NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Stomma: Poprzedni rząd chciał uniknąć odpowiedzialności ws. Przewozów Regionalnych

| Łukasz Kuś 10.06.2016 55

Stomma: Poprzedni rząd chciał uniknąć odpowiedzialności ws. Przewozów Regionalnych
fot. Aktron CC BY-SA 3.0
Rząd nie może obecnie podejmować żadnych zmian w strukturze własnościowej Przewozów Regionalnych, gdyż spółka jest przedmiotem badania Komisji Europejskiej – MIB odpowiada na pytanie posła PO o to, kiedy rząd wywiąże się z obietnicy wyborczej dot. przejęcia spółki przez Skarb Państwa.
W grudniu 2008 roku w wyniku przeniesienia udziałów z PKP SA właścicielami spółki Przewozy Regionalne zostały samorządy wszystkich województw. Tym samym spółka opuściła Grupę PKP. Jak zauważa poseł Paweł Olszewski z PO, zgodnie z programem wyborczym Prawa i Sprawiedliwości był to jeden z błędów poprzedniej ekipy rządzącej, który doprowadził do permanentnego kryzysu na kolei.

Poseł PO pyta o obietnice wyborcze

– Pana partia zapowiadała odzyskanie tego segmentu przewozów kolejowych i wprowadzenie rozwiązań analogicznych do niemieckich i francuskich. Zapowiadaliście powrót wszystkich udziałów spółki do Skarbu Państwa, a następnie dokapitalizowanie jej kwotą 500 milionów zł z przeznaczeniem na zakup nowego taboru – napisał poseł w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury i Budownictwa.

Polityk PO zwrócił też uwagę na obietnicę zakupu „co najmniej 80 nowych składów, które powinny być zamówione w krajowych fabrykach”. – Jakże niedorzecznie brzmi dziś ta deklaracja, kiedy Ministerstwo zamiast kupić od Pesy Bydgoszcz w trybie bezprzetargowym 10 pojazdów typu Dart, powołuje się na „sporą grupę klientów kolei”, która preferuje podróżowanie składami tradycyjnymi zamiast nowoczesnymi składami polskich producentów – napisał Olszewski. Polityk PO zapytał MIB, czy rząd PiS podejmuje zapowiedziane w kampanii wyborczej kroki ku przejęciu spółki przez Skarb Państwa i kiedy to nastąpi.

Stomma: poprzedni rząd chciał uniknąć odpowiedzialności


Na pytana odpowiedział wiceminister Piotr Stomma, który zwrócił uwagę że w 2015 r. udzielono Przewozom Regionalnym pomocy publicznej w wysokości 770,3 mln zł. Obecnie w Komisji Europejskiej toczy się postępowanie w sprawie pomocy publicznej udzielonej Przewozom Regionalnym sp. z o.o. (Komisja Europejska bada plan restrukturyzacji spółki w ramach oceny zgodności udzielonej pomocy z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej).

Zdaniem wiceministra infrastruktury i budownictwa, rząd PO-PSL udzielając pomoc publicznej PR, chciał uniknąć odpowiedzialności politycznej za problemy tej spółki. Pomoc finansowa została udzielona tuż przed wyborami parlamentarnymi.

– Sytuacja Przewozów Regionalnych jest obecnie zdeterminowana przez fakt udzielenia jej pomocy publicznej i przyjęcia planu restrukturyzacji. Udzielnie pomocy publicznej wynikało z zamiaru uniknięcia odpowiedzialności politycznej Rządu PO-PSL w okresie wyborczym za doprowadzenie spółki Przewozy Regionalne do bardzo złej sytuacji ekonomicznej i możliwości destabilizacji rynku przewozów pasażerskich w Polsce – napisał Stomma.

Stomma zwraca uwagę, że procedury Komisji Europejskiej uniemożliwiają obecnie podejmowanie jakichkolwiek działań w zakresie zmiany struktury własnościowej Przewozów Regionalnych sp. z o.o., w tym zakup udziałów spółki przez Skarb Państwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5