NUMER 08-09/2018
NUMER 08-09/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Budowlanka na krawędzi?
szukaj
Śledź nas:

Majewski: Cennik lepszy, ale nie najlepszy

| Jakub Majewski 27.08.2018 26

Majewski: Cennik lepszy, ale nie najlepszy
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
– Od wielu lat kolejarze w Polsce konsekwentnie kierują się dewizą, zgodnie z którą lokalne linie kolejowe należy rozebrać. A jeśli jeszcze istnieją, to obniżyć prędkość, zamknąć posterunki ruchu, zlikwidować ładownie i bocznice, popsuć rozkład jazdy i wypłoszyć klientów. Projekt cennika dostępu do infrastruktury na 2019 r. przyniósł kolejny pomysł – wprowadzić zaporowe ceny za przejazd i w ten sposób pozbyć się pociągów – pisze Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.
Tym razem się jednak nie udało… W obronę połączeń lokalnych zaangażowały się samorządy, przewoźnicy, społecznicy i media. Opinia publiczna nie uwierzyła w tłumaczenia, że to prawo nakazuje wspierać operatów ekspresów podnosząc ceny w Polsce powiatowej. I że źródłem zarobku powinny być najlżejsze pociągi, obsługujące linie o marnych parametrach technicznych i niskim natężeniu ruchu.

Zaniepokojenie kształtem cennika wyraził również Prezes UTK, który uruchomił szerokie konsultacje i skompletował krytyczne opinie w tej sprawie. Poskutkowało – bo w maju, bez zmiany prawa cennik nieco poprawiono.

Zastanawia tylko, czy całe to zamieszanie nie było zaplanowane, żeby odwrócić uwagę od jeszcze ważniejszej zmiany. PKP PLK S.A. korzysta z największego w swojej historii wsparcia finansowego, a mimo tego wciąż brakuje pieniędzy. Z tego powodu, w nowym cenniku wprowadziła domiar dla pociągów towarowych, czyli tzw. „mark-up” doliczany do rachunku za każdy kilometr.

Skąd ten pomysł? Otóż dwa lata temu przeprowadzono karkołomne badania, twierdząc na ich podstawie, że koszty transportu nie wpływają na decyzje, czym jadą ładunki. Na tej podstawie, w decyzji zatwierdzającej cennik na przyszły rok, stwierdzono, że zastosowanie „mark-upu” nie powinno spowodować przejęcia przewozów przez transport samochodowy.

Gospodarka rośnie, rynek transportowy rośnie, przewozy pasażerskie rosną, a ładunków na kolei nie przybywa. Dopisywanie kolejnych pozycji do rachunku za infrastrukturę wyłącznie pogłębi ten kryzys. Chyba że przyjmiemy, że po drogach jeździ wszystko, co może już dziś. I że wszystko, co się dało kolei odebrać już odebrano.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42261)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (42261)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2018
NUMER 08-09/2018
Wakacyjny numer naszego miesięcznika poświęcamy przede wszystkim problemom na rynku budowlanym - zarówno pod kątem wykonawców inwestycji kolejowych, jak i w szerszym kontekście. Warto przeczytać również obszerną prezentację modelu holdingowego w PKP SA autorstwa członka zarządu spółki, Mirosława Antonowicza. Oprócz tego polecamy rozmowy z prezesami Pesy i polskiego Siemensa. Piszemy również m. in. o rewolucji tramwajowej we Francji. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS