Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Trwa modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Data publikacji:
14-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Trwa modernizacja sieci tramwajowej w Grudziądzu
Za niewiele ponad dwa lata grudziądzkie tramwaje obchodzić będą swoje 120-lecie. Ich przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Od roku prowadzona jest na terenie miasta kompleksowa modernizacja sieci tramwajowej – największa inwestycja od niemal 20 lat, kiedy to doprowadzono tory do osiedla Rządz.

Historia grudziądzkich tramwajów rozpoczęła się jeszcze w XIX wieku. W sobotę 13 czerwca 1896 roku nastąpiło uroczyste uruchomienie linii tramwaju konnego, która połączyła dworzec kolejowy z centrum miasta. Tory poprowadzono m.in. ulicą Dworcową, al. 23 Stycznia, a następnie przez Rynek Główny i ulicę Starą do Rybnego Rynku.

Wystawa, która dała początek tramwajom w Grudziądzu

Bezpośrednią przyczyną otwarcia sieci tramwajowej była odbywająca się w 1896 roku w Grudziądzu Wystawa Rzemiosła Prus Zachodnich. W dniu wystawy, w niedzielę 14 czerwca – jak czytamy w książce Marcina Klassy Grudziądzkie tramwaje i autobusy – „uroczysty kondukt, złożony z pięciu wozów tramwajowych oraz dorożek, wyruszył spod dworca o godzinie 10.45 i przemierzył trasę do terenu wystawy. Tłumy grudziądzan witały nowy środek lokomocji w mieście. Przez cały dzień tramwaje przewiozły 2180 osób.” Od poniedziałku już codziennie na 3-kilometrową trasę wyjeżdżało pięć wagonów, które przejeżdżały cały odcinek w 18 minut.

Zaledwie dwa lata później trasę wydłużono do Tarpna, a w kolejnym roku nastąpiła elektryfikacja. Tramwajami elektrycznymi rozpoczęto w Grudziądzu wozić pasażerów w dniu 12 maja 1899 roku, a linia tramwajowa o szerokości toru 1000 mm po przedłużeniu mierzyła 3,5 km. Tym samym niespełna 40-tysięczne miasteczko (liczba ludności dopiero w 1910 r. przekroczyła 40 tys.) posiadało elektryczne tramwaje wcześniej niż np. Kraków (pierwsze wagony elektryczne dotarły tu w 1901 r.) czy Warszawa (gdzie elektryfikacja sieci rozpoczęła się dopiero w roku 1908).

Lata chude, lata tłuste

Druga linia tramwajowa w Grudziądzu powstawała etapami przez wiele lat. Pierwszy jej fragment – poprowadzony ulicami: Toruńską oraz Chełmińską powstał już w 1911 r. i kończył się na wysokości ul. Bydgoskiej. Do wybuchu II wojny światowej tory doprowadzono do ul. Południowej i drogi dojazdowej do Rudnika. W tym momencie całkowita długość sieci osiągnęła 8 km.

Rozwój sieci – m.in. w konsekwencji zniszczeń wojennych – zatrzymał się na wiele lat i dopiero lata 70. przyniosły wraz z sobą dalsze inwestycje. W 1974 r. wybudowano pętlę przy ul. Południowej, po kolejnych 3 latach w Tarpnie, zaś w roku 1980 utworzono „trójkąt” do zawracania tramwajów przy dworcu kolejowym. Lata 80. to przede wszystkim przebudowa części tras z jednotorowych na dwutorowe [pozostałe fragmenty tras przed rozpoczęciem trwającej aktualnie modernizacji grudziądzkiej sieci tramwajowej nadal funkcjonowały jako odcinki jednotorowe.] Do położonego przeszło 5 km na południe od Śródmieścia osiedla Rządz tramwaje zaczęły dojeżdżać dopiero w 1996 r. Długość wszystkich torów MZK osiągnęła 18 km, a na kolejne inwestycje infrastrukturalne Grudziądz ponownie czekał bardzo długo.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
WPS SA
Elester-PKP
Euroterminal Sławków
Torhamer

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Pasażer

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Jakub Madrjas 06 maja 2019

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Zintegrowany transport

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Kasper Fiszer 09 września 2018

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Pasażer

Prace PLK demolują rozkład jazdy w Warszawie

Jakub Madrjas 06 maja 2019

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Zintegrowany transport

Modertrans chce dostarczać moderusy na Łotwę

Kasper Fiszer 09 września 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5