Czerwiec upłynął w Polsce pod znakiem upałów. Tylko w ostatnim tygodniu PKP PLK odnotowała pół tysiąca zdarzeń na sieci kolejowej związanych z wysokimi temperaturami.
Pasażerowie kolei w ostatnich tygodniach narzekali
nie tylko na upał, ale i na duże opóźnienia pociągów i brak dobrej informacji na ich temat. Ze
statystyk na Portalu Pasażera można wyczytać, że codziennie odwoływanych jest kilkadziesiąt pociągów (np. dziś już 26), a punktualność pozostawia wiele do życzenia (dziś utrzymuje się poniżej 90% dla wszystkich pociągów). Praktycznie codziennie dochodzi do zdarzeń w dużym stopniu utrudniających ruch kolejowy – na przykład wczoraj z powodu awarii sieci trakcyjnej przez kilka godzin zamknięta była Centralna Magistrala Kolejowa.
Poprosiliśmy PKP PLK o podsumowanie utrudnień. Jak podaje Martyn Janduła z biura prasowego spółki, w ostatnim tygodniu, w którym wystąpiły wysokie temperatury, w okresie od 24 czerwca do 1 lipca doszło do 482 zdarzeń na sieci, gdzie zanotowano usterki sieci trakcyjnej, srk lub toru. Przedstawiciel PLK przyznaje też, że w związku ze zdarzeniami zarządca infrastruktury w celu zachowania bezpieczeństwa wprowadzał odcinkowe ograniczenia prędkości. – Miało to wpływ na jazdę ok. 1200 pociągów, które średnio notowały 9-minutową zmianę w stosunku do realizowanego rozkładu jazdy – podaje przedstawiciel PLK.
– Na czas upałów PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzają dodatkowy monitoring linii kolejowych. Od 24 czerwca do 1 lipca wykonano 125 jazd patrolowych. Monitoring sytuacji na kolei jest prowadzony szczególnie w godzinach popołudniowych, w czasie najwyższych temperatur. Regularnie mierzona jest temperatura szyn. Także maszyniści przekazują informacje z terenu do dyżurnych ruchu. Metal kurczy się w niskich temperaturach, a w wysokich rozszerza się. Z uwagi na rozszerzalność metalu w wysokich temperaturach może wystąpić deformacja toru – informuje Janduła, wskazując, że w przypadku wystąpienia bardzo wysokich temperatur, tory nagrzewają się nawet do 60 stopni C. - W przypadku wystąpienia deformacji toru, na miejsce natychmiast wzywane są służby techniczne, które usuwają usterkę – zapewnia.
Dzisiaj Urząd Transportu Kolejowego opublikował stanowisko, w którym zaznacza, że
przewoźnicy powinni być przygotowani na awarię klimatyzacji czy dłuższy postój nieklimatyzowanych pociągów. Powinni zabezpieczyć doraźne środki zaradcze, szczególnie gdy prognozowane są wysokie temperatury. – Proszę o zabezpieczenie odpowiednich rezerw wody pitnej w uruchamianych pociągach. Pożądane jest również zapewnienie odpowiednich zapasów wody na stacjach węzłowych, z których – w sytuacjach awaryjnych – możliwe było jej dostarczenie do pociągów zatrzymanych na szlaku – apeluje prezes UTK Ignacy Góra.