Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Takie mają być „Edyty" po modernizacji. Jest szczegółowa specyfikacja

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Takie mają być „Edyty" po modernizacji. Jest szczegółowa specyfikacja
Żródło: SIWZWizualizacja malowania zewnętrznego pojazdu po modernizacji
Po dziesięciu miesiącach przygotowań PKP Intercity przechodzi do ostatniego etapu postępowania na przywrócenie do ruchu i modernizację 14 dziesięcioletnich pociągów ED74. Pojazdy przejdą duże zmiany, a na ich wykonanie wykonawca będzie miał aż cztery lata. 

W ostatnich dniach grudnia ubiegłego roku PKP Intercity ogłosiło dialog techniczny na wykonanie modernizacji i napraw poziomu P5 wszystkich czternastu posiadaniach elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. To efekt ogłoszonego rok temu planu przebudowy i przywrócenia do ruchu niszczejących na bocznicy w Krakowie pojazdów. Mają obsługiwać różne warianty połączeń Lublin – Wrocław.

Obecnie w ruchu są tylko dwie jednostki ED74 – o numerach 10 i 13. Obsługują TLK "Kinga", choć akurat wczoraj (4 listopada) pojawiły się jako dodatkowe pociągi w relacji Rzeszów Główny – Kraków Główny (Siemiradzki Bis). Z kolei IC 13108/9 ,,Kinga” pojechał jako skład wagonowy. – W minionych dwóch miesiącach brak obsługi pociągów 13108/31108 „Kinga” miał miejsce zaledwie kilka razy – zaznacza rzeczniczka PKP IC Agnieszka Serbeńska. 

Aż cztery lata na naprawę

Postępowanie na wykonanie napraw i przebudowy pociągów, do którego już wcześniej zgłosiły się Pesa i Cegielski jest opóźnione – miało zostać zakończone w III kwartale tego roku. PKP Intercity dopiero teraz opublikowało specyfikację zamówienia i zaproszenie do składania ostatecznych ofert. Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (waga 85 pkt.), okresu gwarancji (waga 10) oraz terminu wykonania (waga 5 pkt). 

Zamawiającemu wymaga udzielania dwuletniej gwarancji jakości na każdy pojazd oraz pięcioletniej m.in. na lakier, ramy wózków, nadwozie czy zestawy kołowe. Pierwsze dwa pojazdy mają zostać wykonane i przekazane do eksploatacji obserwowanej w ciągu 730 dni od podpisania umowy, a na wykonanie przebudowy wszystkich pojazdów będą aż cztery lata. Co ciekawe PKP IC wymaga,  żeby wykonawca i podwykonawcy zatrudniali pracowników na podstawie umów o pracę.

Mniej drzwi, więcej wygody


Rewolucję przejdą drzwi – zamiast dwóch, pojazdy mają mieć po jednej parze drzwi zewnętrznych na człon pojazdu, razem 4 par drzwi lewych i prawych dwuskrzydłowych. Ma być w nich nowy, lepiej zabezpieczony mechanizm stopni. Natomiast wewnątrz PKP IC chce zamontować drzwi separujące przedsionki i człony pojazdu.

W pociągach pojawi się pomieszczenie przeznaczone dla kierownika pociągu oraz dla załogi pociągu i do przewozu przesyłek ekspresowych. Przewidziany jest montaż dwóch vendingowych – jednej do kanapek, a drugiej do napojów. Przy maszynach ma być miejsce na niewielki stolik oraz kosz na śmieci. W składach będą trzy toalety; obecna toaleta dla niepełnosprawnych ma być przebudowana by spełniać normy TSI PRM. Ogólnie pojazdy mają w miarę możliwości spełniać normy TSI PRM, LOC&PAS, CCS, SRT.

Wykonawca musi zastosować dodatkowe wygłuszenie przestrzeni pasażerskiej w miejscach gdzie znajdują się urządzenia układu napędowego. Trzeba też wyciszyć urządzenia energoelektroniczne zamontowane w nadwoziu, sąsiadujące z przestrzenią pasażerską. Okna pociągów będą nowe, a PKP Intercity dopuszcza ich zmniejszenie nawet o 30 procent w osi pionowej nawet o około 30%, by spełnić wymagania. Na szybach pojawią się składane rolety.

Mają być jak Darty lub Flirty

PKP Intercity w wytycznych dla wykonawców zaznaczyło też ogólnie, że należy uwzględnić m.in. „umożliwienie pasażerowi maksymalnego wykorzystania czasu podróży na pracę na laptopie, czytanie, wysoką trwałość zastosowanych materiałów, łatwość w utrzymaniu czystości, nowoczesne trendy stylizacji z jednoczesną świadomością wieloletniej eksploatacji, wysoki stopień biernego bezpieczeństwa pasażera, redukcję hałasu, przetwarzalność użytych materiałów, wyraźne rozróżnienie klas 1. i 2. pod względem komfortu oraz zastosowanych materiałów wykończeniowych”.

Ale są też bardziej szczegółowe wymagania, a przy wielu elementach pojawia się konieczność dostosowania designu do znanego z Dartów i Flirtów. W pociągach mają być m.in. półki na bagaż nad oknami, wieszaki na ubrania, śmietniczki rozmieszczenie pod fotelami oraz w przedsionkach, wykładzina antypoślizgowa.

Pojazdy pozostaną bezprzedziałowe. W 2 klasie mają być ścianki ze szkła i profili aluminiowych na końcu każdego członu oraz od przedsionków. Drzwi przejściowe będą otwierane i zamykane automatycznie oraz z wykorzystaniem przycisku. Układ siedzeń w drugiej klasie to 2+2 w rzędzie uwzględniający ustawienie naprzeciwko i szeregowo, zapewniającym przejście o szerokości nie mniejszej niż 520 mm. Dopuszcza się wprowadzenie modyfikacji fotela w celu spełnienia tego wymagania (podłokietniki lub szerokość siedziska). Podziałka siedzeń minimum 1900 mm dla siedzeń naprzeciwległych i 900 mm dla siedzeń szeregowych. Pomiędzy siedzeniami zwróconymi do siebie będzie stolik odchylany.

W pierwszej klasie siedzenie ułożone zostaną w układzie 2+1 w rzędzie naprzeciwko i szeregowo. Podziałka siedzeń to minimum 2000 mm dla siedzeń naprzeciwległych i 1050 mm dla siedzeń szeregowych. Będą tu uchylane fotele i indywidualne podłokietniki dla każdego. W każdym składzie będzie miejsce dla czterech rowerów z uchwytami do montażu w pozycji pionowej z zabezpieczeniem w postaci linki stalowej oraz dwa miejsca na ustawienie wózka inwalidzkiego w 2. klasie. Wykonawca ma też przywrócić windy dla niepełnosprawnych do stanu pierwotnego, z zastrzeżeniem, że po modernizacji pojazdów dostosowane będą do wszystkich wysokości peronów na sieci PKP.

Gniazdka, Wi-Fi i nowe oświetlenie

Tył fotela pasażera powinien być wyposażony w rozkładany stolik. Pasażerowie otrzymają też gniazdka elektryczne o napięciu 230 V oraz USB 5V/2A – po jednym na fotel. Rozkładane podnóżki będą nie tylko w drugiej, ale też w pierwszej klasie.

Przewidziana jest modernizacja obecnego oświetlenia na LED. Jak czytamy w specyfikacji, „oprócz podstawowego oświetlenia, które powinno odchodzić od skojarzeń z typowym wagonem pasażerskim (np. poprzez zastosowanie światła rozproszonego z ukrytych źródeł bądź z kilku linii), oczekiwany efekt powinno dać użycie dodatkowych punktów, linii świetlnych, których celem jest wytworzenie odpowiedniego kameralnego nastroju przy jedynie wspomaganiu oświetlenia podstawowego wymaganego normami”.

Internet dla pasażerów ma być szybki (średnia minimalna prędkość dostępu do internetu nie mniejsza niż 100 Mb/s per pojazd) a oprócz anten PKP Intercity wymaga też montażu repeterów wzmacniających sygnał telefonii komórkowej dla rozmów. Zamawiający wymaga wyposażenia pojazdu w układ centralnej diagnostyki.

Bez ETCS

W pociągach trzeba wymienić układ energoelektroniczny zasilania trakcyjnego pojazdu wraz z czujnikami na nowy dopuszczony i stosowany na taborze kolejowym w UE wraz z nowym oprogramowaniem sterującym pracą pojazdu (w szczególności falowniki, przetwornice).

Zamawiający nie przewiduje montażu systemu ETCS, za to wymaga m.in. zabudowania systemu smarowania obrzeży na wózkach skrajnych czy tempomatu. Konieczne jest też zapewnienie możliwości jazdy tzw. bezprądowej, bez rekuperacji przy hamowaniu elektrodynamicznym oraz funkcji „szczotka” na pojeździe, tj. możliwości jazdy w konfiguracji: przedni pantograf bez poboru prądu działający jako szczotka.

W kabinie maszynisty trzeba zmienić umiejscowienie lub konstrukcje fotela dla pomocnika maszynisty w taki sposób aby umożliwić bezpieczne i szybkie opuszczenie kabiny przez maszynistę, wykonać dwa podwójne wieszaki na odzież oraz szafkę ubraniową na rzeczy osobiste. Konieczny jest montaż monitorów do podglądu obrazu z kamer w sposób umożliwiający ciągłą pracę bez odrywania wzroku od szlaku.

Sprzęgi czołowe trzeba wyposażyć w osłony z tworzywa sztucznego chroniące przed zabrudzeniem i warunkami atmosferycznymi. Pudło pojazdu trzeba przywrócić do stanu pierwotnego oraz wykonać piaskowanie lub śrutowanie, zabezpieczyć antykorozyjnie, dźwiękochłonnie, termicznie i w sposób tłumiący drgania.

Zamawiający przewiduje, iż z uwagi na ograniczenia technologiczne ED74, przedmiot zamówienia może zostać ograniczony. Zamawiający przewiduje możliwość rezygnacji z wykonywania zamówienia w zakresie obejmującym: wykonanie funkcjonalności jazdy bez rekuperacji prądu oraz wyposażenia pojazdu w drzwi separujące człony. Dla elementów nieobjętych modernizacją wykonawca zobowiązany jest do przywrócenia stanu pierwotnego.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Ostatni ED74 wrócił do PKP Intercity [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Michał Szymajda 01 lutego 2023

ED74 – (nie)chciane dziecko polskiej myśli taborowej

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Tabor i technika

PKP Intercity: Nie wykluczamy montażu ETCS w Edytach

Michał Szymajda 26 lipca 2023

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Ostatni ED74 wrócił do PKP Intercity [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Tabor i technika

PKP Intercity: Kończymy projekt modernizacji Edyt

Michał Szymajda 01 lutego 2023

ED74 – (nie)chciane dziecko polskiej myśli taborowej

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5