Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Towary niebezpieczne: Nowa nowelizacja ma poprawić błąd starej

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
22-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Towary niebezpieczne: Nowa nowelizacja ma poprawić błąd starej
fot. Grupa Azoty
Transport materiałów niebezpiecznych (ADR) według znowelizowanej ustawy o ich przewozie jest utrudniony lub wręcz niemożliwy – alarmują przewoźnicy kolejowi i drogowi. Wymóg podania w dokumentach przewozowych właściciela ładunku jest nie tylko sprzeczny z prawem międzynarodowym, ale i niemożliwy do wyegzekwowania. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że trwają prace nad rozwiązaniem problemu.

Nowelizacja ustawy Prawo energetyczne oraz innych aktów prawnych, w tym ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, weszła w życie 1 września ubiegłego roku. Jako powód jej uchwalenia podano uporządkowanie przepisów dotyczących rynku paliw. Dla przewoźników zmiana przepisów oznacza kary w wysokości nawet do 2,5 mln zł za niedopełnienie obowiązku podania w dokumentach przewozowych danych właściciela ładunku (wymóg taki wynika z art. 13 ust. 2 zmienionej ustawy). Do ich podania nie jest jednak zobowiązany nadawca ładunku.

Konstytucja mówi „nie”

W rezultacie, w ocenie przewoźników, obowiązek ten jest trudny, a w skrajnych przypadkach niemożliwy do spełnienia. Ponadto przyjęte w nowelizacji rozwiązanie jest sprzeczne z prawem międzynarodowym (podania informacji o właścicielu w dokumencie przewozowym nie przewiduje ratyfikowana przez Polskę tzw. umowa ADR o przewozie materiałów niebezpiecznych). Przeciwnicy nowych przepisów twierdzą, że są one niezgodne z Konstytucją, której art. 91 stanowi o pierwszeństwie takich umów przed ustawami. Pojawia się też argument o trudnościach z weryfikacją prawdziwości wpisanych danych, co sprawia, że przepis będzie w praktyce martwy.

Rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś zapewnia, że resort powziął działania niezwłocznie. – Decyzje co do dalszych działań w powyższym zakresie zostaną podjęte po wyjaśnieniu wszelkich wątpliwości co do możliwości żądania umieszczenia w dokumencie przewozowym informacji dodatkowej, identyfikującej właściciela towaru niebezpiecznego – zapowiada. Kwestia ta, w ocenie MIB, wymaga przyjęcia jednolitej wykładni na poziomie międzynarodowym w oparciu o postanowienia ADR/RID oraz dyrektywy 2008/68/WE. Resort rozważa też uregulowanie tej kwestii w przepisach innych niż transportowe, choć ostateczne decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły.

Na razie MIB odstąpi od kar

Dlaczego jednak takie rozwiązanie w ogóle znalazło się w uchwalonej przez Sejm nowelizacji? Czy rządowi eksperci nie zdawali sobie sprawy z jego nieżyciowości? Jak tłumaczy ministerstwo, projekt ustawy z 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, który wprowadził zmianę do ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych, był projektem poselskim i jako taki nie był przekazany do uzgodnień międzyresortowych.

Dopóki jednak przepisy nie zostaną po raz kolejny zmienione, ministerstwo odstąpiło od wymierzania kar za ich nieprzestrzeganie. – MIB, w odpowiedzi na liczne zapytania w tej sprawie, w piśmie do podległych organów kontrolnych przedstawił swoje stanowisko w zakresie dotyczącym kwestii nakładania kar na podstawie ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych w kontekście przepisów międzynarodowych – informuje Huptyś.

– Sytuacja, kiedy w obrocie prawnym pozostają przepisy wprowadzające niemożliwe do spełnienia wymogi, wykraczające poza ramy umów międzynarodowych, a organy dostają wytyczną o odstąpieniu od wymierzania kar, jest kuriozalna i należy ją natychmiast zmienić – komentuje dyrektor biura Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Maciej Gładyga. Z punktu widzenia IGTL istotne jest jednak już to, że ministerstwo ma świadomość problemu i deklaruje podjęcie działań zmierzających do zmiany regulacji wprowadzonych ustawą.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Roman Czubiński 11 czerwca 2025

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

Przewóz towarów niebezpiecznych coraz popularniejszy na kolei

Biznes

Przewóz towarów niebezpiecznych coraz popularniejszy na kolei

Urząd Transportu Kolejowego 23 czerwca 2024

Zobacz również:

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Prawo i polityka

‍IGTL: Czekamy na efekty dialogu w sprawie Funduszu Kolejowego

Roman Czubiński 11 czerwca 2025

Reforma Funduszu Kolejowego coraz bliżej. Rząd zaczyna prace

Prawo i polityka

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Szustak: Polską KDP powinny zbudować polskie firmy

Biznes

Przewóz towarów niebezpiecznych coraz popularniejszy na kolei

Biznes

Przewóz towarów niebezpiecznych coraz popularniejszy na kolei

Urząd Transportu Kolejowego 23 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij