Szwedzi na poważnie biorą plany zastąpienia komunikacji lotniczej nocnymi pociągami, tam gdzie jest to uzasadnione. Wytypowali właśnie odcinek, który chcą „aktywować” w ten sposób w najbliższych latach.
Szwedzka agencja transportowa Trafikverket zasugerowała trasę Malmö – Kolonia do reaktywacji pociągów nocnych. Zadania wyznaczenia pierwszej trasy nocnej do codziennej obsługi wyznaczył agencji szwedzki rząd. Zdaniem Trafikverket codzienne pociągi mogłyby ruszyć od grudnia 2022 roku. Agencja musiała wziąć pod uwagę czas przejazdu pociągu, możliwości prawne ich uruchomienia, stan infrastruktury oraz, oczywiście, tak wyznaczyć trasę, aby była ona popularna. Anna Fällbom, dyrektor wydziału ruchu i transportu agencji, uznała, że przejazd pociągu Kolonia – Malmö odbędzie się w akceptowalnym czasie, który przekona potencjalnych pasażerów chętnych do nocnej podróży w kuszetce lub wagonie sypialnym. Fällbom uznała również, że spore możliwości leżą przed odcinkiem Sztokholm – Hamburg.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w Szwecji na chwilę obecną w zasadzie tylko jeden operator jest w stanie zapewnić wagony do obsługi międzynarodowego połączenia. Chodzi o prywatną spółkę Snälltågget, która posiada wszelkie zezwolenia na wjazd do Niemiec i w sezonie letnim 2020 po raz pierwszy od lat zapewni możliwość pokonania nocą odcinka z Berlina do Malmö
codziennie (w sezonie 2019 pociągi na tej trasie kursowały tylko latem, 3 razy w tygodniu). Tabor, którym dysponuje spółka nie odpowiada jednak temu, czego oczekują pasażerowie w XXI wieku. Na to również zwracają uwagę szwedzcy urzędnicy.
Pociągi z Malmö mogą dojechać do Kolonii na trzy sposoby. Mogą skorzystać,
tak jak letnie pociągi Snälltågget, z promu łączącego Trelleborg w Szwecji i Sassnitz w Niemczech, przez Morze Bałtyckie. Mogą też pojechać przez Danię, korzystając z lądowej linii przez Odense, lub korzystając z promu łączącego Danię z Niemcami (Rodby – Puttgarden). Z punktu widzenia posiadanego doświadczenia i logistyki (przejazd przez dwa kraje, a nie trzy), prawdopodobna jest ta pierwsza trasa, z wykorzystanie promu, a później przejazd przez Berlin, będący dużym generatorem ruchu. Obecnie przejazd pociągu między Berlinem a Malmö trwa 12 godzin. Klasyczny skład pokona odcinek między Berlinem a Kolonią w około 5 godzin.