Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Ukraina: Automatyczna zmiana rozstawu wózków zamiast budowy linii normalnotorowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
08-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Ukraina: Automatyczna zmiana rozstawu wózków zamiast budowy linii normalnotorowych
fot. Agroportal.uazdj. ilustracyjne
Koleje Ukraińskie poinformowały o rozpoczęciu współpracy z zarządcą infrastruktury z Hiszpanii w zakresie opracowania technologii zmiany szerokości rozstawu osi w pociągach przekraczających zachodnią granicę kraju. Ma to usprawnić eksport towarów do państw unijnych. Wdrożenie systemu wzorowanego na stosowanym w Hiszpanii będzie, jak prognozuje przewoźnik, tańsze i mniej czasochłonne niż budowa nowych tras o europejskim prześwicie 1435 mm.

Jedną z podstawowych barier rozwoju transportu kolejowego pomiędzy Ukrainą a krajami unijnymi, w tym Polską, jest konieczność zmiany rozstawu osi wagonów bądź przeładunku towarów w rejonie przejść granicznych. O ile w Polsce, Słowacji, Rumunii czy Węgrzech obowiązuje standardowy europejski prześwit 1435 mm (rozstaw normalny), ukraińskie tory są szersze i mają szerokość 1520 mm. Operacja wymaga czasu, skomplikowanej infrastruktury i zaangażowania szeregu pracowników, co podnosi koszt przewozu.

Pilotaż w ruchu towarowym

Rozwiązaniem mogłaby być budowa nowych bądź biegnących równolegle do istniejących linii standardu europejskiego prowadzących w głąb Ukrainy. To mogłoby jednak zrodzić pewne problemy z integralnością sieci wewnątrz kraju. Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) szukają więc rozwiązań alternatywnych i poinformowały właśnie o rozpoczęciu współpracy technologicznej z zarządcą infrastruktury w Hiszpanii – spółką ADIF. Ta spotyka się bowiem z podobnymi wyzwaniami, gdyż również eksploatuje sieć linii o rozstawie szerszym niż normalny (1668 mm). Od lat stosowane są tam rozwiązania umożliwiające automatyczną zmianę szerokości toru, po jakim może kursować dany pojazd czy wagon, na styku infrastruktury europejskiej i hiszpańskiej.

Procedura ta wymaga jedynie przejazdu przez specjalny punkt przestawczy bez konieczności rozłączania wagonów, podnoszenia ich i fizycznej wymiany wózków. – Wspólnie z ADIF opracujemy pilotażowy projekt wykorzystujący technologię automatycznej zmiany rozstawu osi taboru towarowego – zapowiedziało Biuro Prasowe UZ. Spółki z Ukrainy i Hiszpanii podpisały właśnie w tej sprawie wstępną umowę.

Kluczowa rola kolei w obsłudze eksportu

UZ podkreśla, że dążeniem Ukrainy jest ustabilizowanie eksportu na poziomie z roku 2021, co przy aktualnych uwarunkowaniach geopolitycznych wymaga większego wykorzystania transportu kolejowego. Rozwiązanie zmiany rozstawu osi na granicy z krajami unijnymi ma w opinii spółki pobudzić wymianę towarową, a w dalszej perspektywie także zwiększyć popyt na przewozy pasażerskie. – Wciąż toczy się wojna, a w jej obliczu czas niezbędny na realizację transportu staje się jednym z ważnych aspektów naszej zdolności obronnej i stabilności gospodarczej – komentuje Ołeksandr Kubrakow, wicepremier ds. odbudowy Ukrainy i minister infrastruktury w obecnym rządzie tego kraju.

Ukraińcy planują udoskonalić stosowane dotychczas w Hiszpanii rozwiązania i przystosować je do obsługi infrastruktury 1520 mm. – Zadanie jest dość skomplikowane technicznie i wymaga czasu, ale mimo to jest to rozwiązanie znacznie szybsze i tańsze niż przebudowa podstawowej infrastruktury w rejonie naszych zachodnich przejść granicznych na rozstaw 1435 mm – ocenia Jewhen Liaszenko, prezes UZ. Dodaje, że wdrożenie automatyzacji zmiany rozstawu byłoby kolejnym krokiem w integracji systemów transportowych Ukrainy i Unii Europejskiej.

UZ zainteresowane także hiszpańskim KDP

Przed stronami jest opracowanie szczegółów dotyczących m.in. harmonogramu przedsięwzięcia. UZ liczy, że uda się sfinansować prace rozwojowe przy wykorzystaniu środków unijnych. W dalszej perspektywie współpraca z hiszpańskim zarządcą infrastruktury ma objąć również rozwiązania z zakresu budowy sieci kolei dużych prędkości, które są eksploatowane w Hiszpanii, a na Ukrainie nie.

Przypomnijmy, że technologia automatycznej zmiany rozstawu wózków była już na granicy polsko-ukraińskiej stosowana. System SUW 2000 produkcji polskiej wdrożono na przejściu Medyka – Mostyska. Kilka lat temu wyszedł on jednak z użycia m.in. z uwagi na brak sprawnych wagonów przystosowanych do przejazdu przez punkt przestawczy.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia kolejowa Tuchola – Koronowo zostanie przywrócona

Infrastruktura

Linia kolejowa Tuchola – Koronowo zostanie przywrócona

Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego 20 lipca 2024

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

Infrastruktura

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms, sd 28 czerwca 2024

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Linia kolejowa Tuchola – Koronowo zostanie przywrócona

Infrastruktura

Linia kolejowa Tuchola – Koronowo zostanie przywrócona

Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Rozwoju Transportu Publicznego 20 lipca 2024

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

Infrastruktura

TBM Faustyna kończy drążenie tunelu pod Łodzią. Transmisja online!

inf. pras. PKP PLK, oprac. ms, sd 28 czerwca 2024

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5