NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ukraina – UE: Integracja także poprzez kolej

| Roman Czubiński 25.01.2023 802

Ukraina – UE: Integracja także poprzez kolej
wiz. CPK
Wysokiej jakości połączenia kolejowe będą ważnym elementem integracji Ukrainy z Unią Europejską. W trosce o wymianę handlową trzeba udrażniać i budować nowe przejścia graniczne oraz zagęszczać sieć terminali intermodalnych. Konieczne będzie też zharmonizowanie ukraińskiego systemu kolejowego z Europą pod względem prawnym – uznali uczestnicy debaty o roli, jaką w odbudowie gospodarczej Ukrainy może odegrać budowa kolei dużych prędkości.
– Priorytetem dla nas jest dziś przetrwanie – zaznaczył dyrektor Kolei Ukraińskich (UZ) ds. projektów międzynarodowych Volodymyr Shemayev. Mimo upływu ponad trzystu dni od wybuchu wojny UZ wciąż świadczy usługi, jeżdżąc na ogół zgodnie z rozkładem, a przy tym podejmując dodatkowe działania w ekstremalnych warunkach. – W ubiegłym roku ewakuowaliśmy 4 mln osób, m. in. z Kijowa – także dzięki pomocy PKP i innych partnerów zagranicznych. Przewoziliśmy też pomoc humanitarną. Całkowicie zmieniliśmy logistykę. Co więcej, mimo koszmarnych warunków udaje nam się rozwijać sieć, reaktywując odcinki na granicy z Polską, Rumunią i Mołdawią – wyliczał. Inwestycje umożliwiają nie tylko sprawne dostawy uzbrojenia z państw NATO, ale również import i eksport towarów.

UZ: Musimy nauczyć się działać po europejsku

Współpraca z partnerami UE i międzynarodowymi instytucjami finansowymi pomaga UZ podtrzymywać działanie. Otrzymany w 2022 r. kredyt z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju firma spożytkowała – między innymi – na zakup bieżących materiałów eksploatacyjnych i paliw, takich jak olej napędowy. – Drugą część przeznaczymy jednak na inwestycje kapitałowe, konieczne, by firma mogła dalej działać. Inwestujemy w platformy do transportu kontenerów i w nowe terminale. Uzyskujemy wsparcie z Wielkiej Brytanii na odbudowę i przebudowę mostów i wiaduktów – uzupełnił dyrektor UZ.

Infrastruktura i tabor to jednak nie jedyne obszary wymagające działania. Osiągnięcie kompatybilności z europejskim systemem kolejowym będzie wymagało od Ukrainy wdrożenia dyrektywy o interoperacyjności, a także zmiany struktury samych UZ. Dziś Koleje Ukraińskie są przedsiębiorstwem zintegrowanym – zarówno przewoźnikiem, jak i zarządcą infrastruktury. Przewozy pasażerskie są finansowane skrośnie (z zysków z przewozów towarowych). – Aby nowa i odbudowywana infrastruktura była rentowna, musimy – w oparciu o doświadczenia zagraniczne – nauczyć się trafnie prognozować wielkość przewozów – stwierdził Shemayev.

Nie jest wykluczone, że po wojnie władze Ukrainy podejmą decyzję o budowie linii kolei dużych prędkości, usprawniających komunikację z państwami Unii Europejskiej. – Rozmawialiśmy z Koreańczykami na temat ich doświadczeń. Dziś przygotowujemy zarys warunków dla projektu, a także studium wykonalności dla połączenia do Dorohuska, przez które później pociągi mogą docierać nawet do Warszawy – mówił Shemayev. Korytarz Lwów – Warszawa przez Rawę Ruską i Lublin może być realizowany wspólnie z CPK. Etap planowania jest dość wstępny – nie określono jeszcze nawet, jaki rozstaw będzie miał odcinek do Rawy Ruskiej (być może jeden tor będzie miał prześwit 1520, a drugi – 1435 mm). Główną przyjętą zasadą jest łączenie dużych generatorów ruchu.

PKP SA: Będą nowe terminale – a może i POLSUW

W ocenie członka zarządu PKP SA Rafała Zgorzelskiego UZ bardzo elastycznie reagują na potrzeby chwili. Jak podkreślił, również spółki Grupy PKP od pierwszego dnia wojny aktywnie wspierały naród ukraiński. – Do 30 czerwca z usług PKP IC skorzystało bezpłatnie ponad 2,3 mln uchodźców. Udzielaliśmy też tymczasowego schronienia na dworcach, np. w Przemyślu i Krakowie – to właśnie dworce stały się dla uciekających przed wojną punktami pierwszego kontaktu i bramą do wolnego świata – stwierdził.

Osobnym zagadnieniem jest pomoc w znajdowaniu alternatywnych dróg eksportu ukraińskiego zboża (koniecznych wobec zablokowania przez agresora portów na Morzu Czarnym). – PKP LHS w 2021 r. przetransportowała 34 tys. ton zbóż, a w 2022 – już ponad 1,4 mln ton – zobrazował skalę zjawiska Zgorzelski. Grupa PKP analizuje lokalizacje dla przyszłych terminali intermodalnych i pracuje nad rozwiązaniami cyfrowymi, takimi jak model operatora logistycznego jako cyfrowej giełdy kojarzącej nadawców z odbiorcami. Ukraina – jak zapewnił przedstawiciel PKP SA – jest w tym wszystkim brana pod uwagę. Strony: polska i ukraińska pozostają w kontakcie i deklarują dalszą współpracę.

– Samo położenie geograficzne Polski wyznacza jej rolę we współpracy gospodarczej i przyszłej kompletnej odbudowie Ukrainy. Polska była i w pewnym sensie jest oknem na świat dla narodu ukraińskiego. Choć decydenci koncentrują się na innych kwestiach, już dziś, mimo trudności, warto rozmawiać o przyszłości – uznał przedstawiciel PKP SA. Koniecznym elementem odbudowy będzie dobre skomunikowanie (w tym – również kolejowe) całej Europy Środkowo-Wschodniej. – UZ wysuwały postulaty co do odtworzenia pewnych połączeń, ale nie jestem upoważniony, by mówić o szczegółach publicznie. Uwzględniamy realne możliwości odtwarzania poszczególnych linii, przejść czy stacji, ale pamiętając o ograniczeniach taborowych czy finansowych – zastrzegł. Trwają też prace – z udziałem m. in. PKP IC i PKP Cargo – nad powrotem do wykorzystania systemów zmiany rozstawu kół SUW2000 i POLSUW. – Na razie nie mogę powiedzieć więcej. Decyzje biznesowe zostaną podjęte w odpowiednim czasie. Nasi ukraińscy koledzy mogą być spokojni, że dotrzymamy zobowiązań – dodał Zgorzelski.

CPK: Najkrótsza droga z Ukrainy do UE – przez Polskę

– Przyszłość po zakończeniu wojny może wydawać się odległa – ale wierzymy, że Ukraina zwycięży i zmiażdży agresora. Dlatego ważne, by rozmawiać o potencjale KDP w odbudowie, choć może to dziś wydawać się abstrakcyjne – przekonywał prezes CPK Mikołaj Wild. Z punktu widzenia CPK podpisane tuż po debacie porozumienie dotyczące rozwoju sieci również w kierunku Lwowa i Kijowa to całkiem nowy wymiar. – Jeśli chodzi o połączenia między państwami UE, projekty są już dość zaawansowane. Co do Ukrainy, jesteśmy na samym początku drogi. Rozbudowując sieć, doprowadzimy ją w końcu do Kijowa. Współpraca będzie obopólnie korzystna – zapewnił. Proces inwestycyjny prowadzony zgodnie ze standardami europejskimi ułatwi Ukrainie wejście do UE.

Pracując nad nowym połączeniem Warszawy z Lwowem i Kijowem, partnerzy będą wymieniać się standardami technicznymi. Gdy (jeśli) część ukraińska wejdzie w fazę realizacji, budowa nowych linii dużych prędkości w Polsce powinna być już zaawansowana – CPK będzie więc mógł dzielić się własnymi doświadczeniami.

W debacie mieli wziąć udział także przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego, polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz ukraińskiego Ministerstwa Infrastruktury. Ostatecznie nie udało im się jednak dotrzeć na konferencję.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Świat
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5