NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Strzelin i Kondratowice przekazują swoją linię kolejową marszałkowi. Będzie remont

| Jakub Madrjas 22.01.2021 4,8k

Strzelin i Kondratowice przekazują swoją linię kolejową marszałkowi. Będzie remont
fot. Google Maps
Gminy Strzelin i Kondratowice przejęły odcinek nieczynnej linii kolejowej nr 304 i zaczęły jej remont. Prace jednak wstrzymano, bo pojawiła się szansa na remont dłuższego odcinka, aż do stacji Łagiewniki, pod egidą województwa.
Linia kolejowa nr 304 Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie powstała w 1883 roku. Odcinek Kondratowice - Łagiewniki zamknięto w 1973 roku, a pozostały do Strzelina i dalej do Brzegu – w 1989 roku. W 2006 roku 10-kilometrowy odcinek Kondratowice – Strzelin usunięto z ewidencji PKP PLK. Jak się jednak okazało, szczęśliwie nie był to koniec, bo odcinek został solidarnie przejęty przez gminy Strzelin i Kondratowice. W 2018 roku dzierżawcą linii została spółka SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe (należąca do grupy SKPL) i zaczęła prace rewitalizacyjne.

Rewitalizacja, o którą samorządy walczyły od wielu lat, miała na celu przede wszystkim obsługę wywozu kruszyw skalnych z kopalni i odciążenie dróg z ruchu ciężarowego. Prace miały zakończyć się w 2019 roku. Jak jednak zauważyli nasi Czytelnicy – rewitalizacji nie dokończono.

Szansa na remont całego odcinka

– Planowana przez SKPL Infrastruktura i Linie Kolejowe rewitalizacja linii kolejowej 304 na odcinku Strzelin – Kondratowice już w początkowej fazie napotkała trudności organizacyjne związane z połączeniem z pozostałą częścią sieci kolejowej na stacji Strzelin. Mimo, że styk linii fizycznie istnieje do dziś i technicznie możliwy jest przejazd pociągów pomiędzy liniami 304 i 276, to jednak dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu wymagana jest przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym – tłumaczy Albert Mikołajczyk z SKPL.

– W międzyczasie ze strony władz samorządowych Województwa Dolnośląskiego pojawiła się perspektywa szerszego wykorzystania linii 304 nie tylko na odcinku Strzelin – Kondratowic, ale także Kondratowice – Łagiewniki Dzierżoniowskie. Z tego powodu ze swojej strony zaprzestaliśmy dalszych prac mających na celu uruchomienie jedynie wschodniego fragmentu linii – dodaje przedstawiciel SKPL.

Gminy oddają przejętą linię marszałkowi

Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego potwierdza tę informację. Samorząd województwa przejął odcinek (oznaczony błędnie jako linia kolejowa nr 319) Kondratowice – Łagiewniki o długości 4,94 km a teraz trwa procedura przeniesienia na województwo własności odcinka należącego do Strzelin i Kondratowic. – Samorządy te uznały, że możliwości Województwa Dolnośląskiego w zakresie zabezpieczenia finansowania rewitalizacji, a także jej przeprowadzenia i późniejszego zarządzania linią, są większe niż miałoby to miejsce w przypadku samych gmin – tłumaczy rzecznik. Trwa procedura przeniesienia własności linii – samorządy oczekują na zgodę Ministerstwa Infrastruktury.

– Do opracowywania planu rewitalizacji linii przystąpimy z chwilą formalnego przejęcia drugiego odcinka – zapowiada Nowakowski przypominając, że to część planu przywrócenia do ruchu ponad 300 km szlaków kolejowych na ponad 20 liniach na terenie Dolnego Śląska. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu planuje utrzymywać linię we własnym zakresie.
 
rys. openreailwaymap.org
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5