Partnerzy serwisu:
Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
23-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku
fot. Łukasz Hachuła/PKP PLK
W 2024 r. wzrosły podstawowe parametry przewozu towarów niebezpiecznych koleją. Zwiększyła się liczba przewoźników, masa ładunków, praca przewozowa i odległość, na jaką były przewożone towary niebezpieczne.

Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla przewozu towarów niebezpiecznych. Liczba przewoźników, którzy wykonywali przewozy towarów niebezpiecznych, zwiększyła się z 39 w roku 2023 do 47 w 2024 r. Masa ładunków wyniosła 32,5 mln ton wobec 32 mln ton w 2023 r. (wzrost o 1,6%). Wykonana praca przewozowa osiągnęła 11,6 mld tonokilometrów względem 11,2 mld tkm w 2023 r. (wzrost o 3,5%), a średnia odległość przewozu jednej tony towarów niebezpiecznych wzrosła z 350,3 km w 2023 r. do 356,7 km w 2024 r. (wzrost o 1,8%).


Udział przewozów towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym według masy osiągnął 14,6% (13,8% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 19,9% (18,2% w 2023 r.).


Przewozy towarów niebezpiecznych są realizowane głównie w komunikacji krajowej. W 2024 r. udział transportu krajowego w przewozach towarów niebezpiecznych stanowił według masy 62% (65,4% w 2023 r.) oraz 64,4% według wykonanej pracy przewozowej (69,9% w 2023 r.). Udział importu towarów niebezpiecznych przewożonych koleją w 2024 r. według masy ukształtował się na poziomie 21,2%, eksport 12,3%, a tranzyt 4,5%. W pracy przewozowej import, eksport oraz tranzyt stanowiły odpowiednio 17%, 11,4% i 7,2%.

Główną klasą przewożonych ładunków niebezpiecznych w 2024 r. pozostały materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID – regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych). Ich udział w przewozach ładunków niebezpiecznych według masy wyniósł 68% (66,7% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 75% (72,6% w 2023 r.).



Zgodnie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych, poza materiałami zapalnymi ciekłymi, największy udział w przewozie miały różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 11% według masy oraz 7% według pracy przewozowej (13,8% i 11,2% w 2023 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,2% według masy oraz 7,7% według pracy przewozowej (9,8% oraz 7,6% w 2023 r.).


Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij