| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 27.08.2015 ⚫
117
Wkrótce Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podpisze z PKP PLK umowę wieloletnią na utrzymanie infrastruktury. Dokument nie będzie opiewał na 10, lecz na 8 lat. MIR uzasadnia to okresem trwania najbliższej perspektywy unijnego dofinansowania. MIR opracowało projekt programu „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2015–2023”, który zagwarantuje wieloletnie finansowanie ze środków publicznych zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów.
- Zakłada się, iż umowa wieloletnia zostanie zawarta bezpośrednio po przyjęciu programu wieloletniego przez Radę Ministrów – informuje Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Nie zmniejszać kwoty programu!
- Uwagi do projektu umowy ma Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych. - Kwota 38 mld zł (do 2023 roku) oznacza istotny wzrost poziomu nakładów państwa na utrzymanie infrastruktury kolejowej. Należy jednak pamiętać, że w obliczu konieczności nadrobienia wieloletnich (szacowanych na 50 mld zł) zaniedbań nawet tak znaczne środki mogą okazać się niewystarczające. Stanowczo sprzeciwiamy się również ewentualnym próbom zmniejszania wartości Programu, o czym ostatnio się wspomina - pisze ZNPK.
- Niestety projekt Programu nie mówi wprost jakie parametry mają obowiązywać na poszczególnych odcinkach. W naszej opinii jest to kluczowy aspekt: angażując tak znaczne środki należy wprost wskazać, na co konkretnie publiczne środki zostaną wydatkowane. Użytkownicy torów chcą wiedzieć, jakie parametry (prędkości, naciski osiowe, długości składów) będą obowiązywały na poszczególnych odcinkach. Proponowane w projekcie rządowej uchwały wskaźniki procentowe nie informują użytkowników kolei i opinii publicznej do jakich parametrów mają być wyremontowane poszczególne linie. Stanowczo domagamy się podania tego do publicznej wiadomości.
Nie ma mechanizmu motywacji
- Zdaniem ZNPK, zasadnym będzie wprowadzenie do Programu (oraz Umowy zawartej na jego podstawie) mechanizmu motywującego zarządcę do optymalnego wydatkowania środków alokowanych w ramach Programu. Proponujemy zatem, by corocznie poddawać ewaluacji wykonanie Programu na poszczególnych liniach i od tego uzależnić wypłatę premii dla pracowników PKP PLK wszystkich szczebli, a także umożliwić różnicowanie poziomu premiowania w zależności od osiągnięć w ramach poszczególnych regionów. Ewaluacja musi się odbyć przy aktywnym udziale przewoźników – użytkowników infrastruktury zarządzanej przez PKP PLK – proponuje związek przewoźników.
- Odpowiednio skonstruowany system premii ma szansę wesprzeć wdrażane przez zarządcę procesy restrukturyzacyjne i jego transformację w kierunku w pełni nowoczesnego i efektywnego przedsiębiorstwa. Warto nadmienić, że mechanizm taki będzie oznaczał wypełnienie zobowiązania Państwa Członkowskiego w zakresie systemu zachęt dla zarządców infrastruktury, a więc obowiązku wynikającego wprost z Dyrektywy 34/2012/WE. Powiązanie jakości oferowanych tras kolejowych z poziomem nagród finansowych dla kadry PKP PLK (każdego poziomu) będzie oznaczało włączenie bardzo silnego mechanizmu napędzającego realizację Programu – podsumowuje ZNPK.
Stanowisko PKP PLK:
Program „Pomoc państwa w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów na lata 2016 – 2023” jest strategicznym dokumentem rządowym. Po jego przyjęciu przez Radę Ministrów planowane jest podpisanie pomiędzy MIR a PKP PLK umowy wieloletniej, której projekt jest obecnie przygotowywany przez MIR i PLK.
W tejże umowie zawarte zostaną bardzo szczegółowe wskaźniki utrzymania parametrów odcinków, zgodnie z przypisana kategorią. Trzeba podkreślić, że w ramach przygotowywania Programu analizą objęto wszystkie odcinki linii kolejowych będących w zarządzie PKP PLK S.A. (1653 odcinki) oraz uwzględniono wszystkie kolejowe branże techniczne oraz poszczególne rodzaje urządzeń i obiektów na liniach. Dla każdego odcinka linii określono kluczowe charakterystyki, w tym m.in.: wielkość i częstotliwość przewozów, prędkość techniczną, znaczenie dla ruchu międzynarodowego i krajowego.
PLK będzie zobowiązana do przekazywania szczegółowego raportu dotyczącego stanu utrzymania linii w cyklu kwartalnym i rocznym. Tym samym środki publiczne przekazywane na rzecz narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej w ramach wieloletniego kontraktu będą podlegać ścisłej kontroli.
Mirosław Siemieniec
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,3k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
795
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
655
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
541
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
806
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
879
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Strażacy z metra pomogą strażakom i ratownikom na powierzchni
596
Pasażer Strażacy Metra Warszawskiego będą wspierać działania ratowników nie tylko pod ziemią, ale na terenie całej Warszawy. Na mocy zawartego porozumienia zakładowa służba ratownicza kolei podziemnej będzie podlegać Komendantowi Głównemu Państwowej Straży Pożarnej.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >