Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzje zatwierdzające cenniki dostępu do infrastruktury dla PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Euroterminalu Sławków oraz Betransu. Czterech zarządców, w tym PKP Polskie Linie Kolejowe, poinformowało o stosowaniu na rozkład 2019/2020 stawek z poprzedniego rozkładu.
Prezes UTK zatwierdza cennik dostępu do infrastruktury w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej lub manewrowej. Prezes UTK zatwierdził nowe cenniki na rozkład jazdy pociągów 2019/2020 trzem zarządcom: PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. (opłata podstawowa), „Euroterminal Sławków” sp. z o.o. (opłata podstawowa i manewrowa), oraz Betrans sp. z o.o. (opłata manewrowa). Jawne wersje decyzji zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Czterech zarządców infrastruktury kolejowej poinformowało Prezesa UTK, że w trakcie obowiązywania kolejnego rozkładu jazdy pociągów 2019/2020 będą stosować stawki jednostkowe opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej obowiązujące w obecnym rozkładzie. Z możliwości tej skorzystali PKP Polskie Linie Kolejowe, Cargotor, Pomorska Kolej Metropolitarna S.A. i CTL Maczki – Bór.
Przypomnijmy, że obecnie obowiązujące stawki to efekt kompromisu:
PKP PLK zmieniły pierwotnie zgłoszony projekt. Stało się to po interwencji Prezesa UTK i organizacji branżowych. - Gospodarka rośnie, rynek transportowy rośnie, przewozy pasażerskie rosną, a ładunków na kolei nie przybywa. Dopisywanie kolejnych pozycji do rachunku za infrastrukturę wyłącznie pogłębi ten kryzys -
pisał o nim Jakub Majewski, prezes fundacji Prokolej.