Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
11-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szwecja wybierze operatora nocnych pociągów międzynarodowych bez przetargu
fot. M. SzymajdaPociąg spółki Snälltåget na stacji w Malmo
Rząd szwedzki podjął decyzję o bezpośrednim powierzeniu projektowanych przewozów nocnych między Szwecją a Niemcami. Co prawda nie wybrano jeszcze operatora, ale decyzja o powierzeniu budzi zdziwienie.

Dlaczego? Ponieważ istnieje realna obawa, że przewozy zostaną powierzone którejś z dużych europejskich kompanii subsydiowanych przez państwo. Na przykład, do państwowej szwedzkiej SJ lub do Kolej Austriackich, które w Europie zbudowały sieć połączeń nocnych. Obie firmy są dotowane przez państwo, co, zdaniem stowarzyszenia Allrail doprowadzić do zepsucia rynku.

Dotąd bowiem przewozy między Szwecją a Niemcami komercyjnie wykonywał prywatny operator Snälltåget. Od kilku lat ta firma latem otwierała połączenia z Berlina do Malmo, korzystając z przeprawy promowej pomiędzy Sassnitz a Trelleborgiem. W tym roku, w związku z planowany wzrostem zainteresowania nocnymi połączeniami, planowano w sezonie letnim uruchomić codzienne pociągi, jednak ze względu na epidemię koronawirusa, pociągi nie ruszyły wcale. Także dlatego, że przewoźnik promowy zrezygnował z połączenia, z którego korzystał nocny pociąg. Zakupione od DB wagony do połączenia cierpliwie czekają na wykorzystanie w 2021 roku.

Allrail zauważa, że sybsydiowanie któregoś z państwowych operatorów i zlecanie im, za dodatkowe pieniądze, otwarcia połączeń jest psuciem rynku. Zwłaszcza w sytuacji, gdy coraz więcej prywatnych firm decyduje się na otwarcie biznesu za własne pieniądze. Jak Snälltåget, czy RegioJet lub Alpine-Sylt Express w innej części Europy.

Teraz Trafikverket – szwedzka administracja transportowa, ma wybrać operatora w drodze bezpośredniego powierzenia. Raport dotyczący możliwości rozwoju połączeń nocnych ze Szwecji, z maja 2020 sugerował wybór austriackiego ÖBB. Szwedzki rząd przeznaczy na opracowanie konkretnego rozkładu i przygotowanie taboru do kursowania 300 milionów koron (135 milionów złotych). Pociągi mają ruszyć na trasie Sztokholm – Hamburg i Malmo – Bruksela. Piszemy o tym tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

Zobacz również:

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

Prawo i polityka

Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu

inf. pras 23 marca 2023

Allrail: zakup push-pulli przez PKP Intercity zaszkodzi rynkowi

Tabor i technika

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Biznes

Frecciarossa w Paryżu. Koleje Włoskie chcą konkurować z francuskim

Roman Czubiński, Jakub Madrjas 01 września 2021

AllRail: Rozwój transeuropejskich pociągów wstrzymują liczne bariery

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5