Linia kolejowa nr 353 będzie przechodziła w najbliższym czasie kilka remontów w efekcie rozpisanych kilku przetargów. Szczególnie zainteresowały naszych czytelników prace prowadzone na odcinku kujawsko-pomorskim. Pytają oni, dlaczego PKP PLK przy okazji remontu linii z Jamielnika do Olsztyna remontuje perony, zaś w kierunku od Jamielnika do Ostrowitego k. Jabłonowa już nie. Jak się okazuje, nowe perony powstaną, ale później.
Linia kolejowa nr 353 z Poznania do Skandawy to linia przebiegająca przez województwa wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie. W przypadku tych dwóch ostatnich regionów PKP PLK ma w planach poprawę stanu infrastruktury. Jedno zadanie, obecnie realizowane, dotyczy remontu odcinka od Ostrowitego k. Jabłonowa do Jamielnika. Zaś drugie zadanie to remont torów wraz z peronami na odcinku od Jamielnika do Olsztyna.
Ta sama linia, ale rożne praceNa warmińsko-mazurskim modernizowanym odcinku linii kolejowej 353 po wykonaniu prac zostanie podniesiona prędkość pociągów pasażerskich ze 100 do 120 km/h. Towarowe pociągi pojadą z prędkością 80 km/h. Zamówienie podstawowe obejmie odcinek około 80 km od
granicy IZ Olsztyn (przed stacją Jamielnik) do stacji Olsztyn, za wyjątkiem stacji Jamielnik i Ostróda. Stacja Jamielnik i dalszy odcinek od Olsztyna do Korsz zostaną objęte pracami w kolejnych latach, od 2018 r., zamówieniem podobnym. Co więcej w trakcie projektowania jest już stacja Ostróda – prace projektowe zakończą się pod koniec 2017 r.
Podobne prace wykonane zostaną na kujawsko-pomorskim odcinku tej linii. Na
szlaku Ostrowite – Jamielnik PKP PLK wyremontują 33 km torów i 10 obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowanych zostanie także 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowane skrzyżowania otrzymają nową nawierzchnię oraz nowoczesną samoczynną sygnalizację przejazdową. Termin realizacji zadania to październik 2017 roku. Niestety, w projekcie tym zabrakło z kolei przebudowy peronów w Ostrowitem, Lipinkach oraz w stacji Biskupiec Pomorski. Rozbieżności w inwestycjach zauważyli także nasi czytelnicy. – Skoro PLK planuje remont trasy od Jamielnika do Olsztyna wraz z wymianą rozjazdów oraz budową nowych peronów, to podobnie powinno być na sąsiednim odcinku Ostrowite – Jamielnik – pyta jeden z nich.
Remont peronów też będziePKP PLK tłumaczy, że przebudowa peronów od Ostrowitego do Jamielnika wraz z innymi stacjami i przystankami na linii nr 353 została ujęta w oddzielnym projekcie, tzw. projekcie peronowym TSI. Nosi on nazwę „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), etap IV – infrastruktura pasażerska na liniach rewitalizowanych w ramach POIiŚ 2007 – 2013”.
Projekt przewiduje remonty na stacjach i przystankach: Więcławice, Wierzchosławice, Gniewkowo, Suchatówka, Papowo Toruńskie, Turzno, Kamionki Jezioro, Rychnowo Wielkie, Kowalewo Pomorskie, Zieleń, Wąbrzeźno, Książki, Jabłonowo Pomorskie, Ostrowite koło Jabłonowa, Lipinki, Biskupiec Pomorski. – Przebudowane i w pełni wyposażone zostaną perony, wybudowane zostaną pochylnie, przejścia pod i nad torami, zainstalowane zostaną windy oraz oznakowanie dotykowe i wizualne dla osób niepełnosprawnych. Projekt ma charakter multilokalizacyjny, dlatego zakres prac nie jest jednakowy dla każdej z lokalizacji – wyjaśnia Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Jak wyjaśnia, realizacja tego zadania została zaplanowana na lata 2020–2022, a szacunkowy całkowity koszt projektu to ok. 72 mln zł.
Inne inwestycjeRemont torów na linii 353 jest kolejną inwestycją, mającą na celu polepszenie przewozów na trasie z Torunia do Olsztyna. W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja 90 km trasy kolejowej z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego, co skróciło podróż o 20 minut. Obecnie przejazd między tymi miejscowościami trwa niecałe 70 minut, a pociągi pasażerskie jadą z prędkością 120 km/h.
Prace na odcinku linii pomiędzy Ostrowitem, Biskupcem Pomorskim a Jamielnikiem potrwają do końca września 2017 r. Dobiega też końca przebudowa peronu w Olsztynie Zachodnim. Od kwietnia rozpocznie się przebudowa peronów w Naterkach koło Olsztyna. Inwestycja dostosuje infrastrukturę do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 100 km/h dla towarowych. Koszt inwestycji to 59 mln zł.