Na linii kolejowej nr 26 z Łukowa do Radomia trwają prace rewitalizacyjne. Łączna wartość netto umów, które są realizowane przez różnych wykonawców, opiewa na 101 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Licząca nieco ponad 117 kilometrów długości dwutorowa linia kolejowa nr 26 łączy Łuków z Radomiem przez Ryki, Dęblin, Pionki i Jedlnię-Letnisko. Maksymalna prędkość szlakowa na trasie wynosi 120 km/h – na wielu odcinkach od niedawna, za sprawą realizowanej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności inwestycji o wartości netto 90 mln zł. Inwestycję realizowało i realizuje wielu różnych wykonawców. Niektóre zadania zostały już zakończone, jak np. wymiana nawierzchni torowej na odcinku Łuków Łapiguz – Dęblin wraz z remontem mostu nad rzeką Krzna Południowa, co umożliwiło zwiększenie prędkości do 100 km/h w przypadku składów towarowych od początku września.
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które remontuje rzeczony odcinek w ramach umowy o wartości netto 67 mln zł, wciąż realizuje jeszcze inne prace, wśród których należy wymienić przebudowę nawierzchni na 10 przejazdach kolejowo-drogowych (w 3 przypadkach zabudowana zostanie również sygnalizacja świetlna), czy modernizację przystanków osobowych w Borowinie i Hordzieżce – nowe, liczące 150 metrów długości i 76 centymetrów wysokości perony będą wyposażone wiaty, tablice, gabloty informacyjne i energooszczędne oświetlenie LED, co zapewni poprawę obsługi pasażerów. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić już w przyszłym roku w pierwszym kwartale. Kolejny odcinek, łączący Dęblin z Radomiem, remontuje Gór-Tor.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawca wymienił już nawierzchnię torową i sieć trakcyjną na stacji kolejowej Zajezierze, gdzie tymczasowy peron wyspowy ma zostać zastąpiony nowym peronem jednokrawędziowym. Zakończenie prac zasadniczych w ramach kontraktu o wartości netto 34 mln zł nastąpi jeszcze w tym roku. To jednak nie koniec prac na tym fragmencie. – Od października 2025 do lipca 2026 roku planowana jest wymiana sieci trakcyjnej na od Żytkowic do mostu kolejowego na Wiśle w Zajezierzu. Szacowany koszt prac to 34 mln zł netto – czytamy w komunikacie prasowym. Od marca do lipca 2026 roku za ok. 30 mln zł w ujęciu netto wyremontowana zostanie sieć trakcyjna na odcinku Łuków Łapiguz – Okrzeja.
PKP PLK przypominają, że w latach 2024-2025 wykonany został także remont odcinka Łuków – Łuków Łapiguz, który objął wymianę nawierzchni torowej oraz remont kolejnego mostu nad Krzną Południową wraz z zabezpieczeniem przed korozją, czy wykonaniem nowego odwodnienia i schodów z balustradami. Zmodernizowany został także przejazd kolejowo-drogowy w Łukowie przy ulicy Parkowej, na którym zabudowano nowe rogatki, sygnalizację świetlna i oświetlenie. Prace wykonało Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie. Wartość netto inwestycji, która również została sfinansowana ze wsparciem w ramach KPO, wyniosła 16 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.