Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szansa na powrót kolei do Mrągowa i Mikołajek?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
16-01-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szansa na powrót kolei do Mrągowa i Mikołajek?
fot. Antek Bojar, lic. CC0Dworzec kolejowy w Mikołajkach
PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają przeprowadzenie inwestycji infrastrukturalnych na nieczynnym fragmencie mazurskiej linii 223 zapewniającej najkrótsze połączenie z Olsztyna do Ełku. Na razie jednak wykorzystanie trasy, która mogłaby obsługiwać m.in. kurort w Mikołajkach, jest śladowe. Regularne pociągi towarowe nie kursują już także na odcinku Czerwonka – Mrągowo.

Linia kolejowa nr 223 jest obecnie wykorzystywana jedynie śladowo, głównie na odcinku Orzysz – Ełk. Remont tego fragmentu przeprowadzony był ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, które chciało zapewnić dostęp kolejowy do jednostki wojskowej w Orzyszu. Pociągi towarowe mogą kursować też pomiędzy Czerwonką a Mrągowem. 52-kilometrowy fragment Czerwonka – Mikołajki – Orzysz pozostaje natomiast zamknięty.

Cztery lata temu zarządca zamknął środkowy odcinek trasy

– Ruch towarowy nie jest tam prowadzony od 2015 r. – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jednocześnie informuje on, że zarządca w oparciu o rozmowy m.in. z samorządami przygotowuje projekty infrastrukturalne, które mogłyby zostać zrealizowane w nadchodzącej perspektywie finansowej UE 2021 – 2028. – Wśród propozycji są także prace na linii 223 – mówi, nie precyzując jednak, jaki miałyby mieć one charakter.

Ostatnią drobną inwestycją realizowaną na tej trasie była budowa podziemnego przejścia dla pieszych połączonego z przejazdem dla rowerzystów na terenie miejscowości Siedliska przy granicy z Ełkiem. – Z tego powodu we wrześniu 2018 r. nastąpiła przerwa w ruchu na odcinku Orzysz – Ełk – stwierdza nasz rozmówca. Inwestycja prowadzona była przez gminę Ełk, Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Dekada bez pociągów pasażerskich do serca Mazur

Tymczasem regularny ruch nie jest utrzymywany już nawet na początkowym 34-kiometrowym odcinku z Czerwonki do Mrągowa. Martyn Janduła wskazuje bowiem, że pociągi towarowe mogłyby kursować tam po złożeniu wniosku o dostęp do infrastruktury od zainteresowanego przewoźnika. Ostatni pociąg pasażerski z Olsztyna dotarł tam natomiast w kwietniu 2010 r.

Niespełna rok wcześniej, wraz z końcem sierpnia 2009 r., z rozkładu jazdy zniknęły bezpośrednie pociągi osobowe Olsztyn Główny – Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk. Początkowo ich likwidację tłumaczono rozpoczynającym się remontem wojskowym odcinka z Orzysza do Ełku, jednak po przywróceniu przejezdności trasy obsługi połączeń nie wznowiono. Tymczasem frekwencja w sezonie letnim ostatnim roku obsługi była tak duża, że składy zestawiano z dwóch autobusów szynowych i jednego wagonu pasażerskiego serii Bh pomiędzy nimi.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Infrastruktura

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 26 października 2019

Zobacz również:

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

Mikołajki pod kreską

Pasażer

Mikołajki pod kreską

Paweł Rydzyński 24 grudnia 2023

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Infrastruktura

Warmia: Trwa remont linii 223 do Biskupca [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 26 października 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij