Partnerzy serwisu:

USA: Skarga na brak konkurencji na torach w Kongresie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Kumelowski, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

USA: Skarga na brak konkurencji na torach w Kongresie
Skargi amerykańskich spółek z gałęzi przemysłu chemicznego i energetyki na działania kolei trafiły do Kongresu. Chodzi o brak możliwości wyboru przewoźnika.

Amerykańskie koleje towarowe działają na co dzień według reguł prywatnej przedsiębiorczości – lecz od czasu do czasu stykają się ze światem polityki, który wpływa na ich operacje. Mimo aktywnej rywalizacji miedzy towarzystwami (ale braku powszechnej dostępności typu „open access", której tutejsze koleje są przeciwne) istnieją gałęzie przemysłu, które skarżą się, że w ich konkretnej sytuacji konkurencja nie istnieje. Według nich panuje przymus korzystania z najbliższego przewoźnika, który odmawia kierowania wagonów na inną kolej, mimo wyraźnych życzeń nadawcy lub odbiorcy (tzw. Captive shippers).

Szczególne narzekania pochodzą z przemysłu chemicznego i energetyki. Koleje zaś wskazują, że stawki frachtowe są historycznie niskie, oraz że kolej musi zarobić na swoje utrzymanie i że skarżący się Captive shippers z reguły sami mają wysokie zyski. Skargi trafiły do kongresowej podkomisji ds. transportu i infrastruktury, gdzie na majowych posiedzeniach wypowiadali się przedstawiciele kolei, reprezentanci Captive shippers oraz przedstawiciele nauki.

Ludzie związani z kolejnictwem wskazują na ogromne sukcesy tutejszej deregulacji kolejnictwa towarowego po roku 1980 (Staggers Act). W końcu lat 70-tych większość tutejszych przewoźników albo już zbankrutowała, albo stała na krawędzi upadku. Rozważana była nawet powszechna nacjonalizacja. Dziś kolejowe towarzystwa są w bardzo dobrej sytuacji technicznej i finansowej, nie tylko nie cofają się na przewozowych rynkach – lecz odzyskują utracone pozycje, głównie za sprawą przewozów intermodalnych. Wydaje się, ze kongresowa podkomisja uzna obecne status quo za optymalne i oddali skargi wniesione przez niewielką lecz głośną grupę Captive shippers – w zamian za drobne ustępstwa ze strony kolei.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Biznes

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Michał Szymajda 14 czerwca 2023

AllRail: Fuzja Eurostara i Thalys zaszkodzi kolei

Świat

AllRail: Fuzja Eurostara i Thalys zaszkodzi kolei

Roman Czubiński 19 lutego 2020

KE chwali Polskę za konkurencję na torach. Majewski: to nieporozumienie

Prawo i polityka

Konkurencja na kolejowym rynku cargo bardziej widoczna

Biznes

Konkurencja na kolejowym rynku cargo bardziej widoczna

Wirtualny Nowy Przemysł, 7 kwietnia 2010 07 kwietnia 2010

Hiszpania: Otwarcie rynku przewozów pasażerskich w przyszłym roku

Śšwiat

Hiszpania: Otwarcie rynku przewozów pasażerskich w przyszłym roku

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2013

Zobacz również:

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Biznes

Flixtrain chce jeździć w Niderlandach. Co z Polską?

Michał Szymajda 14 czerwca 2023

AllRail: Fuzja Eurostara i Thalys zaszkodzi kolei

Świat

AllRail: Fuzja Eurostara i Thalys zaszkodzi kolei

Roman Czubiński 19 lutego 2020

KE chwali Polskę za konkurencję na torach. Majewski: to nieporozumienie

Prawo i polityka

Konkurencja na kolejowym rynku cargo bardziej widoczna

Biznes

Konkurencja na kolejowym rynku cargo bardziej widoczna

Wirtualny Nowy Przemysł, 7 kwietnia 2010 07 kwietnia 2010

Hiszpania: Otwarcie rynku przewozów pasażerskich w przyszłym roku

Śšwiat

Hiszpania: Otwarcie rynku przewozów pasażerskich w przyszłym roku

Railway Gazette/lp, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2013

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5