Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ustka być może z Pendolino, ale bez bocznicy do portu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-07-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ustka być może z Pendolino, ale bez bocznicy do portu
Fot. Romuald StolnickiPendolino na dworcu w Słupsku
Poseł Grzegorz Furgo i Zbigniew Konwiński pytali Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa o plany dotyczące rewitalizacji linii kolejowej 405 Piła – Ustka na odcinku ze Szczecinka do nadmorskiej miejscowości.

Rewitalizację regionalnej linii kolejowej 405 na odcinku Szczecinek – Słupsk – Ustka zaplanowano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. W odniesieniu do inwestycji poseł Konwiński pytał o możliwości odbudowy toru do portu morskiego w Ustce, co mogłoby pomóc w rozwoju przeładunków. Obecnie obie nitki torów w porcie, zarówno po stronie zachodniej jak i wschodniej, z uwagi na stan infrastruktury, nie są eksploatowane, choć w sezonie ich obsługą byli zainteresowani drezyniarze.

Minister Stomma odpowiada, że PKP PLK nie jest właścicielem infrastruktury portowej, zarówno kolejowej, jak i przeładunkowej w Ustce. Na terenie ww. portu znajdują się obecnie nieużywane bocznice kolejowe, których właścicielem jest port. Jednak dodaje, że projektowana stacja w Ustce umożliwia połączenie bocznicy z ww. portem za pomocą łącznicy.

– Budowa łącznicy od stacji Ustka do portu morskiego Ustka wraz z przeniesieniem rampy przeładunkowej nie znalazła uzasadnienia w przedmiotowym projekcie ze względu na wysokie koszty budowy takiej infrastruktury (około 6 mln zł netto) oraz zakres prac daleko wykraczający poza prace rewitalizacyjne – pisze do posła podsekretarz stanu w MIB Piotr Stomma.

Pendolino w Ustce? A może Darty lub Flirty?

Posłowie Furgo i Konwiński pytali też o możliwość dotarcia do Ustki nowoczesnych ezt takich jak Pendolino, Dart czy Flirt. Piotr Stomma podkreślił, że obecny stan techniczny stacji nie wyklucza kursowania pociągów obsługiwanych nowym taborem. Wybrany wariant inwestycyjny, w zakresie rzeczowym przyjętym do realizacji, przewiduje rewitalizację dwóch peronów o długości umożliwiającej zatrzymanie składów dalekobieżnych. Peron nr 1 ma krawędzie o długościach 262 m i 267 m, a peron nr 2 ma krawędzie o długościach 246 m i 248 m, natomiast pociąg ED250 ma długość 192 m. Minister Stomma podkreśla, że obecne decyzje Komisji Europejskiej nie przewidują możliwości obsługi trasy Słupsk – Ustka składami zespolonymi Pendolino przez PKP Intercity. 

Natomiast pociągi Dart i Flirt zostały zakupione z wykorzystaniem środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W związku z tym przez okres 5 lat muszą one być wykorzystywane w ramach zamkniętego katalogu tras ujętych we wniosku o dofinansowanie i decyzji KE potwierdzającej wkład finansowy UE.

Bez elektryfikacji odcinka Szczecinek – Słupsk, pociągi Słupsk – Ustka co 30 minut

Piotr Stomma, na podstawie informacji z PKP PLK, odniósł się także do możliwości elektryfikacja linii 405 na odcinku Słupsk – Szczecinek. Jak ocenił zarządca infrastruktury, szacunkowy koszt elektryfikacji odcinka Szczecinek – Słupsk to około 150 mln zł, a analizy studyjne nie wykazały zasadności ekonomicznej dla elektryfikacji przedmiotowego odcinka, gdyż "nie posiada on odpowiedniego potencjału, biorąc pod uwagę założenia przekazane podczas konsultacji społecznych do studium wykonalności". Wpływ ma na to także bardzo ograniczony ruch towarowy na wspomnianym odcinku.

Piotr Stomma dodał, że w ramach inwestycji na linii 405 między Słupskiem a Ustką planuje się odbudowę mijanki w Charnowie Słupskim, co umożliwi kursowanie pociągów pasażerskich co 30 minut. Ponadto planuje się odtworzenie stacji i mijanek: Ustka, Słonowice, Kępice, Kawcze, Biały Bór. Koszt zaprojektowania i budowy nowej mijanki to ok 5 – 9 mln zł netto i jest zależny od lokalnych uwarunkowań.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5