Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Tiry na tory – jak poradzili sobie Szwajcarzy?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-06-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy, 28 czerwca 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Tiry na tory – jak poradzili sobie Szwajcarzy?
Dziś w Warszawie odbywa się zorganizowana przez Instytut Spraw Obywatelskich konferencja „Użytkownik płaci – polityka transportowa przyjazna ludziom i środowisku”. Konferencja jest ważnym elementem ogólnopolskiej kampanii społecznej „Tiry na tory”. W czasie konferencji Toni Anschwanden z Alpine Initiative przedstawił działalność organizacji, którą reprezentuje oraz proces, który doprowadził do tego, że Szwajcarzy ograniczyli transport drogowy.

W Szwajcarii już kilkanaście lat temu rozpoczęto starania o to, aby ograniczać transport drogowy i popularyzować transport towarów koleją. Stowarzyszenie Alpine Initiative brało i wciąż bierze czynny udział w ograniczaniu tranzytu, szczególnie w rejonie Alp. Organizacja zrzesza ok. 50 tys. osób. W wyniku jej działalności w Szwajcarii przeprowadzono referendum, w którym spytano Szwajcarów, czy chcieliby ograniczenia transportu drogowego. Wyniki referendum były pozytywne, a zatem dziś kombinowany przewóz towarów jest wspierany przez rząd Szwajcarii.

Konieczność ograniczania ruchu drogowego i rozwój kombinowanego gwarantuje Szwajcarom konstytucja. Są różne czynniki, które wstrzymują rozwój transportu drogowego, m. in. zakaz budowania autostrad w rejonie Alp.

Szwajcaria ma także skuteczny system poboru opłat za przewóz towarów drogami. Dzięki temu systemowi po szwajcarskich drogach jeździ mniej pustych ciężarówek, przez co ich kubatura jest lepiej zagospodarowana. Myto jest powszechnie akceptowane przez społeczność Szwajcarii, a pieniądze z niego pozyskane przeznaczane SA na rozwój infrastruktury kolejowej.

Według Toniego Anschwandena z Alpine Initiative, opłata za przejazd na dystansie 300 km 40-tonowej ciężarówki w Szwajcarii wynosi 200 euro. Dla porównania: w Polsce, po wprowadzeniu nowego systemu opłat, na przykładowej trasie o długości ok. 300 km z Warszawy do Krakowa, tylko za 100 km trzeba będzie zapłacić. Wysokość opłaty ma wynosić ok. 8,5 euro, a tak niskie opłaty nie zachęcają do przenoszenia transportu z drogowego na kolejowy. Szwajcaria ma najwyższe stawki w Europie i w związku z tym skuteczność tempa rozwoju transportu intermodalnego jest wyższa, niż gdzie indziej w Europie.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Zobacz również:

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Infrastruktura

Hupac i DB Cargo Polska przewiozły 3 mln ton towarów

Elżbieta Pałys 21 lipca 2020

Tiry na Tory w PKP. Kolej chce rozwijać intermodal

Prawo i polityka

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Biznes

Na Opolszczyźnie tiry wjadą na tory

Michał Szymajda 13 kwietnia 2016

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

Biznes

Rada ds. Transportu Intermodalnego rozpoczęła prace

sg, Rynek Infrastruktury 22 stycznia 2013

Tory na Tiry - czyli spojrzenie na kolej z zewnątrz

Blog KDP

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5