– W 2010 roku rząd przeznaczył 4,7 mld zł na modernizację polskich kolei – powiedział premier Donald Tusk podczas konferencji podsumowującej trzy lata rządu koalicji PO-PSL. Mówiąc o inwestycjach związanych z Euro 2012, zaznaczył, że ich wartość sięgnie 100 mld zł.
Szef rządu, przemawiając na tle setek zdjęć z największych inwestycji w Polsce, jako jeden z najważniejszych sukcesów koalicji wymienił rozwój infrastruktury. – Symbolem awansu cywilizacyjnego są drogi – zaznaczył Donald Tusk. – Dzisiaj jesteśmy poza wszelką konkurencją w Europie, budujemy najwięcej dróg ze wszystkich państw europejskich. To są autostrady, drogi ekspresowe i najmniejsze drogi lokalne. Zakładaliśmy, że wyremontujemy 6 tys. dróg lokalnych, a będzie ich o 2 tys. więcej – wyjaśnił.
Donald Tusk podkreślił, że modernizowane są koleje, lotniska oraz budowane stadiony. – To jest obraz dziś w Polsce nowych obwodnic, dróg lokalnych, o których wspomniałem, ale ruszyliśmy także z modernizacją kolei - mówił premier. Dodał, że w tym roku na modernizację kolei rząd przeznaczył 4,7 mld zł, i że modernizowane są także 44 dworce kolejowe. – W sumie, kiedy podliczymy te inwestycje, których klamrą miało być przygotowanie Polski na Euro 2012 to wartość tych inwestycji sięgnie 100 mld zł – powiedział szef rządu.
Jak zaznaczył, takie przyspieszenie w rozwoju infrastruktury było możliwe dzięki usprawnieniom w pozyskiwaniu środków europejskich. – Ten mało efektowny czas, kiedy nie było widać tego asfaltu, tych dźwigów, tego betonu wylewanego, to był czas naprawy ustaw, przepisów, tak żeby te inwestycje mogły wreszcie ruszyć – mówił.
Więcej informacji o działaniach rządu w ostatnich trzech latach można znaleźć w raporcie „Polska 2010”.
Fragment raportu „Polska 2010” dotyczący kolei:
"Równoległe z modernizacją sieci dróg systematycznie zwiększa się środki na inwestycje kolejowe (Zobacz wykres obok). Biorąc pod uwagę łącznie środki UE, budżetu państwa, funduszu kolejowego, kredyty międzynarodowych instytucji finansowych zaciągnięte przez PKP Polskie Linie Kolejowe i gwarantowane przez rząd, a także środki własne zarządcy infrastruktury w 2007 roku było to 2,4 mld zł. W 2010 roku nakłady zwiększyły się do 4,7 mld zł, a w 2011 roku fundusze na rozwój i modernizację transportu szynowego przekroczą 10 mld zł. Od listopada roku 2007 sfinalizowano prace modernizacyjne i remontowe ponad 1000 km torów. Podpisano też umowy na modernizację kolejnych 1500 km.
Zadbano o poprawę stanu dworców kolejowych. Obecnie realizowany jest program modernizacji 44 dworców. Do 2012 roku przeznaczy się na ten cel ponad 980 mln zł. Największe przebudowy zaplanowano m.in. na dworcach Gdynia Główna, w Krakowie i Wrocławiu, które są realizowane ze znaczącym wsparciem UE, a także dworcach Poznań Główny i Katowice Osobowa, realizowane z udziałem kapitału prywatnego.
Rząd oddłużył także spółkę Przewozy Regionalne – dzięki zmniejszeniu zadłużenia o ponad 2,1 mld zł poprawiono kondycję finansową spółki. Ta bezprecedensowa operacja została przeprowadzona w latach 2008–2009, czyli w okresie kryzysu gospodarczego."