NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Upały dały się we znaki. Ponad 1000 pociągów odwołanych lub opóźnionych

| Jakub Madrjas 02.07.2019 5,7k

Upały dały się we znaki. Ponad 1000 pociągów odwołanych lub opóźnionych
Fot. FAREN, SM42.pl
Czerwiec upłynął w Polsce pod znakiem upałów. Tylko w ostatnim tygodniu PKP PLK odnotowała pół tysiąca zdarzeń na sieci kolejowej związanych z wysokimi temperaturami. 
Pasażerowie kolei w ostatnich tygodniach narzekali nie tylko na upał, ale i na duże opóźnienia pociągów i brak dobrej informacji na ich temat. Ze statystyk na Portalu Pasażera można wyczytać, że codziennie odwoływanych jest kilkadziesiąt pociągów (np. dziś już 26), a punktualność pozostawia wiele do życzenia (dziś utrzymuje się poniżej 90% dla wszystkich pociągów). Praktycznie codziennie dochodzi do zdarzeń w dużym stopniu utrudniających ruch kolejowy – na przykład wczoraj z powodu awarii sieci trakcyjnej przez kilka godzin zamknięta była Centralna Magistrala Kolejowa. 

Poprosiliśmy PKP PLK o podsumowanie utrudnień. Jak podaje Martyn Janduła z biura prasowego spółki, w ostatnim tygodniu, w którym wystąpiły wysokie temperatury, w okresie od 24 czerwca do 1 lipca doszło do 482 zdarzeń na sieci, gdzie zanotowano usterki sieci trakcyjnej, srk lub toru. Przedstawiciel PLK przyznaje też, że w związku ze zdarzeniami zarządca infrastruktury w celu zachowania bezpieczeństwa wprowadzał odcinkowe ograniczenia prędkości. – Miało to wpływ na jazdę ok. 1200 pociągów, które średnio notowały 9-minutową zmianę w stosunku do realizowanego rozkładu jazdy – podaje przedstawiciel PLK.

– Na czas upałów PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzają dodatkowy monitoring linii kolejowych. Od 24 czerwca do 1 lipca wykonano 125 jazd patrolowych. Monitoring sytuacji na kolei jest prowadzony szczególnie w godzinach popołudniowych, w czasie najwyższych temperatur. Regularnie mierzona jest temperatura szyn. Także maszyniści przekazują informacje z terenu do dyżurnych ruchu. Metal kurczy się w niskich temperaturach, a w wysokich rozszerza się. Z uwagi na rozszerzalność metalu w wysokich temperaturach może wystąpić deformacja toru – informuje Janduła, wskazując, że w przypadku wystąpienia bardzo wysokich temperatur, tory nagrzewają się nawet do 60 stopni C. - W przypadku wystąpienia deformacji toru, na miejsce natychmiast wzywane są służby techniczne, które usuwają usterkę – zapewnia. 

Dzisiaj Urząd Transportu Kolejowego opublikował stanowisko, w którym zaznacza, że przewoźnicy powinni być przygotowani na awarię klimatyzacji czy dłuższy postój nieklimatyzowanych pociągów. Powinni zabezpieczyć doraźne środki zaradcze, szczególnie gdy prognozowane są wysokie temperatury. – Proszę o zabezpieczenie odpowiednich rezerw wody pitnej w uruchamianych pociągach. Pożądane jest również zapewnienie odpowiednich zapasów wody na stacjach węzłowych, z których – w sytuacjach awaryjnych – możliwe było jej dostarczenie do pociągów zatrzymanych na szlaku – apeluje prezes UTK Ignacy Góra.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45785)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (45785)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5