NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu

| Michał Szymajda 11.09.2020 52

Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu
Pociąg spółki Snälltåget na stacji w Malmofot. M. Szymajda
Rząd szwedzki podjął decyzję o bezpośrednim powierzeniu projektowanych przewozów nocnych między Szwecją a Niemcami. Co prawda nie wybrano jeszcze operatora, ale decyzja o powierzeniu budzi zdziwienie.
Dlaczego? Ponieważ istnieje realna obawa, że przewozy zostaną powierzone którejś z dużych europejskich kompanii subsydiowanych przez państwo. Na przykład, do państwowej szwedzkiej SJ lub do Kolej Austriackich, które w Europie zbudowały sieć połączeń nocnych. Obie firmy są dotowane przez państwo, co, zdaniem stowarzyszenia Allrail doprowadzić do zepsucia rynku.

Dotąd bowiem przewozy między Szwecją a Niemcami komercyjnie wykonywał prywatny operator Snälltåget. Od kilku lat ta firma latem otwierała połączenia z Berlina do Malmo, korzystając z przeprawy promowej pomiędzy Sassnitz a Trelleborgiem. W tym roku, w związku z planowany wzrostem zainteresowania nocnymi połączeniami, planowano w sezonie letnim uruchomić codzienne pociągi, jednak ze względu na epidemię koronawirusa, pociągi nie ruszyły wcale. Także dlatego, że przewoźnik promowy zrezygnował z połączenia, z którego korzystał nocny pociąg. Zakupione od DB wagony do połączenia cierpliwie czekają na wykorzystanie w 2021 roku.

Allrail zauważa, że sybsydiowanie któregoś z państwowych operatorów i zlecanie im, za dodatkowe pieniądze, otwarcia połączeń jest psuciem rynku. Zwłaszcza w sytuacji, gdy coraz więcej prywatnych firm decyduje się na otwarcie biznesu za własne pieniądze. Jak Snälltåget, czy RegioJet lub Alpine-Sylt Express w innej części Europy.

Teraz Trafikverket – szwedzka administracja transportowa, ma wybrać operatora w drodze bezpośredniego powierzenia. Raport dotyczący możliwości rozwoju połączeń nocnych ze Szwecji, z maja 2020 sugerował wybór austriackiego ÖBB. Szwedzki rząd przeznaczy na opracowanie konkretnego rozkładu i przygotowanie taboru do kursowania 300 milionów koron (135 milionów złotych). Pociągi mają ruszyć na trasie Sztokholm – Hamburg i Malmo – Bruksela. Piszemy o tym tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5