NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Koleje Dolnośląskie unieważniają przetarg na dwa spalinowe zespoły trakcyjne. Nowego nie będzie

| Michał Szymajda 17.12.2020 442

Koleje Dolnośląskie unieważniają przetarg na dwa spalinowe zespoły trakcyjne. Nowego nie będzie
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
W lipcu Koleje Dolnośląskie otrzymały ofertę na nowe pociągi spalinowe. Zainteresowanie ich dostawą wyraziła tylko Pesa, a kwota, której oczekiwała za dostawę dwóch dwuczłonowych pojazdów była wysoka. Przewoźnik nie skorzystał z jej propozycji.
[Aktualizacja] Koleje Dolnośląskie poinformowały, że o unieważnieniu przetargu na dostawę dwóch dwuczłonowych zespołów trakcyjnych. Jak można się było spodziewać, oferta Pesy okazała się zbyt droga. W związku z tym nie będzie też realizacji opcji na kolejnych sześć takich pojazdów. 

– Podjęliśmy decyzję o unieważnieniu tego postępowania, ponieważ cena zaproponowana przez Pesę Bydgoszcz była niestety za wysoka. Nie oznacza to jednak, że tracimy zainteresowanie tym typem pojazdów. Przeciwnie. Dlatego chcemy przywrócić do eksploatacji nasze dwa szynobusy typu 212M serii SA109, tzw. Kolzamy, a zarazem będziemy kontynuować poszukiwania funduszy zewnętrznych – czy to w ramach nowej perspektywy budżetowej UE, czy też Krajowego Planu Odbudowy – które mogłyby wesprzeć nasz projekt taborowy, w tym także ewentualny zakup nowych pociągów spalinowych. Dla Kolei Dolnośląskich ta kwestia pozostaje cały czas otwarta – poinformowało nas biuro prasowe Kolei Dolnośląskich.

Przetarg na 2 szt z opcją na 6 kolejnych

Przedmiotem ogłoszonego 19 czerwca postępowania była dostawa dwóch dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z prawem opcji, która umożliwi dolnośląskiemu przewoźnikowi potencjalne rozszerzenie zamówienia o sześć kolejnych pojazdów.

Producenci mogli składać oferty do 23 lipca. Jako jedyna swoją propozycję złożyła spółka bydgoska Pesa, która za dostawę dwóch pociągów zaoferowała cenę 42 754 800 złotych brutto, czyli 21 377 400 złotych brutto za jeden pojazd. To cena bez wątpienia wysoka. Dla porównania: w ostatnim przetargu na pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne dla KD,  Pesa zaproponowała cenę 29 milionów złotych brutto za jeden pojazd. Są to jednak pojazdy elektryczne, a więc ekologiczne i aż o 3 wagony dłuższe. Skok cen dobrze ilustruje też pierwszy przetarg na elektryczne i spalinowe pojazdy dla KD (ostatecznie nierozstrzygnięty). Oferty w tym przetargu w sierpniu 2018 roku, opiewały na kwotę 22,3 mln zł brutto za sztukę. Chodziło jednak o pojazdy trzy, a nie dwuwagonowe, jak obecnie.

– Obecnie oferta zostanie poddana analizie. Na podjęcie decyzji dot. tego postępowania Koleje Dolnośląskie mają czas do 20 października – poinformowało biuro prasowe KD.

Elektryczne będą z Pesy

30 czerwca Koleje Dolnośląskie rozstrzygnęły postępowanie na zakup pięciu pięcioczłonowych pociągów elektrycznych z prawem opcji na maksymalnie kolejne 20 składów. Najkorzystniejszą ofertę złożyła w nim Pesa, która zaproponowała cenę 29 milionów złotych brutto za jeden pojazd. W tym postępowaniu brał również udział Newag, który dostarczał już pociągi dla Kolei Dolnośląskich. Oferta producenta z Nowego Sącza była jednak droższa.

Hybrydy w trakcie analizy

Koleje Dolnośląskie chcą kupić również pociągi hybrydowe. Obecnie spółka analizuje propozycje złożone w postępowaniu na zakup dwóch trójczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), z opcją rozszerzenia zamówienia o maksymalnie sześć kolejnych. Tu jedynym oferentem jest Newag, z ceną 28.167.000,00 złotych brutto za jeden pojazd. Decyzję odnośnie tej oferty przewoźnik podejmie do 2 września br.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5