Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Strzelin i Kondratowice przekazują swoją linię kolejową marszałkowi. Będzie remont

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Strzelin i Kondratowice przekazują swoją linię kolejową marszałkowi. Będzie remont
fot. Google Maps
Gminy Strzelin i Kondratowice przejęły odcinek nieczynnej linii kolejowej nr 304 i zaczęły jej remont. Prace jednak wstrzymano, bo pojawiła się szansa na remont dłuższego odcinka, aż do stacji Łagiewniki, pod egidą województwa.

Linia kolejowa nr 304 Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie powstała w 1883 roku. Odcinek Kondratowice - Łagiewniki zamknięto w 1973 roku, a pozostały do Strzelina i dalej do Brzegu – w 1989 roku. W 2006 roku 10-kilometrowy odcinek Kondratowice – Strzelin usunięto z ewidencji PKP PLK. Jak się jednak okazało, szczęśliwie nie był to koniec, bo odcinek został solidarnie przejęty przez gminy Strzelin i Kondratowice. W 2018 roku dzierżawcą linii została spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe (należąca do grupy SKPL) i zaczęła prace rewitalizacyjne.

Rewitalizacja, o którą samorządy walczyły od wielu lat, miała na celu przede wszystkim obsługę wywozu kruszyw skalnych z kopalni i odciążenie dróg z ruchu ciężarowego. Prace miały zakończyć się w 2019 roku. Jak jednak zauważyli nasi Czytelnicy – rewitalizacji nie dokończono.

Szansa na remont całego odcinka

– Planowana przez SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe rewitalizacja linii kolejowej 304 na odcinku Strzelin – Kondratowice już w początkowej fazie napotkała trudności organizacyjne związane z połączeniem z pozostałą częścią sieci kolejowej na stacji Strzelin. Mimo, że styk linii fizycznie istnieje do dziś i technicznie możliwy jest przejazd pociągów pomiędzy liniami 304 i 276, to jednak dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu wymagana jest przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym – tłumaczy Albert Mikołajczyk z SKPL.

– W międzyczasie ze strony władz samorządowych Województwa Dolnośląskiego pojawiła się perspektywa szerszego wykorzystania linii 304 nie tylko na odcinku Strzelin – Kondratowic, ale także Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie. Z tego powodu ze swojej strony zaprzestaliśmy dalszych prac mających na celu uruchomienie jedynie wschodniego fragmentu linii – dodaje przedstawiciel SKPL.

Gminy oddają przejętą linię marszałkowi

Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego potwierdza tę informację. Samorząd województwa przejął odcinek (oznaczony błędnie jako linia kolejowa nr 319) Kondratowice – Łagiewniki o długości 4,94 km a teraz trwa procedura przeniesienia na województwo własności odcinka należącego do Strzelin i Kondratowic. – Samorządy te uznały, że możliwości Województwa Dolnośląskiego w zakresie zabezpieczenia finansowania rewitalizacji, a także jej przeprowadzenia i późniejszego zarządzania linią, są większe niż miałoby to miejsce w przypadku samych gmin – tłumaczy rzecznik. Trwa procedura przeniesienia własności linii – samorządy oczekują na zgodę Ministerstwa Infrastruktury.

– Do opracowywania planu rewitalizacji linii przystąpimy z chwilą formalnego przejęcia drugiego odcinka – zapowiada Nowakowski przypominając, że to część planu przywrócenia do ruchu ponad 300 km szlaków kolejowych na ponad 20 liniach na terenie Dolnego Śląska. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu planuje utrzymywać linię we własnym zakresie.
 
rys. openreailwaymap.org
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Jest przetarg na rewitalizację linii Mysłakowice – Karpacz

Infrastruktura

Do Polski jadą lokomotywy wielosystemowe. To zakup SKPL

Tabor i technika

Wrócił tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Wrócił tramwaj do Pabianic

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Zobacz również:

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Infrastruktura

Podlaskie i PLK podpisały umowę na linię do Łomży z Kolej+

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Jest przetarg na rewitalizację linii Mysłakowice – Karpacz

Infrastruktura

Do Polski jadą lokomotywy wielosystemowe. To zakup SKPL

Tabor i technika

Wrócił tramwaj do Pabianic

Zintegrowany transport

Wrócił tramwaj do Pabianic

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5