NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Trzy uwagi do nowej propozycji stawek PLK [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 21.06.2018 2k

Trzy uwagi do nowej propozycji stawek PLK [aktualizacja]
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Zmiana projektu cennika stawek dostępu PKP PLK na nowy rozkład jazdy spotkała się z dużym zadowoleniem przewoźników. Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęły tylko dwie uwagi na temat projektu - poprzednio było ich szesnaście.
24 maja PKP PLK przesłały do Urzędu Transportu Kolejowego modyfikację projektu cennika na rozkład jazdy pociągów 2018/2019. Pierwszy projekt cennika spotkał się z krytycznymi opiniami rynku kolejowego. - Zmiany projektu cennika uwzględniają oczekiwania rynku kolejowego - informował członek zarządu PLK Marek Olkiewicz. Nieoficjalnie wiemy, że w PLK uświadomiono sobie że UTK nie zatwierdzi kontrowersyjnego projektu.

Do 15 czerwca można było zgłaszać do UTK uwagi dotyczące zmodyfikowanego projektu. Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik UTK Tomasz Frankowski, wpłynęły tylko dwie uwagi na temat projektu - poprzednio było ich szesnaście. Teraz Urząd przeanalizuje zgłoszone zastrzeżenia.

Przewozy towarowe z lekkimi spadkami

Jak ocenia Michał Litwin, dyrektor zarządzający Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, nowy cennik jest bardziej symetryczny. - Wciąż na większości tras towarowych odnotowane zostaną spadki poziomu opłat rzędu kilku procent (niższe niż w poprzedniej propozycji, ale jednak), podczas gdy opłaty dla przewoźników regionalnych również będą bardziej akceptowalne - zauważa.

Przedstawiciel przewoźników zauważa, że w propozycji pozostają bardzo kontrowersyjne tzw mark-up`y, o których pisał w tym miejscu. - Wciąż ogólny poziom stawek jest zbyt wysoki, co jest związane z tym, że według ZNPK do bazy kosztowej wciąż wliczane są koszty stałe zarządcy, a nie tylko - jak stoi w przepisach unijnych - "koszty bezpośrednio ponoszone jako rezultat przejazdu pociągu" - dodaje.

Lepszy cennik dla przewoźników regionalnych

Jednym z przewoźników, który negatywnie zaopiniował poprzedni projekt nowego cennika PKP PLK były Koleje Dolnośląskie. Spółka wyliczyła, że gdyby przyjęto cennik zapłaciłaby ok. 4 miliony złotych netto więcej, co stanowiłoby wzrost o około 10% w stosunku do obecnych cen.

Jak spółka ocenia nowy projekt? - Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni, bo stawki się obniżyły - przyznaje "RK" członek zarządu przewoźnika Piotr Malepszak. Według wstępnych wyliczeń, KD będą musiały zapłacić nawet o kilka procent mniejszą kwotę, niż obecnie. 

Aktualizacja: Jest trzecia opinia

Jak dowiedzieliśmy się w Urzędzie Transportu Kolejowego, do prezesa UTK wpłynęła trzecia opinia na temat projektu stawek. Zostanie ona przeanalizowana przez Urząd.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5