Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
03-11-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza/Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?
Coraz więcej wskazuje na to, że po zmianie rządu dojdzie do wymiany prezesów w spółkach z grupy PKP. PiS może też spróbować zawrócić prywatyzację PKP Energetyki.

Priorytety partii po wyborach przekazał „Rynkowi Kolejowemu" byly minister transportu Jerzy Polaczek. Można je znaleźć TUTAJ. Natomiast TUTAJ można przeczytać plan transportowy partii.

Powrót kolejarzy?

Jak pisze „Gazeta Wyborcza", skład zarządu PKP SA i grupy spółek utworzonych w 2001 roku nigdy nie zmieniał się razem z wyborem nowej Rady Ministrów, ale tym razem ma być inaczej.  Po raz pierwszy zmiany w zarządzie w grupie PKP mogą być jednymi z najszybszych. Jak mówi Adrian Furgalski z zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, stanie się tak przede wszystkim z powodu ostrego konfliktu między kolejarzami i PiS. Niechętny ma im być m.in. właśnie Andrzej Adamczyk. – W posiedzeniach komisji uczestniczyli prezesi GDDKiA czy LOT, ale z nikim Adamczyk nie był w takim sporze jak właśnie z szefami PKP – mówi Furgalski.

Nie ma jeszcze żadnych oficjalnych informacji, kto miałby zasiadać w zarządach spółek PKP. Dr Jakub Majewski z fundacji ProKolej uważa, że wracać będą osoby wcześniej związane z firmą. – Mają doświadczenie, choć wyzwania są dzisiaj inne niż kiedyś. Teraz trzeba zająć się przede wszystkim zagospodarowaniem pieniędzy unijnych – mówi Majewski. Według nieoficjalnych informacji „Rynku Kolejowego", do grupy PKP mogą powrócić m.in. Andrzej Wach i Zbigniew Szafrański lub też, wymieniany przez inne źródła, Czesław Warsewicz.

Wczoraj „Dziennik Gazeta Prawna" napisał wprost: „mogą się pakować". Zdaniem gazety, wiceministrem ds. kolei ma być Krzysztof Tchórzewski, a szefem Komisji Infrastruktury – Jerzy Polaczek. Dymisje mają nastąpić po opublikowaniu informacji o ilości wydanych środków unijnych na kolej w latach 2007-2015.

Co z PKP Energetyką?

Pilną sprawą jest dla PiS prywatyzacja PKP Energetyki. Jerzy Polaczek w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym" zapowiedział analizę procesu sprzedaży. Potwierdza to „Dziennik Gazeta Prawna". – Rząd spróbuje podważyć sprzedaż PKP Energetyki, wykorzystując fakt, że PKP pozbyły się aktywów, które w innych aktach prawnych są wymienione jako elementy infrastruktury, których zbywać nie wolno. Czy to się uda, zależy jednak od zapisów w umowach, które nie są jawne – uważa Adrian Furgalski.

A drugi scenariusz? – Jeśli się nie uda, rząd może negocjować z funduszem CVC wydzielenie elementów infrastruktury służących zasilaniu kolei i ich zwrot. Kompromis w tej sprawie jest możliwy, bo funduszowi na pewno nie opłaca się iść na wojnę z rządem, który ustala warunki na rynku energetycznym i kolejowym – powiedział "DGP" Jakub Majewski.

Informacja o niewydanych środkach nożem w plecy

Gazeta przypomina też, że w ciągu ostatnich dni w odpowiedzi na interpelację europosła PiS Tomasza Poręby Komisja Europejska poinformowała, że do września Polska wykorzystała tylko 61 proc. środków na kolej. – Taka informacja z Brukseli to nóż w plecy dla odchodzącej ekipy. Z tej perspektywy zapewnianie, że nie stracimy ani euro, było robieniem opinii publicznej w balona – ocenia Adrian Furgalski z ZDG TOR. Jak czytamy, rozliczenie dotacji będzie czarnym dniem dla kolei w Polsce. Dlatego ma być skorelowane z falą dymisji w PKP.

–  Kluczową sprawą z punktu widzenia realizacji założonych planów nie są struktury państwa, inwestora czy wykonawców, lecz ludzie. Kto w tych strukturach będzie –  to jest kluczowa sprawa. 67 mld zł na program to dwa razy tyle co w minionej perspektywie. Czy w strukturach będą ludzie odpowiedzialni, a więc znający problemy i świadomi tych problemów, czy może przyjdą ludzie bez tej świadomości? – komentował były prezes PKP SA Andrzej Wach w wypowiedzi podczas Kongresu Kolejowego w Katowicach, którą cytujemy TUTAJ.

Jerzy Polaczek ujawnił w gazecie koncepcję powrotu PiS do projektu superszybkich pociągów łączących Warszawę z Łodzią i Poznaniem. – Środki miałyby pochodzić m.in. z UE i od inwestora prywatnego w ramach umowy PPP – stwierdził Jerzy Polaczek.

Andrzej Adamczyk: audyt w Grupie PKP będzie konieczny

Andrzej Adamczyk, poseł PiS, członek sejmowej Komisji Infrastruktury i osoba typowana na ministra MIR, źle ocenia dokonania poprzedniej PKP PLK w realizacji inwestycji kolejowych.

– Już trzy lata temu na wspólnej konferencji prasowej z prezesem Jarosławem Kaczyńskim ostrzegaliśmy, że Polsce grozi niebezpieczeństwo niewykorzystania ogromnej części funduszy unijnych przeznaczonych na modernizację i przebudowę linii kolejowych, zakup nowego taboru i remont starego. Wtedy nas nie słuchano, a nawet byliśmy wyśmiewani przez polityków z koalicji PO-PSL. Niestety okazało się, że to my mamy rację, bo teraz Bruksela twierdzi, że możemy nie wykorzystać na inwestycje kolejowe od 4 do 6 mld zł (...) Nie czuję z tego powodu żadnej satysfakcji, bo chciałbym, aby polska kolej się rozwijała – powiedział w rozmowie z dziennikarzem Naszego Dziennika poseł Adamczyk.

– Nowy rząd będzie musiał szybko dokonać audytu w Grupie PKP, aby wiedzieć jakie problemy zostawiła nam „w spadku” koalicja PO – PSL – dodał typowany na ministra poseł.

Powstanie Ministerstwo Energetyki i Surowców?

Również na polu energetyki PiS ma zupełnie nowe pomysły na funkcjonowanie gospodarki. Kryzys w polskich kopalniach to jedno z najpoważniejszych wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć nowa ekipa rządząca. Prawo i Sprawiedliwość postuluje powołanie nowego resortu – Ministerstwa Energetyki i Surowców, by zapewnić ścisłą współpracę sektorów energetycznego i węglowego. Proponuje, by reformę polskiego górnictwa rozpocząć od analizy potencjału każdej kopalni, a zmiany oprzeć na tych najlepszych. Więcej na temat planów PiS w tym zakresie przeczytasz na portalu Rynek-Infrastruktury.pl

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Prawo i polityka

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Michał Szymajda 05 lutego 2016

Nowy rząd zaprzysiężony

Prawo i polityka

Nowy rząd zaprzysiężony

ew, Rynek Infrastruktury 16 listopada 2015

Poseł PiS o zmianach na kolei

Prawo i polityka

Poseł PiS o zmianach na kolei

lk Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

PiS: Nowak mija się z prawdą

Prawo i polityka

PiS: Nowak mija się z prawdą

Rynek Infrastruktury/Rynek Kolejowy 12 marca 2013

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

Prawo i polityka

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

ez, Rynek Kolejowy 15 maja 2013

Prof. Gliński: Brakuje myśli strategicznej na kolei

Prawo i polityka

Zobacz również:

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Prawo i polityka

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Michał Szymajda 05 lutego 2016

Nowy rząd zaprzysiężony

Prawo i polityka

Nowy rząd zaprzysiężony

ew, Rynek Infrastruktury 16 listopada 2015

Poseł PiS o zmianach na kolei

Prawo i polityka

Poseł PiS o zmianach na kolei

lk Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

PiS: Nowak mija się z prawdą

Prawo i polityka

PiS: Nowak mija się z prawdą

Rynek Infrastruktury/Rynek Kolejowy 12 marca 2013

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

Prawo i polityka

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

ez, Rynek Kolejowy 15 maja 2013

Prof. Gliński: Brakuje myśli strategicznej na kolei

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5