Pesa pokazała na Trako nową Gamę z rodziny 3.0. Producent liczy, że trzecia wersja Gamy podbije rynek – zarówno pasażerski, jak i towarowy.
Pesa przywiozła na tegoroczne TRAKO dwa pojazdy:
EZT Elf 3.0 dla ŁKA i lokomotywę Gama 3.0. Producent właśnie zaprezentował lokomotywę, która zyskała specjalne malowanie – promujące różne rodzaje napędu, w jakie może zostać wyposażony pojazd. Mamy więc wersję czysto elektryczną (zasilaną wyłącznie z sieci górnej), elektryczno-bateryjną oraz pantograf i moduł dojazdowy zasilany olejem roślinnym – ekologicznym zamiennikiem oleju napędowego.
Trzecia generacja Gamy to rozwinięcie pierwszej edycji (drugiej producent nie oferował), która ma być oferowana w kilku wariantach, także ze spalinowym modułem dojazdowym. Zdaniem producenta właśnie on będzie się cieszył zapewne największym zainteresowaniem na rynku – tak było w przypadku pierwszych Gam, które znalazły największe zatrudnienie w transporcie intermodalnym.
Gamy 3.0 nie będą już sprzedawane
jako lokomotywy wyłącznie spalinowe – w przeciwieństwie do pierwszych Gam, jeżdżących np. w PKP Intercity. Producent będzie za to oferował Gamę w wersji spalinowo-elektrycznej, tak jak jednostki, które aktualnie produkuje dla
wspomnianego PKP Intercity.
Pesa ma nadzieję, że nowe wcielenie Gamy znajdzie zatrudnienie nie tylko w transporcie
towarowym, lecz również pasażerskim. – Myślimy o niej jak o uniwersalnej lokomotywie, która będzie ciekawą opcją zarówno w transporcie towarów, jak i w ruchu pasażerskim. Będzie miała sprzęg grzewczy i możliwość podłączenia wagonów pasażerskich, więc jeśli pojawią się przetargi na lokomotywy, w których będziemy mogli wystartować, będziemy to robić. Prawdą jest, że większość Gam jest użytkowana w ruchu towarowym – głównie w intermodalu, natomiast pamiętajmy, że dostarczamy sporo wozów do
pooli taborowych. Przez to nie do końca znamy końcowe przeznaczenie tych lokomotyw, dlatego projektujemy je jako pojazdy uniwersalne –
mówił nam niedawno Piotr Rościszewski, szef sprzedaży lokomotyw w Pesie.
Lokomotywa została zaprojektowana jako wielonapięciowa (a przez to zdolna do operowania w wielu krajach) oraz zdolna do rozpędzania się do prędkości co najmniej 200 km/h (a właściwie do 230 km/h). Na razie Gamy 3.0 na pewno zobaczymy
w PKP Intercity oraz w
Rail Capital Partners.
Pool taborowy kupił niedawno 5 takich lokomotyw, które mają trafić do niego w 2026 roku.