NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Taborowa przyszłość PKP Cargo

| Martyn Janduła 03.10.2016 65

Taborowa przyszłość PKP Cargo
Fot. PKP Cargo
Po niedawnym zakupie własnych lokomotyw Vectron, Grupa PKP Cargo wciąż nie może uciec od pytań o zakupy nowych wagonów. W tej chwili park taborowy jest już mocno wyeksploatowany, a przewoźnik liczy z kolei na zwiększanie udziałów na rynku przewozów intermodalnych i rozproszonych. To oznacza, że potrzebne będą jednak specjalistyczne wagony.
Dotychczas PKP Cargo posiadało tylko jedną własną lokomotywę wielosystemową, a resztę dzierżawiło. Takie rozwiązanie umożliwiało szybkie i elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki przewozowe oraz pozwoliło na zdobycie certyfikatów bezpieczeństwa za granicą (pozwolenia na samodzielne prowadzenie pociągów). Obecnie PKP Cargo ma ustabilizowany poziom wykorzystania lokomotyw wielosystemowych. Jak tłumaczy to przewoźnik, zakup własnych lokomotyw był najkorzystniejszą opcją, ponieważ umożliwia to skuteczniejszą konkurencję cenową z zagranicznymi przewoźnikami.

Zapotrzebowanie na intermodal

Nie milkną jednak pytania związane z zakupem nowych wagonów. Tym bardziej, że przewoźnik zwiększa udziały w intermodalu. Podczas prezentacji wyników Grupy PKP Cargo ta kategoria wzrosła aż o 25% w porównaniu do poprzedniego roku. Oznacza to wzrost z 910 mln tkm z pierwszego kwartału 2015 roku do 1,15 mld tkm w obecnym kwartale. Co więcej, przewoźnik deklaruje, że skupi się na włączaniu do kontraktów usług przewozów specjalistycznych i rozproszonych.

– Kiedyś przewozy rozproszone stanowiły bardzo dużą część naszego transportu. Z czasem prawie zniknęły. Mamy świadomość tego, że węgiel i kruszywa to jest rynek, który, biorąc pod uwagę politykę Unii Europejskiej, ma ograniczony czas inwestycji. Dlatego musimy myśleć też o innych sektorach – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.

Wcześniej Grupa posiadała 80 tys. wagonów ilostanu inwentarzowego. – W tej chwili jest to nieco 60 tys. wagonów. Jeżdżących jest trochę ponad 40 tys. wagonów. To pokazuje nasze możliwości. Część wagonów możemy jeszcze wyciągnąć z tak zwanych „krzaków”. Ale nie dotyczy to jednak wagonów specjalistycznych – informuje prezes. Tutaj konieczne będą więc inwestycje w tabor, zwłaszcza, że jak podaje PKP Cargo, średni wiek wagonów to ok. 30 lat.

– Ze względu na tegoroczną sytuację finansową, jesteśmy na razie bardzo ostrożni w planowaniu – dodaje Libiszewski. Jak mówi, w grę wchodzi nawet możliwość odkupienia od producentów wagonów używanych. – Jeżeli ceny będą atrakcyjne, to nie wykluczamy takiej możliwości – podkreśla.

Wykorzystają dotacje

Mimo wszystko przewoźnik będzie potrzebował specjalistycznego taboru, dlatego zakupy będą nieuniknione. W nich ma pomóc Unia Europejska. – W nowej perspektywie unijnej otwiera się możliwość udziału w przetargach na platformy kontenerowe. Będą one dotowane i my w tych postępowaniach weźmiemy udział – przekonuje prezes PKP Cargo. Cały proces ma ruszyć najprawdopodobniej w grudniu. Przewoźnik jednak zaznacza, że nie będą to liczby rzędu kilku tysięcy wagonów, tylko mniejsze. Na razie nie podaje szczegółów.

Odżywa również pomysł produkcji własnych wagonów przez PKP Cargo. Wszystko miałoby dziać się przy współpracy z Greenbrierem. – Wyjaśniliśmy sobie na razie tylko sytuację, która była do tej pory. Nie doszło jeszcze do żadnych wiążących decyzji, będziemy jednak kontynuować te rozmowy – mówi Libiszewski.

Po pierwszym kwartale Grupa PKP Cargo zakończyła okres z prawie 200 mln straty. Wskaźnik EBIDTA spadł aż o 67%. Więcej o wynikach przewoźnika pisaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5