Gminy Strzelin i Kondratowice przejęły odcinek nieczynnej linii kolejowej nr 304 i zaczęły jej remont. Prace jednak wstrzymano, bo pojawiła się szansa na remont dłuższego odcinka, aż do stacji Łagiewniki, pod egidą województwa.
Linia kolejowa nr 304 Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie powstała w 1883 roku. Odcinek Kondratowice - Łagiewniki zamknięto w 1973 roku, a pozostały do Strzelina i dalej do Brzegu – w 1989 roku. W 2006 roku 10-kilometrowy odcinek Kondratowice – Strzelin usunięto z ewidencji PKP PLK. Jak się jednak okazało, szczęśliwie nie był to koniec, bo odcinek został solidarnie przejęty przez gminy Strzelin i Kondratowice. W 2018 roku dzierżawcą linii została spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe (należąca do grupy SKPL) i
zaczęła prace rewitalizacyjne.
Rewitalizacja, o którą samorządy walczyły od wielu lat, miała na celu przede wszystkim obsługę wywozu kruszyw skalnych z kopalni i odciążenie dróg z ruchu ciężarowego. Prace
miały zakończyć się w 2019 roku. Jak jednak zauważyli nasi Czytelnicy – rewitalizacji nie dokończono.
Szansa na remont całego odcinka
– Planowana przez SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe rewitalizacja linii kolejowej 304 na odcinku Strzelin – Kondratowice już w początkowej fazie napotkała trudności organizacyjne związane z połączeniem z pozostałą częścią sieci kolejowej na stacji Strzelin. Mimo, że styk linii fizycznie istnieje do dziś i technicznie możliwy jest przejazd pociągów pomiędzy liniami 304 i 276, to jednak dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu wymagana jest przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym – tłumaczy Albert Mikołajczyk z SKPL.
– W międzyczasie ze strony władz samorządowych Województwa Dolnośląskiego pojawiła się perspektywa szerszego wykorzystania linii 304 nie tylko na odcinku Strzelin – Kondratowic, ale także Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie. Z tego powodu ze swojej strony zaprzestaliśmy dalszych prac mających na celu uruchomienie jedynie wschodniego fragmentu linii – dodaje przedstawiciel SKPL.
Gminy oddają przejętą linię marszałkowi
Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego potwierdza tę informację.
Samorząd województwa przejął odcinek (oznaczony błędnie jako linia kolejowa nr 319) Kondratowice – Łagiewniki o długości 4,94 km a teraz trwa procedura przeniesienia na województwo własności odcinka należącego do Strzelin i Kondratowic. – Samorządy te uznały, że możliwości Województwa Dolnośląskiego w zakresie zabezpieczenia finansowania rewitalizacji, a także jej przeprowadzenia i późniejszego zarządzania linią, są większe niż miałoby to miejsce w przypadku samych gmin – tłumaczy rzecznik. Trwa procedura przeniesienia własności linii – samorządy oczekują na zgodę Ministerstwa Infrastruktury.
– Do opracowywania planu rewitalizacji linii przystąpimy z chwilą formalnego przejęcia drugiego odcinka – zapowiada Nowakowski przypominając, że to część
planu przywrócenia do ruchu ponad 300 km szlaków kolejowych na ponad 20 liniach na terenie Dolnego Śląska. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu planuje utrzymywać linię we własnym zakresie.
rys. openreailwaymap.org