Skracanie czasów przejazdu pomiędzy największymi miastami ma być narzędziem do pozyskiwania nowych klientów kolei. Dotychczasowe doświadczenia z uruchamiania przez PKP Intercity szybkich połączeń ekonomicznych są dobre, choć przewoźnik nie informuje jeszcze o ewentualnym zwiększeniu liczby obsługiwanych w ten sposób tras. Projekt przyszłorocznego rozkładu przewiduje kursy w krótszych niż dotychczas relacjach.
Korekta rozkładu jazdy wprowadzona 31 sierpnia przyniosła m. in. skrócenie czasu przejazdu najszybszym pociągiem relacji Warszawa – Szczecin. Mowa tu o jedynym na tej trasie kursie kategorii EIP, a więc obsługiwanym jednostką Pendolino. Umożliwia on poranny dojazd do stolicy i popołudniowy powrót do Szczecina.
– Od września skrócenie czasu zyskało połączenie pociągu EIP 1800 z Warszawy do Szczecina. Pociąg ten jeździ z czasem 4 godz. 12 min – przypomina Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity. Dodaje, że na ofertę w dużej mierze wciąż wpływają toczące się na wielu liniach kolejowych prace modernizacyjne.
Ekspresy z Łodzi do Białegostoku są popularne
Po ich zakończeniu narodowy przewoźnik spodziewa się możliwości zaoferowania swoim podróżnym kolejnych rekordowo krótkich czasów przejazdu. Dodajmy, że na trasie Łódź – Warszawa – Białystok w ostatnim czasie efekt ten osiągnięto także dzięki wprowadzeniu do rozkładu kursów z bardzo ograniczoną liczbą postojów. Zatrzymania zaplanowano wyłącznie na łódzkim Widzewie, na trzech warszawskich dworcach Zachodnim, Centralnym i Wschodnim oraz na białostockim przystanku Zielone Wzgórza.
Dzięki temu czas przejazdu pociągami
IC Prząśniczka czy
IC Esperanto w pełnej relacji Łódź Fabryczna – Białystok wynosi ok. 2 godz. 40 min i jest o 40-50 min krótszy niż pozostałymi kursami bezpośrednimi. – Połączenia te cieszą się dużą popularnością – podkreśla nasz rozmówca. Zaznacza jednocześnie, że o szczegółach zmian w ofercie wprowadzanych wraz z wejściem nowego rocznego rozkładu jazdy przewoźnik będzie informował bliżej terminu startu jego obowiązywania, a więc 14 grudnia.
„Uszatek” i „Prząśniczka” tylko do Warszawy
Tym niemniej dane zawarte w prowadzonym przez PKP PLK Portalu Pasażera sugerują przebudowę oferty połączeń o charakterze ekspresowym. Między Łodzią a Białymstokiem mają kursować tylko pociągi zatrzymujące się na stacjach pośrednich m. in. w Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie czy Tłuszczu. W zamian z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Wschodniej po 8:00 pojedzie IC Uszatek, który nie zatrzyma się między Widzewem a Warszawą Zachodnią. Taką samą siatkę postojów ma mieć IC „Prząśniczka” (odjazd do Warszawy przed 18:00).