NUMER 04/2019
NUMER 04/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
PKP podsumowują 2018 r.
szukaj
Śledź nas:

Jachty na tory? Ekscentryczny pomysł posła PiS dla linii do Mrągowa i Mikołajek

| Michał Szymajda 18.03.2019 4

Jachty na tory? Ekscentryczny pomysł posła PiS dla linii do Mrągowa i Mikołajek
Statek na pochylni na Kanale ElbląskimFot. rysnal, CC BY-SA 3.0
Poseł PiS Jerzy Gosiewski chciałby włączyć linię kolejową do systemu żeglugowego krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Na razie na większości linii nie kursują nawet pociągi.
Pomysł posła Gosiewskiego, przedstawiony w interpelacji poselskiej, jest, biorąc pod uwagę obecny stan linii, ekscentryczny. Poseł PiS widzi w nim pomysł na ożywienie regionu Wielkich Jezior Mazurskich.

– Wnoszę (…) aby w planie modernizacji tej linii uwzględnić możliwość jej wykorzystania do udrożnienia połączeń żeglownych na Mazurach. Wykorzystanie tej linii do zwiększenia połączeń żeglownych zwiększy szanse rozwojowe regionu Warmii i Mazur. (…) Jeziora, które na Mazurach są istotne, a których połączenie żeglowne byłoby wskazane, znajdują się tuż przy linii kolejowej lub co najwyżej w odległości kilkuset metrów od tej linii. Dlatego też istnieje możliwość wykorzystania wskazanej przeze mnie linii kolejowej jako głównej magistrali do transportu jednostek pływających pomiędzy rynnami.

Jachty na wagony

W dużym skrócie: poseł proponuje adaptację linii kolejowej w sposób umożliwiający transport jednostek pływających poprzez budowę bocznic, pochylni i stanowisk dokowania (rozładunek/załadunek) i niewielkie poszerzenie niektórych wiaduktów kolejowych. Koncepcja ta jest podobna nieco do tej, w jaki zorganizowano transport na Kanale Elbląskim, gdzie na części trasy działa wyciągarka na szynach, która przeprawia statki na różne poziomy. Poseł przedstawia nawet wstępny kosztorys, choć zwraca uwagę, że pochodzi z 2006 roku. Oprócz wykorzystania linii kolejowej 223 planuje on włączenie w kolej transportującą jachty np. Ełckiej Kolei Wąskotorowej. Na nabrzeżach szeregu jezior, np. Śniardw, Dadaj, czy ełckiego, powstać miałby system pochylni do transportu jachtów na wagony.

– Kluczowe znaczenie będzie tu miała sprawność systemu rozładowczo-załadunkowego. I tak przemieszczenie jednostki pływającej z Mikołajek do Mrągowa lub odwrotnie, łącznie z załadunkiem i rozładunkiem, nie powinno trwać dłużej niż 2 godziny (przyjęta średnia prędkość pociągu 35 km/h). Zbliżony czas można by przyjąć dla połączenia Ełku z Okartowem. Składy transportowe (platformy i wagon pasażerski) powinny oddawać charakter regionu – pisze poseł i proponuje, by linia kolejowa, przynajmniej na odcinku Mrągowo – Ełk, uzyskała status drogi wodnej. Znalazłaby się wtedy w gestii zarządu gospodarki wodnej. – Pozwoliłoby to utrzymywać trasę z funduszy centralnych – zauważa poseł Gosiewski, nie wykluczając jednak innych źródeł finansowania.

– Po ewentualnym zbudowaniu tego systemu do szlaku Wielkich Jezior Mazurskich przyłączonoby 50 nowych miejscowości zamieszkałych przez mniej więcej 130 tys. ludzi. Jednocześnie przybyłoby ok. 100 km nowych szlaków żeglownych. Obecnie w tej części Mazur dostępnych jest ok. 170 km szlaków żeglownych – czytamy w interpelacji.

Zła i dobra wiadomość z ministerstwa

Ministerstwo Infrastruktury na bardzo długi list posła odpowiedziało w „żołnierskich słowach”. – Kwestie związane z udrożnieniem dróg wodnych pozostają poza kompetencjami Ministra Infrastruktury – napisał podsekretarz stanu Andrzej Bittel, nie wdając się w dyskusję na temat sensowności inwestycji. Ale w odpowiedzi znalazł się cień nadziei na przywrócenie linii 223 statusu ważnej, szczególnie w sezonie turystycznym, linii którą do Mikołajek i Mrągowa dojeżdżaliby turyści.

Województwo warmińsko-mazurskie widzi szansę dla modernizacji linii do Mrągowa i Mikołajek, choć nie ma na to szans do 2023 roku.

– Wśród propozycji inwestycji rozważane są prace na linii kolejowej nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz. Propozycję tę zgłosił samorząd województwa warmińsko-mazurskiego. Ostateczna lista projektów będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych, w tym możliwością finansowania ww. prac w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Obecnie nie jest znana kwota dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe w ramach kolejnej perspektywy finansowej. W związku z powyższym, analiza zaproponowanych w interpelacji rozwiązań będzie mogła nastąpić w przypadku podjęcia decyzji o realizacji ww. projektu – napisał Andrzej Bittel.

Temat linii kolejowej 223, dzięki której jeszcze kilkanaście lat temu można było w najszybszy sposób dostać się z Olsztyna do Ełku, lub dojechać do Mikołajek albo Mrągowa, często powraca na naszym portalu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2019
NUMER 04/2019
W najnowszym numerze miesięcznika Grupa PKP podsumowuje 2018 rok. W kontekście gospodarki “narodowej” pytamy, jaka firma jest naprawdę polska. Poruszamy również najważniejsze aktualnie tematy: intermodalu, IV pakietu kolejowego oraz Krajowego Programu Kolejowego. Polecamy jak zawsze ciekawe rozmowy, m. in. z prezesem ŁKA Januszem Malinowskim.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5