NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu

| Michał Szymajda 11.09.2020 1,4k

Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu
Pociąg spółki Snälltåget na stacji w Malmofot. M. Szymajda
Rząd szwedzki podjął decyzję o bezpośrednim powierzeniu projektowanych przewozów nocnych między Szwecją a Niemcami. Co prawda nie wybrano jeszcze operatora, ale decyzja o powierzeniu budzi zdziwienie.
Dlaczego? Ponieważ istnieje realna obawa, że przewozy zostaną powierzone którejś z dużych europejskich kompanii subsydiowanych przez państwo. Na przykład, do państwowej szwedzkiej SJ lub do Kolej Austriackich, które w Europie zbudowały sieć połączeń nocnych. Obie firmy są dotowane przez państwo, co, zdaniem stowarzyszenia Allrail doprowadzić do zepsucia rynku.

Dotąd bowiem przewozy między Szwecją a Niemcami komercyjnie wykonywał prywatny operator Snälltåget. Od kilku lat ta firma latem otwierała połączenia z Berlina do Malmo, korzystając z przeprawy promowej pomiędzy Sassnitz a Trelleborgiem. W tym roku, w związku z planowany wzrostem zainteresowania nocnymi połączeniami, planowano w sezonie letnim uruchomić codzienne pociągi, jednak ze względu na epidemię koronawirusa, pociągi nie ruszyły wcale. Także dlatego, że przewoźnik promowy zrezygnował z połączenia, z którego korzystał nocny pociąg. Zakupione od DB wagony do połączenia cierpliwie czekają na wykorzystanie w 2021 roku.

Allrail zauważa, że sybsydiowanie któregoś z państwowych operatorów i zlecanie im, za dodatkowe pieniądze, otwarcia połączeń jest psuciem rynku. Zwłaszcza w sytuacji, gdy coraz więcej prywatnych firm decyduje się na otwarcie biznesu za własne pieniądze. Jak Snälltåget, czy RegioJet lub Alpine-Sylt Express w innej części Europy.

Teraz Trafikverket – szwedzka administracja transportowa, ma wybrać operatora w drodze bezpośredniego powierzenia. Raport dotyczący możliwości rozwoju połączeń nocnych ze Szwecji, z maja 2020 sugerował wybór austriackiego ÖBB. Szwedzki rząd przeznaczy na opracowanie konkretnego rozkładu i przygotowanie taboru do kursowania 300 milionów koron (135 milionów złotych). Pociągi mają ruszyć na trasie Sztokholm – Hamburg i Malmo – Bruksela. Piszemy o tym tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5