Jak poinformował prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, sześć podmiotów złożyło wnioski o udział w postępowaniu na dostawę pociągów piętrowych do obsługi linii Warszawa-Łódź. To Pesa, Newag, Stadler, CAF, Skoda i Bombardier.
O zainteresowaniu Staldera, który ma w ofercie piętrowe pociągi Kiss kursujące w Szwajcarii, i czeskiej Skody, która dostarczyła ponad sto piętrowych składów City Elephant do Czech, Słowacji i państw Bałtyckich informowaliśmy już dawno. Nie jest niespodzianką udział w przetargu Bombardiera, który posiada w ofercie pociągi TwinDexx, ani wracającego do aktywności w Polsce hiszpańskiego CAFu.
O tym, że ofertę będzie chciała złożyć tez bydgoska Pesa informowaliśmy zaledwie kilka dni temu. Drugi krajowy producent - Newag - nie był gorszy i też zgłosił chęć udziału w przetargu. PKP Intercity nie wymagało doświadczenia w produkcji nowych pociągów piętrowych, dzięki czemu w postępowaniu mogą wziąć udział polscy producenci.
PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 10 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania przez 15 lat. Pojazdy mają być przeznaczone do obsługi relacji łączącej aglomerację łódzką z aglomeracją warszawską. Szacowany koszt inwestycji to 984 mln zł.
PKP Intercity wymaga wykonania w całości dostawy 10 pojazdów w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Najkorzystniejsza oferta wybrana zostanie na podstawie 5 kryteriów: ceny brutto za dostawę pojazdów (waga 33 proc.), ceny brutto usługi utrzymania tj. stawki za 1 km przebiegu (waga 12 proc.), wskaźnika NPV (waga 30 proc.), współczynnika masy pojazdu (15 proc.) oraz parametrów funkcjonalno użytkowych (waga 10 proc.). Kolejną nowością w zamówieniach PKP Intercity jest to, że wykonawca zostanie wybrany w drodze negocjacji.