NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]

| Jakub Madrjas 22.09.2022 2,9k

Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Fot. Jakub Madrjas
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Tu powstaną pociągi, które mają Szwedom zastąpić samoloty [zdjęcia]
Po przejęciu kolejowej części Bombardiera przez Alstom położona w podberlinskim Henningsdorf fabryka musi częściowo wymyślić siebie na nowo. Zakład stawia na innowacje – zarówno linii produktowej, jak i organizacji i udogodnień dla pracowników.
Historia fabryki w Henningsdorf liczy ponad sto lat. Początkowo produkowano tu… samoloty. Następnie przez kilkadziesiąt lat zakład specjalizował się w lokomotywach (elektrycznych i parowych). W latach siedemdziesiątych rozpoczęto produkcję pociągów dla kolei miejskich (S-Bahn). Potem był burzliwy okres zmian właścicielskich – zakład przeszedł najpierw w ręce Adtranz, następnie Bombardiera a na koniec – Alstomu.

Jakość produktu i jakość miejsca pracy

Jak mówiła dziennikarzom Isabelle Caron, pełna pozytywnej energii kanadyjska dyrektorka fabryki, z liczbą 900 inżynierów (na 2200 zatrudnionych osób) zakład jest drugim największym centrum innowacji w całej grupie Alstom. Skupi się on w związku z tym - oprócz samej produkcji - na rozwoju cyfryzacji kolei. – Postawiłam przed zespołem jeden cel: jakość – podkreśla Caron.

Zatrzymanie wykwalifikowanych specjalistów w branży technologicznej nie jest prostym zadaniem. Z tego względu wprowadzono różne udogodnienia, takie jak sala gimnastyczna, amfiteatry w miejscach spotkań czy spotkania rodzinne. Szefostwo fabryki dodaje również, że załoga traktuje swoje zadanie bardziej jako misję – rozwoju transportu publicznego. Skład tejże załogi oddaje kosmopolityczny charakter samego Berlina – Niemców pracuje tu stosunkowo niewielu, część pracowników - choć zna np. cztery języki - nie mówi po niemiecku; wysoki jest też udział zatrudnionych kobiet.

Za efektywność mają odpowiadać nowoczesne technologie. Jedną z nich jest symulator pociągu – odwzorowuje on wszystkie komponenty elektroniczne składu na etapie, na którym pudło jest dopiero projektowane. Pozwala to na rozpoczęcie pisania i testów oprogramowania jednocześnie z budową pierwszego pudła, co skraca zarówno czas produkcji, jak i „chorób wieku dziecięcego” trapiących prototypy. W zakładzie stosowana jest też rozszerzona rzeczywistość (augmented reality), ułatwiające prace w taborze. Dzięki specjalnym goglom technik może zobaczyć instrukcję działań czy sprawdzić spasowanie elementów bez ich fizycznego noszenia.

Najbardziej komfortowy pociąg dużych prędkości

W warstwie produkcyjnej zakład w prawie połowie produkuje na eksport – przede wszystkim do krajów nordyckich. Oprócz tego powstają tu pociągi regionalne dla Deutsche Bahn i prowadzone są remonty taboru. Bardzo istotny jest też tor testowy obsługujący aż kilkanaście systemów zasilania – w tym wszystkie spotykane w Europie, łącznie z polskim 3kV DC. Jest tu też 400-metrowa „górka” (tor nachyleniu 14 promili) oraz tor na którym można bez pozwoleń rozpędzić skład do 140 km/h. Ogólna długość torów centrum testowego to aż 4,1 km – i jak podkreśla Caron, przed fuzją Alstom nie posiadał takiej lokalizacji.

Dumą pracowników jest kontrakt na nowe pociągi SJ 250 dla Kolei Szwedzkich. Jak podkreślają w Henningsdorf, w aranżacji wnętrz w trybie ciągłym bierze udział klient, który zatwierdza najdrobniesze szczegóły wykończenia pojazdów. Same pociągi o prędkości maksymalnej 250 km/h będą nie tylko najszybsze w Skandynawii, ale i najbardziej komfortowe wśród – często stawiających na pojemność – składów dużych prędkości. Znajdzie się tu m. in. samoobsługowa kawiarenka, w której pasażerowie będą mogli się odprężyć.

Skład będzie miał aż 3,18 metra szerokości we wnętrzu oraz całkowicie płaską podłogę. Szczególnie istotna dla inżynierów jest jednak niezawodność – skład musi gwarantować poprawne działanie w warunkach temperaturowych do -40 stopni. Deklarowanym przez przewoźnika celem, po wprowadzeniu składów do ruchu na trasie Sztokholm – Oslo – Kopenhaga, jest całkowita eliminacja potrzeby uruchamiania transportu lotniczego pomiędzy tymi stolicami.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Fotorelacje
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5