ZNLE Gliwice zaprezentowały na tegorocznych targach TRAKO swój nowy produkt - towarową lokomotywę sześcioosiową. Została ona stworzona z myślą o polskim rynku, ale o maszynę już pytają koleje z Algierii i Maroka.
- Początek prac nad tą lokomotywą to 2006 rok - powiedział prezes ZNLE, Tomasz Fugiel. - Przy konstrukcji DRAGONA wykorzystaliśmy najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne - stwierdził.

- Wybraliśmy tę nazwę z kilku powodów. Jak wiadomo, legendarne smoki były silne i żywotne. Nasza lokomotywa może pociągnąć skład ważący do 4 tys. ton. Smoki budziły także respekt. A nasza lokomotywa to jedna z największych maszyn używanych w Polsce, cechująca się jednak dobrym wskaźnikiem nacisku na oś - podkreślił prezes Fugiel.

- Pierwszy egzemplarz będzie dostępny w czerwcu 2010 r., a pozostałe po koniec 2010 r. - dodał Bartosz Krzemiński, wiceprezes ZNLE. - Obecnie prowadzimy rozmowy z przewoźnikami prywatnymi, spośród których zostanie wybrany jeden, który poprowadzi jazdy dozorowane - poinformował.
- Wszystkie lokomotywy, z nielicznymi wyjątkami, które używane są przez prywatnych przewoźników, to maszyny o takim wieku i przebiegu, że niezbędna jest ich modernizacja lub zakup nowych - powiedział Krzemiński. ZNLE przeprowadziły specjalistyczne analizy, które odpowiedziały na pytanie, jakie pojazdy będą miały największe szanse na naszym rynku. - Chodziło o maszynę nowoczesną, ale i tańszą od zachodnich odpowiedników, a przy tym przystosowaną do polskich warunków, jak i z możliwością stworzenia wersji wielosystemowej - stwierdził wiceprezes ZNLE Gliwice.

- Lokomotywa sześcioosiowa jest naszym zdaniem rozwiązaniem lepszym niż czteroosiowa. E6ACT możemy zaoferować w cenie niższej nawet od rozwiązań czteroosiowych - powiedział Krzemiński.
- Oprócz pełnej funkcjonalności, chcieliśmy zapewnić E6ACT niepowtarzalny wygląd. Dochodzą do nas bardzo pozytywne głosy miłośników kolei, którym udało się sfotografować lokomotywę w drodze na targi. Wygląd DRAGONA bardzo im się podoba - stwierdził.


* Fot. Rynek Kolejowy.
Niektóre dane techniczne lokomotywy E6ACT DRAGON:
Układ osi: Co\'Co\'
Masa służbowa: 110-120 Mg
Napięcie zasilania: 3 kV DC (nominalne), 2 kV DC (minimalne), 4 kV DC (maksymalne)
Moc ciągła lokomotywy odniesiona do silników trakcyjnych: 5000 kW
Maksymalna masa pociągu: 4000 Mg
Maksymalna prędkość robocza: 120 km/h
Maksymalna prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Całkowita długość lokomotywy: 20 250 mm
Okres między przeglądami kontrolnymi: 10 000 km
Okres między przeglądami okresowymi: 50 000 km
Przebieg między przeglądami dużymi: 250 000 km
Przebieg między naprawami rewizyjnymi: 1 000 000 km
Przebieg między naprawami głównymi: 4 000 000 km
Czas eksploatacji lokomotywy: min. 25 lat