Partnerzy serwisu:
Komentarze

Majewski: Cennik lepszy, ale nie najlepszy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-08-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Majewski: Cennik lepszy, ale nie najlepszy
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
– Od wielu lat kolejarze w Polsce konsekwentnie kierują się dewizą, zgodnie z którą lokalne linie kolejowe należy rozebrać. A jeśli jeszcze istnieją, to obniżyć prędkość, zamknąć posterunki ruchu, zlikwidować ładownie i bocznice, popsuć rozkład jazdy i wypłoszyć klientów. Projekt cennika dostępu do infrastruktury na 2019 r. przyniósł kolejny pomysł – wprowadzić zaporowe ceny za przejazd i w ten sposób pozbyć się pociągów – pisze Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Tym razem się jednak nie udało… W obronę połączeń lokalnych zaangażowały się samorządy, przewoźnicy, społecznicy i media. Opinia publiczna nie uwierzyła w tłumaczenia, że to prawo nakazuje wspierać operatów ekspresów podnosząc ceny w Polsce powiatowej. I że źródłem zarobku powinny być najlżejsze pociągi, obsługujące linie o marnych parametrach technicznych i niskim natężeniu ruchu.

Zaniepokojenie kształtem cennika wyraził również Prezes UTK, który uruchomił szerokie konsultacje i skompletował krytyczne opinie w tej sprawie. Poskutkowało – bo w maju, bez zmiany prawa cennik nieco poprawiono.

Zastanawia tylko, czy całe to zamieszanie nie było zaplanowane, żeby odwrócić uwagę od jeszcze ważniejszej zmiany. PKP PLK S.A. korzysta z największego w swojej historii wsparcia finansowego, a mimo tego wciąż brakuje pieniędzy. Z tego powodu, w nowym cenniku wprowadziła domiar dla pociągów towarowych, czyli tzw. „mark-up” doliczany do rachunku za każdy kilometr.

Skąd ten pomysł? Otóż dwa lata temu przeprowadzono karkołomne badania, twierdząc na ich podstawie, że koszty transportu nie wpływają na decyzje, czym jadą ładunki. Na tej podstawie, w decyzji zatwierdzającej cennik na przyszły rok, stwierdzono, że zastosowanie „mark-upu” nie powinno spowodować przejęcia przewozów przez transport samochodowy.

Gospodarka rośnie, rynek transportowy rośnie, przewozy pasażerskie rosną, a ładunków na kolei nie przybywa. Dopisywanie kolejnych pozycji do rachunku za infrastrukturę wyłącznie pogłębi ten kryzys. Chyba że przyjmiemy, że po drogach jeździ wszystko, co może już dziś. I że wszystko, co się dało kolei odebrać już odebrano.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Zobacz również:

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Komentarze

Sulima: Utrzymanie stawek dostępu PLK to dobre rozwiązanie

Czesław Sulima 17 kwietnia 2023

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Prawo i polityka

Prawo dla obniżki stawek? Tylko na papierze

Jakub Madrjas 30 września 2022

Fundacja ProKolej: Kolejarze przepłacają za dostęp do torów

Komentarze

UTK, PLK i Ministerstwo rozmawiają z branżą o stawkach dostępu do torów

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Prawo i polityka

Jest trzeci projekt stawek PKP PLK na nowy rozkład

Jakub Madrjas 05 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5