W Szczecinie rozwija się projekt kolei metropolitalnej. Na razie trwa konsultowanie umowy partnerstwa z podmiotami, które wspólnie będą realizować inwestycję. Jednym z sygnatariuszy zostaną PKP PLK, które już teraz ogłosiły przetarg na przyszłego kierownika kontraktu. Co będzie należało do jego zadań?
PKP Polskie Linie Kolejowe uczestniczy jako jeden z partnerów przyszłej realizacji przedsięwzięcia w
projekcie budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej, która powstanie z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. – Obecnie jesteśmy na etapie sprawdzania dokumentacji przedprojektowej oraz uzgadniania treści projektu umowy partnerskiej. Zleciliśmy także opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia dla kolejowego zakresu inwestycji, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia – informuje Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.
W związku z planami uruchomienia kolei metropolitalnej na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, trwa już szereg przygotowań, które mają przybliżyć realizację inwestycji. Na potrzeby realizacji pomysłu Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SSOM) zostało koordynatorem działań. Z kolei sygnatariuszami umowy partnerstwa zostaną marszałek województwa, prezydenci Szczecina i Stargardu, burmistrzowie Goleniowa, Gryfina i Polic, wójtowie Kobylanki i gminy Stargard oraz przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych i Polskich Linii Kolejowych.
PKP PLK ogłosiły już przetarg na przyszłego kierownika kontraktu. – Jednym z zadań przyszłego kierownika będzie przygotowanie a następnie prowadzenie inwestycji w zakresie kolejowym, m.in. przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania unijnego dofinansowania i decyzji – informuje Wolny.
– Poszukiwanie kierownika kontraktu dla projektu przez PKP PLK odbieramy jako przejaw zaufania, którym spółka darzy Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego jako partnera-lidera w przygotowaniu projektu do realizacji – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura SSOM.
Finansowanie inwestycji przewidziane jest ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2014 – 2020. Jak zaznacza Walaszkowski, SSOM planuje w grudniu złożyć wniosek o dofinansowanie, oparty na przygotowywanej dokumentacji przedprojektowej i wszystkich niezbędnych dokumentach.
Według zapowiedzi sieć
Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej ma mieć rozpiętość 118 kilometrów. Pasażerowie będą mogli skorzystać z 40 przystanków. Dziewięć z nich będzie zupełnie nowych – Ku Słońcu, Arkońska, Nad Odrą, Artyleryjska, Trzebusz, Dunikowo, Żydowce oraz nowy przystanek w Policach: Piłsudskiego i Goleniowie przy Parku Przemysłowym. Zakończenie inwestycji oraz uruchomienie przewozów mogłoby się odbyć pod koniec II kwartału 2022 roku.