KD: Nowy cennik PLK przyniesie degradację lokalnej kolei - Wszystko na temat branży kolejowej: PKP, Intercity, przewozy regionalne, koleje mazowieckie, rozkłady jazdy PKP, Kolej
NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

KD: Nowy cennik PLK przyniesie degradację lokalnej kolei

| Michał Szymajda 09.04.2018 178

KD: Nowy cennik PLK przyniesie degradację lokalnej kolei
Autobus szynowy KD w Bardzie.Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Obok Kolei Mazowieckich również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Propozycja największego zarządcy infrastruktury w Polsce dotyczy m.in. wzrostu opłat za przejazd lekkimi pojazdami szynowymi po liniach drugorzędnych.
Opublikowanie na stronie PKP PLK SA projektu „Cennika opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej o szerokości torów 1435 mm zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA obowiązujących od 9 grudnia 2018 r.” w pierwszej połowie marca br. pozwoliło przewoźnikom przeprowadzić szczegółową analizę zaproponowanych zmian, bazując na materiale otrzymanym do organizatora określającym zarys przyszłego rozkładu jazdy pociągów (RJ 2018/19). Taką analizę, obok Kolei Dolnośląskich, wykonały także Koleje Mazowieckie.

– Przeanalizowaliśmy każdą trasę, po której Koleje Dolnośląskie uruchamiają lub planują uruchomić pociągi. W naszej opinii, z uwagi na bardzo duży wzrost procentowy opłat szczególnie na liniach drugorzędnych, zaproponowany model naliczania należności z tytułu dostępu do infrastruktury jest nie do przyjęcia – powiedział Piotr Rachwalski, prezes zarządu KD.

O ile wzrosną koszta uruchomienia pociągów?

Jak podaje operator, dla najniższych przedziałów masy, głównie dla autobusów szynowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych użytkowanych przez Spółkę wzrost kosztów dostępu do infrastruktury wynosić będzie odpowiednio:

1. Kudowa-Zdrój – Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny wzrost aż o 76%,
2. Legnica – Dzierżoniów Śląski wzrost o 49%,
3. Legnica – Żary wzrost o 47%,
4. Wrocław – Kudowa-Zdrój wzrost o 33%,
5. Wrocław – Rawicz wzrost o 29%,
6. Jelenia Góra – Goerlitz wzrost o 30%,
7. Wrocław – Międzylesie wzrost o 21%,
8. Wrocław – Szklarska Poręba wzrost o ok 10%.

– Dla nas jest to szczególnie niezrozumiałe. Zarówno dzięki staraniom spółki, jak i organizatora na tych trasach, głównie drugorzędnych uruchamiane są pociągi w takiej liczbie par, aby jak najlepiej dostosować się do potrzeb mieszkańców naszego regionu oraz ruchu turystycznego, a co za tym idzie zachęcić jak największą ilość pasażerów do korzystania z kolei. Tak drastyczne zwiększenie kosztów dostępu może doprowadzić do zmniejszenia liczby uruchamianych pociągów oraz pogorszenia oferty przewozowej. Konsekwencją tego będzie odwrócenie się pasażerów od kolei, powrót do transportu indywidualnego, co w dzisiejszych czasach jest zjawiskiem niepożądanym i co ostatecznie odbije się negatywnie na przychodach PLK – uważa Piotr Rachwalski.

Cennik PLK przyniesie "straty społeczne"

Gwoli ścisłości, odnotowano także obniżenie opłat, głównie na niektórych odcinkach ciągu Wrocław – Legnica – Lubań Śląski/Zgorzelec. Mimo obniżek, cena dostępu do torów na tej trasie jednak wzrasta, a więc dla niego bilans końcowy jest niekorzystny.

– W skali całego przyszłego rozkładu jazdy zgodnie z projektem nowego cennika Koleje Dolnośląskie zapłacą na rzecz PKP PLK ok. 4 miliony złotych netto więcej, co stanowi wzrost o około 10% w stosunku do tego, co niż zapłaciłyby, gdyby stawki bazowały na obecnie obowiązującym cenniku – ocenia prezes KD. – Zważywszy na ograniczone możliwości finansowe organizatorów – Urzędów Marszałkowskich, spowoduje to ograniczenia w kursowaniu pociągów, co przyniesie straty społeczne dla mieszkańców Dolnego Śląska i turystów z innych regionów – dodaje.

Koleje Dolnośląskie, podobnie jak np. Koleje Mazowieckie, stoją na stanowisku, że wprowadzenie nowych zasad naliczania opłat za dostęp do infrastruktury oraz manewrowych bez dobrze działających narzędzi i rozwiązań systemowych na tym etapie nie powinno mieć miejsca.  – Ceny dostępu dla pociągów w służbie publicznej powinny spadać lub być na stałym, stabilnym poziomie – powiedział Rachwalski.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS