NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Tajwan rozbuduje koleje dużych prędkości

| simetra 18.10.2020 18

Tajwan rozbuduje koleje dużych prędkości
fot. Encino
Rząd Tajwanu zatwierdził projekt rozbudowy linii dużych prędkości. Nowa, licząca 56,4 km linia ma połączyć Tajpej z Yilan położonym na północno-wschodnim wybrzeżu wyspy. Budowa ma się zakończyć w roku 2030.
Ministerstwo Transportu i Komunikacji Tajwanu zatwierdziło projekt 14 października. Rozbudowa Tajwańskich Kolei Dużych Prędkości (Taiwan High-Speed Rail – THSR) będzie oznaczała budowę nowej linii o długości 56,4 km ze stacji Nangang w stołecznym Tajpej do położonego na północno-wschodnim wybrzeżu wyspy miasta Yilan.  Aż 11,4 km nowej linii będą stanowiły tunele.

Spośród trzech rozważanych wariantów wybrana została najdłuższa trasa, które ze względów środowiskowych omija położone pomiędzy miastami jezioro. Celem jest skrócenie czasu podróży pomiędzy oboma miastami oraz rozładowanie ruchu na łączących je drogach i konwencjonalnej linii kolejowej. Czas przejazdu po zakończeniu inwestycji ma wynosić 13 minut, a według planistów będzie z niej  korzystać od 14,4 tys. do 18 tys. pasażerów w ciągu godziny.

Zachodzący w II poł. ubiegłego wieku szybki rozwój gospodarczy Tajwanu doprowadził do szybkiego zagęszczenia sieci autostrad, tradycyjnych kolei oraz połączeń lotniczych na zachodzie wyspy. Problem był na tyle poważny, że mógł doprowadzić do zahamowania wzrostu gospodarczego kraju, stąd też pomysł budowy KDP zaczął kiełkować już w latach 70. ubiegłego stulecia. W latach 80. rozpoczęło się nieformalne planowanie inwestycji, ale przygotowanie studium wykonalności projektu zostało ukończone dopiero w 1990 r. Oficjalnie THSR ruszyło w roku 2007 i odmieniło transport kolejowy na wyspie.

Kolej dużych prędkości okazała się tak skuteczna, że z miejsca zmieniła sytuację na rynku przewozów pasażerskich wyspy. Pierwszą i najbardziej widoczną ofiarą stały się pasażerskie przewozy lotnicze, które na trasach krajowych spadły do roku 2008 z poziomu 8,6 do 4,9 mln, a połączenia lotnicze pomiędzy miastami Tajpej i Kaohsiung ostatecznie zlikwidowano. Otwarcie linii KDP doprowadziło także w 2007 r. do 10-procentowego spadku ruchu na przebiegającej równolegle autostradzie nr 1 oraz do znacznego spadku zainteresowania przewozami autobusowymi. Szerzej na ten temat pisaliśmy w tekście THSR – tajwańska szybka kolej, która zmieniła wyspę.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Tajpej (2)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Tajpej (2)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5