Tramwaje Warszawskie postanowiły w ubiegłym roku ubiegać się o wykorzystanie części środków, które pojawiły się w programach unijnych po oszczędnościach w przetargach PKP PLK. Warszawska spółka właśnie podpisała umowę z CUPT w tej sprawie.
Przypomnijmy - przed dwoma laty okazało się, że rząd chce przenieść prawie 5 mld złotych unijnych pieniędzy zaoszczędzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w przetargach na modernizację infrastruktury z kolei na inwestycje drogowe. Po miesiącach negocjacji nie zgodziła się na to Komisja Europejska. Nie zmieniło to jednak faktu, że całości pieniędzy kolej nie jest w stanie wykorzystać, mimo zgody Komisji Europejskiej na realizację inwestycji rewitalizacyjnych, czy podniesienia procentowego dofinansowania.
Z tej sytuacji postanowiły skorzystać spółki transportu publicznego w miastach, m. in. Tramwaje Warszawskie. Tramwaje Warszawskie zgłosiły dwa projekty do aktualizacji listy POIiŚ. Jednym z nich jest zakup 45 tramwajów dwukierunkowych. Drugi dotyczy refinansowania części ze swoich dokonanych już inwestycji i dofinansowania przyszłych. Właśnie została podpisana pierwsza umowa w tej sprawie.
Chodzi o umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na przygotowanie projektu indywidualnego (tzw. pre-umowa) pn. „Dostosowanie infrastruktury tramwajowej w Warszawie do potrzeb związanych z eksploatacją tramwajów niskopodłogowych”. Szacunkowa kwota dofinansowania to 89,45 mln zł.
Projekt polega na dostosowaniu infrastruktury tramwajowej do eksploatacji tramwajów niskopodłogowych w ciągu ulicy Obozowej (odc. Płocka – Pętla Koło) oraz części trasy Piaski – Kielecka obejmującej skrzyżowanie Niepodległości/Nowowiejska, skrzyżowanie Chałubińskiego/Al. Jerozolimskie oraz odcinek alei Jana Pawła II od Ronda ONZ do ul. Elektoralnej. Ponadto, projekt obejmuje modernizację podstacji trakcyjnych wraz z układami kablowymi. Orientacyjny koszt całkowity projektu to 186,45 mln zł.