NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Tunelem Gotarda pojadą pociągi dużych prędkości Stadlera [film]

| Jakub Madrjas 01.06.2016 128

Koleje Szwajcarskie SBB zamówiły 29 11-członowych wielosystemowych zespołów trakcyjnych EC250. Pojazdy te, nazwane przez SBB Giruno, będą wykorzystywane na trasach transalpejskich w relacji Zurych – Mediolan i pojadą przez otwierany dziś najdłuższy tunel świata.
Opracowywany właśnie nowy pociąg dużych prędkości Stadler EC250 ma poruszać zarówno po konwencjonalnych odcinkach linii kolejowych, jak i po sieci kolei dużych prędkości z prędkością 249 km/h. Jak zapewnia producent, dzięki bogatemu, komfortowemu wyposażeniu i szerokiej ofercie wagonu restauracyjnego podróż na trasach między europejskimi metropoliami będzie dla pasażerów krótką przygodą.

O tym, że wraz z rozwojem nowych rodzin pojazdów Stadler będzie chciał opracować pociągi dużych prędkości producent informował od wielu lat. W końcu w 2014 roku udało się wygrać przetarg na dostawę 29 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych EC 250 do obsługi linii dalekobieżnych w Szwajcarii, jak również międzynarodowych połączeń Szwajcarii z Niemcami, Austrią i Włochami.

Wyzwanie dla taboru

Na tej trasie do Włoch pociągi pojadą z wykorzystaniem nowego Tunelu Gotarda - najdłuższego tunelu świata. - Tego typu tunele stanowią kolejne wyzwanie dla taboru kolejowego, szczególnie w zimie, kiedy różnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz tunelu wynieść może nawet 50 stopni. Gwałtownie topniejący śnieg i lód powodować może zwarcia elektryczne i w efekcie unieruchomienie pojazdu w tunelu. Konstrukcja pojazdów uwzględniać musi te szczególne wymagania. Dlatego również pojazdy dla SBB testowane będą w komorze klimatycznej - mówił "Rynkowi Kolejowemu" Stanisław Skalski, dyrektor handlowy i członek zarządu Stadler Polska, obecnie pracujący w australijskim oddziale koncernu.

Pojazd wyposażony będzie w 3 systemy zasilania: 15kV (Szwajcaria, Austria i Niemcy) oraz 3kV i 25kV (Włochy) z automatycznym przełączaniem w trakcie jazdy. Dodatkowo będzie dysponował czterema systemami samoczynnego hamowania pociągu: europejskim ETCS, jak również PZB i LZB (Niemcy), SCMT (Włochy) i Integra/ZUB (Szwajcaria), które będą ze sobą współdziałać, przejmując automatycznie swoją funkcję na sieci każdego z 4 krajów.

Niskopodłogowe pociągi dużych prędkości

Jak tłumaczył Skalski, nowością i wyzwaniem są również wymagania SBB dotyczące spełnienia szwajcarskiej ustawy o prawach osób  o ograniczonej możliwości poruszania się. Ustawa ta stawia wyższe wymagania niż TSI PRM. Z tego względu nowe pojazdy Stadlera umożliwiać będą dostęp osobom na wózkach inwalidzkich bez użycia windy. Wymaga to zastosowania w pojeździe wejść na poziomie 550 mm (Szwajcaria i Włochy), jak również 760 mm (Niemcy). Pomoże to również spełnić bardzo wyśrubowane wymagania SBB dotyczące krótkiego czasu postoju na stacjach. - W rezultacie powstał pierwszy nowoczesny, niskopodłogowy pociąg wysokiej prędkości - mówił ówczesny członek zarządu Stadler Polska.
 
Schemat pociągów EC250. Rys. Stadler

Pociągi mają też oferować możliwość indywidualnej aranżacji przedziałów. Konstrukcja pudła wagonu jest hermetyczna co bardzo poprawi komfort podróży. Christian Spichiger, prezes Stadler Group na Europę Środkowo-Wschodnią podkreśla, że pojazd musi uzyskać homologację w czterech krajach: Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i Austrii. - W każdym z tych krajów obowiązuje inny system dostaw mocy i inne przepisy bezpieczeństwa – mówi Spichiger.


Dzisiaj uroczyste otwarcie i przekazanie w użytkowanie szwajcarskim kolejom najdłuższego i najgłębszego tunelu na świecie.


EC 250 – najważniejsze cechy pojazdu
  • Niskopodłogowe wejście przy wszystkich drzwiach
  • Jasne, przyjazne dla pasażerów wnętrze
  • Szczelne, klimatyzowane przedziały pasażerskie i kabina maszynisty
  • Dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych toaleta w systemie zamkniętym w części niskopodłogowej obu klas
  • Strefy toalet wyposażone w 3 toalety każda: męską, damską i wspólną
  • Niezależne wejście dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich na P55 i P76
  • Duże, bezstopniowe platformy wejściowe
  • Przedziały wielofunkcyjne i rowerowe w przedziale pasażerskim
  • Resorowane pneumatyczne wózki napędne i toczne
  • Ergonomicznie skonfigurowana kabina maszynisty
  • Podwójne wyposażenie trakcyjne składające się z 4 układów przeniesienia napędu
  • System sterowania pojazdem z magistralą pociągu i komputerem diagnostycznym
  • Homologacja według TSI Highspeed
  • Wyposażenie podnoszące komfort podróży podczas eksploatacji na długich trasach
  • Automatyczny sprzęg cięgłowo-zderzakowy
  • Możliwość eksploatacji w trakcji podwójnej
EC 250 – specyfikacja techniczna
  • Klient: SBB AG, ruch pasażerski
  • Obszar zastosowania dopuszczenia: CH/DE/AT/IT
  • Szerokość toru: 1435 mm
  • Oznaczenie: RABe 501
  • Napięcie zasilania: 15 kV 16,7 Hz / 25 kV
  • 50 Hz / 3 kV DC
  • Układ osi: 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’ 2’ Bo’ Bo’ 2’ 2’ 2’
  • Ilość pojazdów: 29
  • Włączenie do ruchu: 2019 –2021 (testy 2017–2021)
  • Miejsca siedzące: 403 (1 kl. 117 / 2 kl. 286)
  • Miejsca w wagonie restauracyjnym: 17
  • Wysokość podłogi: Podłoga niska 940 mm; Podłoga wysoka 1200 mm
  • Szerokość wejścia: 900 mm
  • Siła ściskania wzdłużnego: 1500 kN
  • Długość nad sprzęgiem: 202 000 mm
  • Szerokość pojazdu: 2900 mm
  • Wysokość pojazdu: 4255 mm
  • Rozstaw osi: Wózek motorowy 2750 mm; Wózek toczny 2700 mm
  • Średnica koła napędowego, nowego: 920 mm
  • Średnica koła tocznego, nowego: 920 mm
  • Maks. moc koła: 6000 kW
  • Siła pociągowa przy rozruchu: 300 kN
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Szwajcaria (95)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Szwajcaria (95)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS