Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stan techniczny pociągu sprawdzi tylko rewident taboru?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
01-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Stan techniczny pociągu sprawdzi tylko rewident taboru?
Fot. Michał Szymajda
Urząd Transportu Kolejowego forsuje zmiany, które, jeśli wejdą w życie, przyczynią się do skomplikowania procesu wyprawiania pociągów, a nawet pojedynczych lokomotyw czy szynobusów, na trasy.

Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, UTK chciałby przeforsowania zmian w Rozporządzeniu Ministra infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Chodzi o ten jego fragment, który stanowi, że oględziny techniczne pociągów mają być wykonywane przez „uprawnionego pracownika”. Nie musi być nim rewident taboru, lecz np. maszynista, kierownik pociągu albo, rzadziej, ustawiacz.

Trzeba będzie zdać egzamin na rewidenta?

– W opinii prezesa UTK określenie „uprawniony pracownik” powinno zostać doprecyzowane tak, by obejmowało rewidentów taboru i osoby posiadające uprawnienia rewidenta taboru, czyli takie, które zdały egzamin na rewidenta – informuje Tomasz Frankowski, naczelnik wydziału prasowego UTK. Dodaje, że pracownik taki może być zatrudniony na innym stanowisku – np. maszynisty czy kierownika pociągu.
Zdaniem urzędu ważne jest, by zapewnić właściwe kompetencje osób odpowiedzialnych za przygotowanie pociągu do jazdy, a dane zbierane przez UTK wskazują, że zły stan techniczny taboru często jest przyczyną niebezpiecznych zdarzeń.

– Dlatego właściwe oględziny pociągu przed wyjazdem na szlak mają duże znaczenie dla poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego – uzasadnia proponowane przez UTK zmiany Tomasz Frankowski.

Przewoźnicy regionalni przeciwko zmianom

Tymczasem, jak nieoficjalnie dowiedział się „Rynek Kolejowy”, przeciwko zmiano zaproponowanym przez UTK zaprotestowała większość przewoźników wykonujących przewozy regionalne. Na pewno zrobiły to Koleje Wielkopolskie, Koleje Dolnośląskie i Arriva RP. Przewoźnicy podkreślają, że maszyniści i kierownicy pociągów są szkoleni i egzaminowani w zakresie oględzin technicznych pociągów. Mało tego – często maszyniści mają większą wiedzę na temat układów mechanicznych pojazdów, które prowadzą, od rewidentów. Ergo: lepiej potrafią zdiagnozować stan techniczny pojazdu.
Przewoźnicy podkreślają, że obowiązek kontroli przez rewidenta jest szczególnie kuriozalny w wypadku pociągów, które zestawione są z autobusu szynowego, zespołu trakcyjnego lub. np. drezyny.

– Nie rozumiem czemu ma służyć nowelizacja zaproponowana przez UTK. Jeśli przejdzie, za spore pieniądze będziemy musieli nadać uprawnienia rewidentów maszynistom, którzy będą wykonywali dokładnie tę samą pracę, co dotychczas. Nie wiem o jakich częstych przyczynach niebezpiecznych zdarzeń mówi UTK, ale dochodzi do nich nie dlatego, że ktoś wykonuje obowiązki rewidenta, nie mając takiego tytułu. Problemem jest raczej wiek i stan taboru u niektórych przewoźników – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich. Dodaje, że nie przypomina sobie przypadku, aby w ostatnich latach źle przeprowadzona kontrola przyczyniła się do wypadku na kolei.

– W mojej opinii takie działanie przyczyni się do kolejnego zmniejszenia konkurencyjności kolei względem transportu drogowego, gdzie nie ma żadnych codziennych rewizji pojazdów. Na maszynistów, w momencie ich braku na rynku pracy, nakłada się kolejne obostrzenia, które zabiorą czas i pieniądze. Do tego, chcę podkreślić, nie widzę dla tego żadnego uzasadnienia – dodaje Rachwalski.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Syców (prawie) wróci na kolejową mapę Polski

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie dojadą do Góry. Autobusem

Pasażer

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5