NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Afera w przetargu na dostawy wagonów na Ukrainę

| Michał Szymajda 20.04.2021 4,6k

Afera w przetargu na dostawy wagonów na Ukrainę
Ukraińskie wagony nowego typu w Odessiefot. M. Szymajda
W marcu informowaliśmy o planowanym przetargu na dostawę prawie setki nowych wagonów dla Kolei Ukraińskich. W rzeczywistości gospodarczej naszych sąsiadów wciąż dochodzi jednak do zadziwiających historii. Aferę wywoła firma, która fałszywie podawała się za dilera Pesy.
Ukrzaliznycia zaprosiła do składania ofert na dostawy nowych wagonów kilku producentów. Oficjalne zaproszenie od UZ dostała także Pesa. Do wyboru oferty ma dojść jeszcze w 2021 roku, zamówienie zwiększono z 85 do 100 wagonów. Kwota, jaką na wagony chcą poświęcić Koleje Ukraińskie, to około 3 milardy hrywien, czyli około 410 milionów złotych.

Swój akces do przetargu zgłosiła m. in. firma “Термінал-Захід” (Terminal – Zachód), która wykazała zaskakująco niski kapitał zakładowy w wysokości 10 tysięcy hrywien, czyli około 1 400 złotych. Deklarowała się jako pośrednik w sprzedaży wagonów, nazwała się też “oficjalnym partnerem Pesy Bydgoszcz na Ukrainę” i wniosła uwagi do przetargu, które były rozpatrywane przez Komitet Antymonopolowy. Chodziło o potencjalne forowanie Kriukiwskich Zakładów Budowy Wagonów, które, zdaniem „Terminalu-Zachód”, były wspierane przez specyfikację przetargową. To na kilka tygodni zablokowało przetarg, wniosek bowiem musiał być rozpatrzony. Został odrzucony.

Tymczasem Pesa podkreśla, że nie zna swojego „przedstawiciela” na Ukrainie i nie posiada z nim kontaktów. Producent nie chce się w tej sprawie wypowiadać dla mediów oficjalnie, wyjaśniając, że nie jest w sytuacji stroną. Oficjalną informację w tym zakresie przekazano natomiast Kolejom Ukraińskim. Te w komunikacie podały, że Pesa nie ma z „Terminalem Zachód” nic wspólnego, co potwierdziły oficjalne dokumenty. 

Do przetargu na produkcję wagonów na Ukrainę, poza „Terminalem Zachód” wystartowały dwie firmy: rodzime Kriukiwskie Zakłady Budowy Wagonów oraz chiński producent CRRC Tangshan. W planie podstawowym mieści się dostawa 51 wagonów sypialnych kupe, 12 wagonów sypialnych kupe z dwoma siedzeniami w przedziale, 20 wagonów kupe z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich oraz 17 wagonów kupe z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami i z pomieszczeniem kierownika pociągu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5