Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
29-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
informacja prasowa MMR Group

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych
Fot. MMR Group PolskaObecnie w ponad 1420 tramwajach w Polsce zamontowane są produkty MMR Group TransComfort
Do lipca 2024 roku wszystkie autobusy w Polsce muszą posiadać systemy ostrzegania przed kolizją. Można podejrzewać, że już niedługo takie regulacje zaczną obowiązywać również w przypadku pojazdów szynowych, szczególnie komunikacji miejskiej. Technologie automatyzacji prowadzenia tramwajów, które maksymalizują bezpieczeństwo każdego uczestnika ruchu drogowego, ostrzegając przed przeszkodami i zagrożeniami natrasie przejazdu i wokół niego, staną się właściwie niezbędnym elementem wyposażenia.

Ograniczona widoczność, rozkojarzenie motorniczego czy nieprzewidywalne zachowanie innych uczestników ruchu drogowego to tylko niektóre z czynników, które mogą prowadzić do poważnych wypadków w komunikacji miejskiej. Inteligentne rozwiązania prewencyjne mają zatem ogromny potencjał w poprawie bezpieczeństwa różnych uczestników ruchu drogowego, nie tylko pasażerów tramwaju.

Rewolucje tramwajowe w polskich miastach

Od kilku lat można zaobserwować rewolucję tramwajową w polskich miastach – modernizowane są torowiska, ogłaszane kolejne przetargi na nowe pojazdy, wprowadzane rozwiązania cyfrowe. We Wrocławiu, w ramach #TORYwolucji, mija obecnie trzeci rok remontów torów, sieci trakcyjnej, zwrotnic i rozjazdów, a także wymiany i napraw pojazdów. Poznańskie MPK przebudowuje torowiska oraz dołącza do swojej floty kolejne nowe, w pełni niskopodłogowe i wyposażone w innowacyjne technologie tramwaje dwukierunkowe. Kraków zamówił ostatnio 60 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów, wyposażonych w nowoczesne rozwiązania audio/ video, które umożliwią wycofywanie z ruchu kolejnych wagonów wysokopodłogowych. Z kolei Tramwaje Warszawskie stawiają na inteligentne zajezdnie, zielone torowiska oraz na tzw. system zielonej fali dla taboru, czyli system kierowania sygnalizacją świetlną z wykorzystaniem danych GPS i przetwarzania ich w chmurze. Podobne inwestycje i przetargi ogłaszane są również w kolejnych miastach tak, aby podróżowanie tramwajami było zarówno wygodne, jak i bezpieczne, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych wszystkich uczestników ruchu.

Odczuwalne efekty rozwoju taboru i infrastruktury tramwajowej są natychmiastowe – płynność i szybkość przejazdów tramwajowych wzrastają, a liczba wypadków z udziałem pieszych czy samochodów spada. W ujęciu długoterminowym inwestycje tramwajowe przekładają się na oszczędność energii i ochronę środowiska.

Rozwiązania z branży automotive

Rewolucja tramwajowa nie kończy się wyłącznie na modernizacji taboru czy torowiska. Żyjemy w czasach ekstremalnie dynamicznego rozwoju IT i technologii – to właśnie rozwiązania z tego zakresu są podstawą do unowocześniania systemów w branży tramwajowej, zwiększających bezpieczeństwo na torach i drogach.

Kolejnym kamieniem milowym są systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych, do tej pory wykorzystywane głównie w branży automotive. W tym zakresie MMR Group
TransComfort wspólnie z wieloletnim partnerem, koncernem Continental i jego jednostką inżynierską Continental Engineering Services, wprowadza na rynek komplet systemów, na który składają się:

· przedni system ostrzegania przed kolizją, który wykrywa przeszkody przed tramwajem i alarmuje motorniczego;

· boczny system ostrzegania przez kolizją, który zapobiega kolizjom podczas skręcania tramwaju, jak również w przypadku pojazdu skręcającego przed tramwajem;

· system monitorowania kondycji motorniczego, który wykrywa senność lub rozproszenie uwagi motorniczego na podstawie pozycji głowy, ruchów gałek ocznych, czasu trwania i częstotliwości mrugania, geometrii twarzy i powierzchni skóry (bez naruszania prywatności!), a także informacji pochodzących z samego tramwaju, np. prędkości;

· wyświetlacz przezierny Head Up Display, który pozwala na wyświetlanie istotnych informacji związanych z pojazdem (np. prędkości, trasy itp.) przed motorniczym, w obrębie pola widzenia drogi przejazdu. Head Up Display eliminuje konieczność przekierowywania uwagi motorniczego – jego wzrok pozostaje na drodze;

· system audio Ac2ated Sound, który jest alternatywą dla tradycyjnych głośników i dzięki samodzielnej kalibracji pozwala na udoskonalenie jakości dźwięku i zrozumiałości komunikatów w każdym miejscu wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, przy jednoczesnej redukcji komponentów systemu audio.

Powyższe składają się na ekonomiczne rozwiązanie systemowe (możliwe do wdrożenia pojedynczo), przetestowane w warunkach rzeczywistych, np. w niemieckim Darmstadt. Wykorzystują połączenie różnorodnych czujników i technologii, m.in. kamer (wewnętrznych i surround view), czujników radarowych długiego i krótkiego zasięgu czy elektronicznych modułów sterujących.

Systemy ostrzegania przed kolizją od MMR Group TransComfort i Continental są możliwe do stosowania zarówno w nowych (w ramach OEM), jak i istniejących pojazdach. Co istotne, systemy wdrożone w ramach rynku wtórnego nie wymagają ponownej homologacji pojazdu.

Systemy ostrzegania przed kolizją w pojazdach tramwajowych są podstawą w przypadku zautomatyzowanego kierowania tramwajami i innymi pojazdami szynowymi. Nie tylko maksymalizują bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza pieszych, którzy ostatnio szczególnie często są ofiarami wypadków z udziałem tramwajów, ale także realnie usprawniają pracę motorniczych, co zwyczajnie podnosi atrakcyjność miejsca pracy u przewoźnika.

Rewolucja wymaga podejścia holistycznego

Obecnie w ponad 1420 tramwajach w Polsce zamontowane są produkty MMR Group TransComfort. Są to m.in. systemy zawieszenia I i II stopnia, elementy metalowo-gumowe, klocki i wstawki hamulcowe,
okładziny cierne, maźnice czy łożyska. Torowiska w większości polskich miast posiadają systemy wibroizolacyjne, przytwierdzenia szyn i armaturę kolejową od MMR Group TransComfort. „Jesteśmy aktywnym uczestnikiem rewolucji tramwajowej, która w ostatnich latach nabrała prędkości. Pomagamy modernizować zarówno tabor, jak i torowiska, ze szczególnym naciskiem na uświadamianie konieczności wprowadzania nowoczesnych, inteligentnych rozwiązań” – podkreśla Dariusz Kuta, Sales Director MMR Group TransComfort – „Ta rewolucja rozpoczyna się u przewoźnika lub zarządcy infrastruktury wraz ze zidentyfikowaniem potrzeby zmian, pójścia o
krok do przodu. A naszym najważniejszym zadaniem jest opracowanie i dostarczenie takiej technologii, aby mogli osiągać swoje cele w bezpośredniej korelacji z zaspokajaniem potrzeb pozostałych uczestników ruchu”.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MMR Group TransComfort: dostawa 18 000 mb linki CuMg 0,4 (BZ II) do Tramwajów Warszawskich

Tabor i technika

MMR Group TransComfort: dostawa 18 000 mb linki CuMg 0,4 (BZ II) do Tramwajów Warszawskich

informacja prasowa MMR Group TransComfort 02 lipca 2025

MMR Group TransComfort: Montaż Innowacyjnego urządzenia T-REX w Warszawie

Infrastruktura

MMR Group TransComfort: Montaż Innowacyjnego urządzenia T-REX w Warszawie

informacja prasowa MMR Group TransComfort 26 marca 2025

Trzy dekady pasji do innowacji czyli jubileusz 30-lecia MMR Group

Infrastruktura

Trzy dekady pasji do innowacji czyli jubileusz 30-lecia MMR Group

informacja prasowa MMR Group 21 października 2024

MMR Group TransComfort na Komisji Zasilania IGKM

Infrastruktura

MMR Group TransComfort na Komisji Zasilania IGKM

informacja prasowa MMR Group 20 listopada 2023

Zobacz również:

MMR Group TransComfort: dostawa 18 000 mb linki CuMg 0,4 (BZ II) do Tramwajów Warszawskich

Tabor i technika

MMR Group TransComfort: dostawa 18 000 mb linki CuMg 0,4 (BZ II) do Tramwajów Warszawskich

informacja prasowa MMR Group TransComfort 02 lipca 2025

MMR Group TransComfort: Montaż Innowacyjnego urządzenia T-REX w Warszawie

Infrastruktura

MMR Group TransComfort: Montaż Innowacyjnego urządzenia T-REX w Warszawie

informacja prasowa MMR Group TransComfort 26 marca 2025

Trzy dekady pasji do innowacji czyli jubileusz 30-lecia MMR Group

Infrastruktura

Trzy dekady pasji do innowacji czyli jubileusz 30-lecia MMR Group

informacja prasowa MMR Group 21 października 2024

MMR Group TransComfort na Komisji Zasilania IGKM

Infrastruktura

MMR Group TransComfort na Komisji Zasilania IGKM

informacja prasowa MMR Group 20 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij