Partnerzy serwisu:
Prawo

PiS: Nowak mija się z prawdą

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
PiS: Nowak mija się z prawdą
Po Solidarnej Polsce krytykującej ministra transportu przyszedł czas na Prawo i Sprawiedliwość. Posłowie Krzysztof Tchórzewski i Andrzej Adamczyk stwierdzili dzisiaj, że Sławomir Nowak żyje w zupełnie innej rzeczywistości i zupełnie mija się z prawdą w swoich deklaracjach.

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury mówił na konferencji prasowej, że minister Sławomir Nowak lekceważy sprawy kolei w Polsce i mija się z prawdą mówiąc od nich. Bronił on zarzutów prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego pod adresem rządu, który podczas debaty o wniosku nieufności oskarżył Donalda Tuska i jego ekipę o nieudolność przy wdrażaniu rozkładów jazdy kolei, przywołując grudniowe problemy Kolei Śląskich. Resort Transportu odpowiedział, że rozkład w ubiegłym roku był wdrożony prawidłowo, ale śląski przewoźnik miał kłopoty z obsługą planowanych połączeń.

Zdaniem Krzysztofa Tchórzewskiego nie zdejmuje to odpowiedzialności ministra Nowaka za niedogodności pasażerów Kolei Śląskich. – Te problemy na Śląsku nie są tylko problemami marszałka i sejmiku To, że w jakiś sposób prawny finansowanie Przewozów Regionalnych zostało skierowane do marszałków, nie znaczy, że zdejmuje odpowiedzialność rządu za to co się dzieje – stwierdził poseł PiS. – Trzeba wziąć pod uwagę, że codziennie koleją jeździ ok. 1 mln osób, z czego ok. 700 tys. do szkoły i do pracy. To są rzeczy bardzo poważne i nie można migać się od odpowiedzialności – dodał.

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury nawiązał też do zarzutów prezesa PiS dotyczacych rosnącego zadłużenia spółek kolejowych. Powiedział on, że zadłużenie grupy  PKP w 2007 r. wynosiło 200 mln zł, a obecnie wynosi ono 2 mld zł. Krzysztof Tchórzewski tłumaczył dziś, że Jarosław Kaczyński mówił o wyniku finansowym jednej spółki – PKP Polskich Linii Kolejowych. Odniósł się także do wyjaśnień Ministerstwa Transportu w tej sprawie.

– Pan minister Nowak stwierdził, że zadłużenie grupy PKP w momencie kiedy PO obejmowało władzę wynosiło 6,5 mld zł, a teraz wynosi ok. 4 mld zł, a zatem to jest inna sprawa. To dotyczy starego tzw. historycznego zadłużenia, które zostało wyłonione z PKP po wdrożeniu nowych przepisów w 2001 r. Rzeczywistość jest taka, że realizując program przeniesienia zarządzania nad PKP Polskie Linie Kolejowe z PKP SA na Ministerstwo Transportu, rząd wykupił przez Fundusz Kolejowy od PKP SA udziały za 2 mld zł w PKP Polskich Liniach kolejowych i ta kwota została ze starego zadłużenia spłacona. Natomiast bieżące zadłużenie PKP PLK jest tragiczne. W 2012 r. wyniosło 700 mln zł, a narastająco to jest 2,1 mld zł. Jeżeli dodamy do tego zadłużenie innych spółek kolejowych z ostatnich 3 lat rządów Donalda Tuska to łącznie wynosi ono 3 mld zł – obliczył poseł Tchórzewski.

Poseł Adamczyk zauważył, że według ministra Nowaka, rząd Platformy Obywatelskiej „przejął stajnię Augiasza urządzoną PiS, że uregulował kwestie związane z dokumentacją techniczną, z przygotowaniem procesu budowy dróg ekspresowych i autostrad”. – Przypomnę panu Nowakowi, że to jego kompani polityczni, odnosząc się do programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 uchwalonego za rządu PiS, powiedzieli, że tylko ludzie nie mający w sobie odwagi, tylko tchórzliwi są w stanie wyznaczyć tak niskie poziomy ilości autostrad i dróg ekspresowych, mowa o programie 3200 km dróg. Wówczas powiedziano, że PO zbuduje 4 tys. km dróg krajowych i autostrad – przypomina poseł PiS.

Rząd PO zdołał znowelizować program budowy dróg krajowych i autostrad w styczniu 2011 roku. – Zweryfikował go po tym, jak się okazało, że nieudacznicy z rządu Tuska nie byli w stanie pokonać progów wyznaczonych przez program, które sami sobie ustalili – mówi poseł. Adamczyk zaznacza, że rząd wybudował jedynie część z zapowiadanych kilometrów dróg, a minister odpowiedzialny za infrastrukturę do dziś nie zna stanu wybudowanych dróg. Dodaje, że od 7 października 2012 roku nie może doczekać się od GDDKiA odpowiedzi na swoje pytania dotyczące liczby kilometrów sieci drogowej wybudowanej od 7 listopada 2007 roku do listopada 2012 roku.

Poseł Adamczyk odnosi się również do kwestii ceny budowy 1 km autostrady w naszym kraju. – Nowak mówi, że w Polsce realizuje się inwestycje w średniej europejskiej. Nowak wskazał kraje alpejskie. Ale nie powiedział jednej kwestii – że tanie autostrady buduje się w Niemczech, w Słowenii, Danii i Chorwacji. Jest to dowód na to, że rząd nie panuje nad kosztami realizacji inwestycji – uważa Andrzej Adamczyk. – Chcielibyśmy rozliczyć Nowaka za wszystko, co zrobił na autostradach. Zaczniemy od A1 – od zawyżanych kosztów, zablokowanych odcinków. Na nadzwyczajnym posiedzeniu komisji infrastruktury będziemy pytali i oczekiwali na odpowiedzi dotyczące między innymi słynnego mostu MA532 – zapowiada poseł.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Prawo i polityka

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Michał Szymajda 05 lutego 2016

Nowy rząd zaprzysiężony

Prawo i polityka

Nowy rząd zaprzysiężony

ew, Rynek Infrastruktury 16 listopada 2015

Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?

Prawo i polityka

Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza/Dziennik Gazeta Prawna 03 listopada 2015

Poseł PiS o zmianach na kolei

Prawo i polityka

Poseł PiS o zmianach na kolei

lk Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

Prawo i polityka

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

ez, Rynek Kolejowy 15 maja 2013

Prof. Gliński: Brakuje myśli strategicznej na kolei

Prawo i polityka

Zobacz również:

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Prawo i polityka

Posłowie PiS w Pesie. Przedstawili pomysły na wspieranie eksportu

Michał Szymajda 05 lutego 2016

Nowy rząd zaprzysiężony

Prawo i polityka

Nowy rząd zaprzysiężony

ew, Rynek Infrastruktury 16 listopada 2015

Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?

Prawo i polityka

Szybkie zmiany w PKP? Co zrobi rząd PiS?

jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza/Dziennik Gazeta Prawna 03 listopada 2015

Poseł PiS o zmianach na kolei

Prawo i polityka

Poseł PiS o zmianach na kolei

lk Rynek Kolejowy 19 stycznia 2016

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

Prawo i polityka

PiS: Trzeba podwoić liczbę pasażerów kolei

ez, Rynek Kolejowy 15 maja 2013

Prof. Gliński: Brakuje myśli strategicznej na kolei

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5