uszkodzony autobus szynowy SA 134-011 jest ustawicznie niszczony przez wandali. – Obecnie nie ma możliwości przetransportowania autobusu szynowego, który wykoleił się w wyniku pęknięcia ramy wózka – informują Przewozy Regionalne.
Pojazd stojący na jednym z torów bocznych stacji na Opolszczyźnie (celowo nie podajemy dokładnej lokalizacji) w ciągu kilku dni stał się obiektem aktów wandalizmu. Graffiti pojawiło się na burtach pojazdu oraz na jego czole i na szybach. Pojazd jest własnością Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, a eksploatowany jest przez Przewozy Regionalne. Przewoźnik ten podpisał umowę z samorządem województwa na 5-letnie wykonywanie przewozów kolejowych na jego terenie.
– Pojazd ten, z uwagi na zakres uszkodzeń, nie może być transportowany bez dodatkowych elementów zabezpieczających. W najbliższy wtorek, po przystosowaniu pojazdu do transportu, zostanie on przewieziony do punktu naprawczego. Graffiti usuniemy we własnym zakresie przed przywróceniem pojazdu do ruchu – poinformował Michał Stilger, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych.
Trwają badania przyczyn uszkodzenia pojazdu
Michał Stilger powiedział też więcej na temat obecnego statusu pojazdu (przypomnijmy: jego uszkodzenie jest poważne i skutkuje wycofaniem podobnych konstrukcji z ruchu na terenie województwa).
– Do czasu pełnego wyjaśnienia przyczyn wykolejenia oraz pewności co do braku nieprawidłowości w pozostałych pojazdach, z uwagi na zachowanie poziomu bezpieczeństwa, nie możemy włączyć pojazdów do ruchu. Wspólnie z producentem pojazdów prowadzimy oględziny i badania techniczne autobusów szynowych tego typu – napisał rzecznik.
Prewencyjnie wycofane SA 134 powinny jeździć od lutego
Nieco więcej światła na przyszłość tego i innych wycofanych z eksploatacji pojazdów SA 134 rzuca ich producent.
– Pojazd objęty jest nadzorem komisji kolejowej. Komisja kierowana jest przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Pesa uczestniczy w pracach Komisji, podjęliśmy działania umożliwiające szybkie przywrócenie pojazdu do ruchu, ale ewentualna naprawa możliwa będzie po zakończeniu prac komisji i przedstawieniu wniosków. W tej chwili pojazd objęty jest nadzorem Komisji. Pozostałe pojazdy SA 134 powinny wrócić na tory w lutym – powiedział Jacek Tomasik, szef marketingu rynku krajowego Pesa.
Zdjęcia otrzymaliśmy dzięki uprzejmości pana Stefana Oleszko.
2016-01-15 14:14:46 Autor: max2
---.merinet.pl
max2 Jak mogła pęknąć rama wózka? Przecież ten element powinien bezproblemowo wytrzymać 100 lat, albo i więcej... To było wykonane ze stali czy z plastiku?
2016-01-15 14:27:10 Autor: ccf
---.dynamic.gprs.plus.pl
miało być tanio takie efekty
2016-01-15 14:40:07 Autor: FuJ
---.tktelekom.pl
Myślę, że Przewozy Regionalne obciążą PKP PLK za uszkodzenie taboru bo to zarządca infrastruktury odpowiada za bezpieczeństwo na swoim terenie!
2016-01-15 14:40:30 Autor: banowy
---.28.170.86.zetnet.slupsk.pl
Rolek w Opolskiem nie mają? V max 5kph i można ściągnąć zdefektowany tabor ze szlaku. A może czekają aż ekipa czerwononosych z brzeszczocikami z Wałbrzycha przyjedzie i problem się sam rozwiąże? Dla nich to przecież na prawdę "złoty pociąg":D
2016-01-15 14:42:31 Autor: stary kolejarz
---.static.ip.netia.com.pl
Po co zamalowywac graffiti? Przy nastepnej awari bedzie jak znalazl! Koszty mniejsze i adekwatne kolory.
2016-01-15 14:54:21 Autor: lolek
---.dynamic.gprs.plus.pl
W odpowiedzi na post max2:
"Jak mogła pęknąć rama wózka? Przecież ten element powinien bezproblemowo wytrzymać 100 lat, albo i więcej... To było wykonane ze stali czy z plastiku?"
Odpowiedź jest niezwykle prosta - PESA Bydgoszcz ;)
2016-01-15 15:00:14 Autor: Wodzirej.
---.56.12.85
Wynająć Arabow do pilnowania przed katolikami.
2016-01-15 15:07:16 Autor: df
---.google.com
Ktoś to wreszcie spali i dopiero będą jaja.
2016-01-15 15:19:18 Autor: Baba Jaga
---
A na Dolnym Śląsku SA134 z tej samej serii normalnie jeżdżą, podczas gdy w innych województwach też je wycofano z ruchu. Jak drzewa spadały na linię do Szklarskiej to KD odwoływanie pociągów tłumaczyły bezpieczeństwem pasażerów, teraz gdy ich własny sprzęt może w każdej chwili się rozsypać jak opolski SA134, to szynobusy jeżdżą jakby nigdy nic. Świetnie to pokazuje gdzie KD maja swoich pasażerów i ile warte są ich wyjaśnienia.
2016-01-15 15:33:21 Autor: zibi
---.dynamic-ww-1.vectranet.pl
Ramy pękały i będą pękac . Sory ale takie mamy tory na liniach bocznych. Problemu ze ściągnięciem do Opola nie ma . Zamówić SPRT z Wrocławia i ściągnie bez problemu . Nie taki tabor był ściągany
2016-01-15 15:37:57 Autor: TomTom
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[Admin: zmoderowano]
2016-01-15 15:39:49 Autor: WH
---.google.com
Nie ma czym się podniecać bo ramy wózków w EU07 też pękały i były normalnie spawane w lokomotywowniach
2016-01-15 15:52:07 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
Przypominają się obrazki z Peloponezu...
2016-01-15 15:53:02 Autor: anty-beton
---.play-internet.pl
Pojazdy tej serii jeżdżą w zdecydowanej większości kraju po torze bezstykowym i problemów nie ma. Linia 287 się do tej większości kraju nie zalicza i chwilami nieźle wali tam na łączeniach szyn. Więc pęknięcie nie dziwi - to wina PLK.
2016-01-15 15:55:32 Autor: inmotion
---.static.ip.netia.com.pl
Gdybyś wyłączył wszystkie pojazdy z tej serii w tym kraju, to szlag by trafił kilkadziesiąt połączeń lokalnych. "Z tej samej serii" jeżdżą w całej Polsce, [Admin: zmoderowano]
2016-01-15 16:12:28 Autor: z torów plk
---.icpnet.pl
W odpowiedzi na post zibi:
"Ramy pękały i będą pękac . Sory ale takie mamy tory na liniach bocznych. Problemu ze ściągnięciem do Opola nie ma . Zamówić SPRT z Wrocławia i ściągnie bez problemu . Nie taki tabor był ściągany"
Ale co się będą trudzić ( PR)? Przecież to nie ich własność. A i jeszcze trzeba by zapłacić ZLK Wrocław za holowanie. Nie na darmo mają skrót P(atologie) R(egionalne). SA powinien być następnego dnia ściągnięty do Opola
2016-01-15 16:29:09 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci Cóż, w pojazdach konkurencji też pękają wózki. Cóz, jak się daje marną stal i/lub zapomina o obróbce cieplnej to są takie skutki.
2016-01-15 16:32:50 Autor: analityk kuuper van basten
---.dynamic.chello.pl
"Pozostałe pojazdy SA 134 powinny wrócić na tory w lutym – powiedział Jacek Tomasik, szef marketingu rynku krajowego Pesa."
luty, luty, zawsze ten luty!
2016-01-15 16:55:13 Autor: zuza
---.85.44.204
Na Pomorzu też odstawiono SA134. W Małopolsce również. Jak ktoś nie wie to niech nie wypisuje bzdur. Przecież to ta sama seria. Jedni przewoźnicy dbają o bezpieczeństwo pasażerów, inni mają ich w d... a w razie wypadku będą świecić oczami.
Ale KD Trolle zawsze do upadłego będą bronić swojej spółeczki.
2016-01-15 17:04:26 Autor: tomtom
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Tak, zuza.
W Małopolsce, w której nie jeżdżą żadne SZT w chwili obecnej.
I na Pomorzu, które nie eksploatuje serii SA 134.
[Admin: zmoderowano]
2016-01-15 17:34:35 Autor: kali
---.85.44.204
Na Pomorzu jeżdżą SU z bohunami zamiast SA134 ("zaszynobusy"). W Opolskiem również. Więc przestań bredzić KD Trollu, najpierw zorientuj się w temacie a potem możesz próbować bełkotać. To że gdzieś rozkładowo jeżdżą SA134 nie oznacza, że jeżdżą teraz.
2016-01-15 17:58:46 Autor: Stefan_Opole
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Błąd konstrukcyjny to raczej nie jest - inne 218M jeżdżą i wózki nie pękają. Tak więc pozostaje jakaś wada materiałowa, błąd wykonania, lub jakieś zdarzenie, które nie zostało zauważone. Nie mniej jednak ciekawe, kiedy ostatnio był robiony przegląd, w zakres którego wchodzą oględziny. To pęknięcie rozwijało się od baaaaaaaaaardzo dawna...
2016-01-15 18:29:48 Autor: ...
---.adsl.inetia.pl
"Obecnie nie ma możliwości przetransportowania autobusu szynowego, który wykoleił się w wyniku pęknięcia ramy wózka"
Ależ jest!!!
Tylko problem w tym, że w centrali tej spółki są już same pociotki z lotnictwa lub inne niedojdy na stanowiskach kierowniczych i nie mają wiedzy by podejść profesjonalnie do tematu....
"inne 218M jeżdżą i wózki nie pękają"
No niestety - jak większość - niewiele wiesz na temat.
Pesa dobrze to ukrywa dzięki wszystkim przeglądom od poziomu P3 wykonywanych u nich. Ja osobiście nie mam interesu walczyć z panem Z. - skoro inni tego nie robią....
Może jeszcze trzeba kilka wypadków z produktami pesy by ktoś się tym zainteresował....
2016-01-15 20:18:18 Autor: Missia
---.play-internet.pl
W Wielkopolsce SA134 są wycofane na zmianę ramy do Pesy.
2016-01-15 20:57:46 Autor: smd
---.finemedia.pl
W lokomotywach Gama problemy też są z wózkami i też ich nikt nie wycofuje i nie ma takiego zamiaru nawet.
2016-01-15 21:10:36 Autor: jeleń
---.play-internet.pl
W innych województwach też są wycofane SA134? Ciekawe, że RK nic o tym nie pisze.
W opolskim jeździ jeden skład (SU+bohun), pozostałe braki na gumobusach a część ''druciaków'' na EZT.
Ile jest sprawnych bohunów?
2016-01-15 21:59:29 Autor: TomTom
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[Admin: zmoderowano]
Gdzie w poniższej liście macie SA134 w dyspozycji PR Gdynia lub UMWP? Albo Małopolski?
http://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=4&seria=20&title=SA134
Nigdzie, bo wyżej wymienieni nie eksploatują pojazdów typu 218Md.
2016-01-15 22:58:27 Autor: Abcd
---.torun.mm.pl
Wozki typu 37AN sa taze w pojazdach SA131, SA132 i SA133 oprocz ostatniej dostawy dla Pomorskiego
2016-01-15 23:03:22 Autor: 2126
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Wszyscy psioczą na przewoźników a Kiedy PLK beknie za swoją działalność i zaniedbania?
2016-01-15 23:23:00 Autor: QQ
---.tktelekom.pl
Jak przystało na gazetę branżową szlak jest piękny; Nysa - Kluczbork:) A dlaczego nie Nysa - Warszawa. Jak rozmach to rozmach:)
2016-01-16 00:05:11 Autor: TomTom
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
[zmoderowano]
A teraz merytorycznie: dwa pomorskie SA132 (005 i 007) są odstawione, bo mają wykonywaną naprawę P4 w Chojnicach. Podejrzewam, że 006 (miesiąc po P4) śmiga normalnie. SA131 jeździł na pewno 28XII, czyli wyraźnie po wykolejeniu SA134-011 i odstawieniu opolskich 218Md. Cały czas jestem średnio przekonany o tym, że pomorskie 218M (a nie SA134) stoją z powodu wózków.
Wielkopolskie 218M czeka w najbliższym czasie P4, więc będzie to dobry moment na ewentualną wymianę wadliwego elementu (o ile jest wadliwy).
2016-01-16 00:38:55 Autor: ep40
---.dynamic.mm.pl
W odpowiedzi na post Abcd:
"Wozki typu 37AN sa taze w pojazdach SA131, SA132 i SA133 oprocz ostatniej dostawy dla Pomorskiego"
To jakie wózki wtedy mają najnowsze pomorskie SA133? Bo na zdjęciu widzę, że ten SA134 ma taki sam wózek Jacobsa jak pomorskie SA133.
Co do domniemanych składów wagonowych to na trasie Chojnice-Krzyż jeździ SU45 z Bohunem:
http://rail.phototrans.eu/14,104064,0,HCP_301D_.html
Rzecz w tym, że nie ma to związku z pomorskimi SA131, SA132 i SA133.
SA132-006 dwa tygodnie temu widziałem na Turze.
2016-01-16 01:59:51 Autor: TomTom
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
PS.
SA133-004 i 005 też oczekują P4.
[Admin: zmoderowano]
Podsumuję sobie wszystkie wcześniejsze w jednej.
1. Wycofane z użytkowania zostały tylko i wyłącznie SA134 województwa Opolskiego. Żaden inny użytkownik jednostek typu 218M nie wycofał ich z użytowania po wypadku SA134-011. Pojazdy serii 218M są użytkowane przez PR, Arrivę, KD, KW i PKP SKM. Istnieje 5 województw, które nie posiadają pojazdów w/w serii: Mazowieckie, Łódzkie, Świętokrzyskie, Śląskie i Zachodniopomorskie. Pojazdy tego typu nie jeżdżą też w Małopolsce, choć 2 SA133 należą do UMWM.
2. PR Gdynia nie ma pojazdów typu 218Md(SA 134).
3. PR Gdynia użytkuje SA131-001, SA132-005, 006 i 007 i SA133-025, 026 027 i 028. Właścicielem w/w jednostek jest UMW Pomorskiego. Do tego są tam użytkowane SA133-004 i 005 UMW Małopolskiego.
4. SA131-001 i SA132-006 są czynne i nie zostały odstawione po wypadku SA134-011. SA133-025 do 028 także kursują normalnie. SA132-005 i 007 oraz SA133-004 i 005 są w naprawie poziomu P4 lub wymagają NR. Nie wyklucza to problemów z wózkami Jacobsa w w/w jednostkach, nie jest jednak przyczyną odstawienia w/w SZT.
2016-01-16 02:54:17 Autor: mano
---.243-183-107.rdns.scalabledns.com
[zmoderowano]
Powtórzę: SA134 ma nie tylko Opolskie, a te same wózki są jeszcze w innych pojazdach Pesy, m.in. w większości SA131, SA132 i SA133. I w zasadzie one też powinny zostać wycofane ze względów bezpieczeństwa aż do czasu wyjaśnienia sprawy z felernym SA134. Na razie nie wiadomo czy awaria była wynikiem zmęczenia materiału czy wadą konstrukcyjną. A prawie każde województwo ma w/w pojazdy. To co piszesz jest zupełnie nie na temat i świadczy, że zupełnie nie rozumiesz czego dotyczy dyskusja. Nikogo nie interesuje w jakim województwie nie wycofano pojazdów (to wiadomo po przeczytaniu artykułu) ani jakie województwo nie użytkuje tych szynobusów. Pisz sobie gościu swoje "rewelacje" na prywatnym blogasku i nie zaśmiecaj poważnych dyskusji.
2016-01-16 11:07:15 Autor: pr
---.dynamic.chello.pl
Miałem niedawno jechać na linii 287 opole zachodnie -nysa i powiem tylko tyle: momentami strach jechac z prędkością rozkładową lub tą z WOS. Ta linia jest tragicznym stanie technicznym więc owe wózki nieźle dostawały po dupie. A z drugiej strony medalu mamy ciągłą eksploatację szynobusów wszystkich serii 103 i 134 najbardziej bo one jeżdżą absolutnie wszędzie. Kto to widział by szynobus jechał pod siecią do Gliwic (4 pary pociągów Gliwice- nysa/ brzeg). Może ktoś wreszcie pomyśli w UM by zrobić obiegi by te autobusy też odpoczeły.
2016-01-16 11:38:11 Autor: Patryk1
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Przy takich sytuacjach zapadają decyzje o przeprowadzeniu przeglądów wszystkich pojazdow wyposażonych w wózki tego typu co zostało zrealizowane absolutnie przez wszystkich użytkowników czy właścicieli. W wyni tych przeglądów pewnie zapadły decyzje dot. Ich eksploatacji oraz dodatkowy monitoring ramy. Teraz komisja dalej bada przyczynę wypadku i powód pęknięcia ramy. Nie jest wykluczone ze prowadzone sa badania linii kolejowej w opolskim. Czas najwyższy pociągnąć PLK do odpowiedzialności. Autobusy szynowe to nie sa samochody terenowe, ktore maja wzmocniona konstrukcje. Wojewodztwa winny sie zrzucić i zamówić pojazdy naszpikowane czujnikami, ktore wskazywałyby czy zarządcy właściwie utrzymują linie kolejowe i wprowadzają na odpowiednim poziomie ograniczenia prędkości. Nie moze byc tak, że sie płaci za przejazd jak po autostradzie a standard jest drogi polnej. Za nadzór winniśmy odpowiadać UTK i to ta instytucja winna prowadzić monitoring i nakładać kary na PLK. Jeżeli zaś przyczyna jest tabor to nalezy go wyłanczać z eksploatacji i obciążać kosztami producenta tych pojazdow lub użytkownika gdy jest on eksploatowany i utrzymywany niezgodnie z DSU i DTR. Na pewno bedzie to drogo kosztowało, gdyż firmy ubezpieczeniowe podniosą składki ubezpieczenia i zapłaci za to organizator transportu. Musimy jednak byc cierpliwi i czekać na wnioski komisji państwowej. Tu nie ma zabawy z bezpieczeństwem.
2016-01-16 14:01:49 Autor: KW
---.dynamic.gprs.plus.pl
Z Kolei Wielkopolskich też ostatnio jechał jeden szynobus do PESA w związku z pęknięciem prawdopodobnie ramy wózka. Maszynista co jakiś czas zatrzymywał się i dokonywał oględzin. Wszystko pięknie opowiedział na radiu dyżurnemu w Gnieźnie ;)
2016-01-16 15:47:44 Autor: xywz
---
@TomTom:
A ty potrafisz coś napisać merytorycznie, czy tylko obrażać innych? Zamiast bronić w zaparte swojego pogódź się z faktami. Obrażanie innych osób na pewno nie podnosi wiarygodności twoich argumentów, a tylko pokazuje jakim jesteś szczeniakiem. Wcześniejsze twoje wpisy zostały pokasowane (i słusznie). Jak moderator wróci z weekendu to zrobi porządek z resztą twoich wpisów. Miejsce dla takich trolli jest na profilu facebookowym KD a nie tutaj. Znalazł się obrońca na poziomie gimnazjum.
To co ty podejrzewasz i o czym jesteś średnio przekonany najmniej tutaj kogokolwiek obchodzi. Ważne są fakty. Ty już nie raz popisałeś się swoją niewiedzą. Jak czegoś nie wiesz to stulić dziób i słuchać mądrzejszych zamiast zaśmiecać portal debilnymi komentarzami.
2016-01-16 15:48:32 Autor: kolejarz198
---.centertel.pl
Szlak Nysa - Kluczbork. Doprawdy fachowcy piszą tu artykuły :-P
2016-01-16 16:11:10 Autor: do KD Trolla
---.85.44.204
W odpowiedzi na post TomTom:
" [Admin: zmoderowano]
Gdzie w poniższej liście macie SA134 w dyspozycji PR Gdynia lub UMWP? Albo Małopolski?
http://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=4&seria=20&title=SA134
Nigdzie, bo wyżej wymienieni nie eksploatują pojazdów typu 218Md. "
Opieraj się pajacyku na nieaktualnych i mało wiarygodnych wpisach z jakiegoś forum a daleko zajdziesz. Toś się popisał niewiedzą - udowodniłeś, że nic nie wiesz.
2016-01-16 16:18:22 Autor: mazowszanin
---.dynamic.gprs.plus.pl
A jak u nas na newagach pękały ramy to byla cisza a tu taki szum,
2016-01-16 16:23:03 Autor: seban
---.236.90.142
Widzę, że KD Trolle nawet po nocach siedzą i monitorują fora. Ale to przecież normalne w tej spółeczce. Za chwilę rozpocznie się obrażanie użytkowników. Ile wam prezes płaci za nocne nadgodziny?
@TomTom:
Błędy w wypowiedziach już dawno wytknęli ci inni dyskutanci, a to że ty nie przyjmujesz ich do wiadomości, tylko jeszcze bardziej cię kompromituje.
2016-01-16 16:55:08 Autor: utram
---.google.com
Linia Goleniów-Kołobrzeg jest ciekawa. Jednotorówka, w lesie spora część, drzewa rosną przy samych torach tak że tworzą tunel. Tor nierówny, że w Pesach wszystkie plastiki się telepią i halas potworny. 120km/h szlakowa :)))
2016-01-16 21:02:36 Autor: impuls
---
Ale są inne pojazdy z tymi samymi wózkami. Jakbyś przeczytał komentarze to byś wiedział. Nie dość że trolling to jeszcze zupełna niewiedza.
2016-01-16 21:48:54 Autor: elf
---.cg-dialup.net
No właśnie czym innym jest pojazd, a czym innym wózek. Te same wózki są też w innych pojazdach na Pomorzu, w Małopolsce i innych regionach.
Widać, że jeden troll cały czas czuwa i ujada. Wynajęty przez KD? To że zmienisz nicka i sieć nie sprawi, że cię nie rozpoznamy, bo cały czas piszesz to samo, obrażając przy okazji użytkowników.
2016-01-16 22:30:10 Autor: acatus
---.play-internet.pl
[Admin: zmoderowano]
2016-01-16 22:51:07 Autor: DBme
---.adsl.inetia.pl
"Ile jest sprawnych bohunów?"
Sporo.
Więcej niż potrzeba.
Ma Poznań i to co jest w Opolu stamtąd pochodzi.
2016-01-17 13:25:07 Autor: bohun
---
W odpowiedzi na post acatus:
" [Admin: zmoderowano] "
Szkoda, że ty nie zauważyłeś, że kompromitujesz się na portalu swoją głupotą wielonickowy trollu, bo nie chodzi tu o pojazdy, ale właśnie o wózki.
2016-01-17 20:16:54 Autor: analityk kuuper van basten
---.internetdsl.tpnet.pl
Czy ten pojazd miał jakąś stłuczkę z pojazdem drogowym? Może wtedy to pękło i trzymało się ledwo i na krzywych torach w końcu odpadło?
2016-01-17 20:52:36 Autor: Gniewko
---.dynamic.chello.pl
Niektóre Podkłady na lini Nysa -Opole Zachodnie istnieją tylko teoretycznie. Poza tym linia idzie do remontu to pewnie PLK mało co tam robi. Zastanawia mnie fakt jak oni przeprowadzają te badania skoro szynowe dalej stoi w Kompachciach?
2016-01-17 22:05:29 Autor: ZAAN
---.play-internet.pl
Co do wandali to w 2009 w strzelcach opolskich policja schwytała dwóch 18 letnich graficiarzy niszczących składy. Podpisywali się także nickiem "AMK". Wystarczy dotrzeć do tego materiału i w ten sposób znajdzie się ktoś do pokrycia kosztów zniszczeń. Aha! Nie liczcie na policję lecz raczej wynajmijcie prywatną spółkę detektywistyczno-ochroniarską...
2016-01-18 08:52:02 Autor: Sołtys
---.19.7.58
I u nas się mówi o "zabezpieczeniu przed atakami terrorystycznymi" :)
JAKIM "zabezpieczeniu", skoro nawet pociągu przed GRAFFICIARZAMI zabezpieczyć nie POtrafimy!
2016-01-18 23:01:44 Autor: Stefan_Opole
---.internetdsl.tpnet.pl
Dzwona raczej nie miał, a przy tej konstrukcji (ostoje członów są spięte ze sobą, i to jest dopiero posadowione na wózku) wózek środkowy to ostatnie, co obrywa przy zderzeniu...