Zmodernizowana przez RZD linia kolejowa oraz infrastruktura portowa w północnokoreańskim Rasonie została oficjalnie oddana do użycia pod koniec września. Faktycznie prace jeszcze się nie zakończyły i nowa linia praktycznie nie jest wykorzystywana, ale sam projekt pokazuje mocarstwowe ambicje RZD oraz to, że nic nie może stanąć na przeszkodzie realizacji nawet najbardziej skomplikowanych inwestycji, jeśli mają one poparcie Kremla.
Sygnałem do rozpoczęcia prac nad modernizacją linii kolejowej z Chasanu przez Tumangang do Rasonu było podpisane jeszcze w roku 2001 porozumienie o współpracy pomiędzy rządami Rosji i Korei Północnej. Skomplikowana sytuacja polityczna uniemożliwiła jednak podjęcie prac. Dopiero w roku 2006 rozpoczęto dyskusje o skali i zakresie projektu. Dwa lata później rozpoczęto, w ograniczonym zakresie, prace.
W roku 2009 powołano do życia joint-venture RasonKonTrans, które przejęło kontrolę nad realizacją projektu. Dominującą pozycję w ramach tego podmiotu ma strona rosyjska, której przypada 70% udziałów. Pozostałe 30% kontroluje Korea Północna. RasonKonTrans zawarł specjalne porozumienie z północnokoreańskim Ministerstwem Kolei, na mocy którego dzierżawi linię Rason – Tumangang na 49 lat.
W roku 2010 roboty budowlane ruszyły już pełną parą. Po roku jeszcze nie do końca zmodernizowaną trasą przejechał pierwszy pociąg pokazowy. W roku 2013 zakończono całość prac na linii kolejowej, jednak nie zrealizowano wszystkich zadań w samym porcie. Do czasu ich zakończenia zdecydowano się na użycie istniejącego nabrzeża nr 3 do przeładunku węgla, o ile będzie takie zainteresowanie ze strony firm chińskich czy rosyjskich. RZD nie podało daty zakończenia prac związanych z przygotowaniem nabrzeża umożliwiającego przeładunek kontenerów, ale zapewniają, że rozpoczną się one wkrótce.
Łącznie zmodernizowano 54 km linii kolejowej o podwójnym splocie (1453 mm i 1520 mm). Prace objęły również 18 mostów, 13 wiaduktów oraz 3 tunele. Położono ponad 50 km światłowodu. Przedstawiciele RZD wielokrotnie podkreślali, że prace objęły również graniczny "Most Przyjaźni".
Zmodernizowana infrastruktura pozwoli na realizację przewozu rzędu 4 mln ton rocznie. Docelowo planowane jest osiągnięcie przepustowości na poziomie ok. 17 mln ton ładunków rocznie, ale będzie to wymagało przebudowy istniejących lub budowy nowych terminali przeładunkowych oraz bocznic. Konieczna będzie również modernizacja linii kolejowej Chasan – Baranowski po stronie rosyjskiej. Tak rozbudowa nastąpi jednak dopiero w przypadku realizacji całej linii transkoreańskiej, czyli w niedającej się teraz określić przyszłości.
Łączna wartość projektu z uwzględnieniem prac nad nieistniejącym jeszcze nabrzeżem do przeładunku kontenerów zamknie się w kwocie 8,3 mld rubli.