NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

System ETCS dla każdej linii kolejowej?

| Jakub Madrjas 07.06.2021 4,1k

System ETCS dla każdej linii kolejowej?
fot. MS, Rynek Kolejowy
Urząd Transportu Kolejowego rozpoczął dyskusję na temat budowy systemu ETCS Limited Supervision na lokalnych liniach kolejowych. Trudno jednak na razie obliczyć koszty takiego wdrożenia.
Zdaniem UTK, zaletą wdrożenia ETCS Limited Supervision na liniach kolejowych nie objętych Krajowym Planem Wdrażania ERTMS jest możliwość rezygnacji z systemu SHP w taborze. Obowiązkowe już w nowych pojazdach systemy ETCS wystarczyły by do przejazdu po całej sieci. - ETCS Limited Supervision to jeden z trybów ETCS Baseline 3. Tańsze, uproszczone urządzenia wspomagają maszynistę w tle. Ich wskazania ograniczają się do niektórych semaforów. Zastępują one urządzenia klasy B, czyli np. system SHP, ale w żaden sposób nie zwiększają bezpieczeństwa - w tym celu musielibyśmy zastosować ERTMS poziomu 1 albo 2 w pełnej, nieokrojonej wersji – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Sławomir Nalewajka, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce.

Od stycznia ubiegłego roku każdy nowy pojazd wjeżdżający na sieć PKP PLK musi być wyposażony w urządzenia pokładowe ETCS. - Zastosowanie na mniej ważnych liniach ERTMS Limited Supervision pozwoli na wyświetlanie pewnych wskazań i rezygnację z systemu SHP – przyznaje Nalewajka. - Nie będzie jednak poprawy bezpieczeństwa – powtarza.

Czy zaproponowane przez UTK rozwiązanie nie zwiększy zatem kosztów utrzymywania linii lokalnych - nie zwiększając jednocześnie bezpieczeństwa? - Pytanie, co jest naszym priorytetem. Jeśli zależy nam na zwiększeniu bezpieczeństwa i efektywności pojazdów – ERTMS daje nam możliwość optymalizacji zużycia energii. To argument za ERTMS poziomu 2. Jego firma jest oczywiście gotowa dostarczyć ETCS Limited Supervision; ponieważ jednak jesteśmy na początku dyskusji na ten temat, brak jest pełnej specyfikacji oczekiwanego systemu. - Brak sprecyzowanych wymagań uniemożliwia nam ostateczne podanie kosztów jego wdrożenia – podsumowuje.

Koncern testuje tymczasem w Szwecji system ETCS poziomu 3, w którym nie są instalowane żadne urządzenia przytorowe, a pojazdy są identyfikowane poprzez satelity. - Myślę, że na niektórych liniach regionalnych, a także towarowych, rozwiązanie to powinno znaleźć zastosowanie – zwłaszcza w przypadku upowszechnienia się jazdy autonomicznej. Jest ono tańsze zarówno w budowie, jak i w eksploatacji, bo zużywa znacznie mniej energii od ERTMS poziomu 2 – uważa Nalewajka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5